Polo Classic Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Det har jeg dårlig trua på du... Kan aldrig tenke meg til at de råeste, godkjente, bilene vi har her i landet, som det er brukt hundretusener på i deler, har like store, om ikke STØRRE, utgifter på avgifter enn biter! Tipper de fleste av disse bilene er importert før 1/1-96. Da var det kun avgift på vekt og verdi Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Ikke 1000 hk akkurat, men sånn ca. :bump Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Tipper de fleste av disse bilene er importert før 1/1-96. Da var det kun avgift på vekt og verdi Jeg tror også at han blander litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboKnut Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Om man tar inn en standardbil fra utlandet og registrer den med de hestene som er i den og så trimmer den et halv år senere, så SKAL man betale for effektøkningen (hestekreftavgift). Det samme om man chipper bilen så skal man betale til toll og avg.dep for de ekstra hestene man får. Sånn har det vært LENGE. Siter . . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blown Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Det stemmer nok det du sier, men hvor mange år tilbakevirkende kraft har slike regler? Så lenge bilen eksisterer? Jeg antar da at BT er konsekvent på dette punktet? I så fall skal jeg kunne komme med min Dodge Stealth til fortolling og godkjenning med turbotrykket skrudd ned til 6psi - så lavt jeg kan skru det - og love dyrt og hellig at jeg ikke skal skru det opp igjen. Siden bilen på standard trykk (ca. 9psi) trøkker ut 300hk burde jeg da kun betale for 200hk!! Skulle jeg noen gang få lyst til å øke effekten på bilen min så tviler jeg sterkt på at dette kommer til å bli godkjent uten å igjen måtte betale mere i toll og avgifter. Hadde jeg derimot kjøpt bilen ny i Norge ville dette dilemmaet med toll vs. effektøkning trolig ikke kommet opp i det hele tatt.... Om man tar inn en standardbil fra utlandet og registrer den med de hestene som er i den og så trimmer den et halv år senere, så SKAL man betale for effektøkningen (hestekreftavgift).Det samme om man chipper bilen så skal man betale til toll og avg.dep for de ekstra hestene man får. Sånn har det vært LENGE. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Det stemmer nok det du sier, men hvor mange år tilbakevirkende kraft har slike regler? Så lenge bilen eksisterer? Mener det. Og at du får bruksfradrag pr. år på avgiftsprisen. At første året vil de f.eks. ha 10.000 spenn fra deg for effektøkningen, men om 3 år må du kanskje bare betale 6.000 osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Hei. Her er brevet på kompisen min som fikk i posten. Brevet fra BT mvh Hei. Korrekter meg hvis jeg tar feil her nå, men er ikke den bilen godkjent som verneverdig og har 280hk orginalt? Isåfall synes jeg ikke synd på han i hele tatt. Da han registrerte bilen skrev han selv under på en erklæring til Tolldirektoratet om at effekten (150hk) stemte, selv om jeg regner med han var var klar over at dette ikke stemte. Det er faktisk ulovlig! Da blir det for dumt å klage på biltilsynet når de kommer med en reaksjon i ettertid. Men det som er verre, og som er grunnen til at jeg gidder å bry meg, er at det er vanskelig nok å få godkjent spesielle biler i dette landet fra før av. LMK har stått på og fått til en bra dialog med Vegdirektoratet slik at vi har fått skilter på masse spesielle biler som ikke er godkjent i Europa! Når en person får bilen sin godkjent gjennom dette organet burde han være såpass takknemlig at man viser ærlighet tilbake og ikke sniker seg unna avgiftskroner fordi det kan gå, hvis man er frekk nok. Det skal nok ikke så mange slike tillitsbrudd til før det blir enda verre å få godkjent spesielle biler. Det er nok byråkrati hos biltilsynet fra før av, la ikke egoistiske folk stenge de få dørene som finnes for bilinteressert folk! EDIT: Hvis det ikke er denne bilen som er godkjent på motorhistorisk grunnlag beklager jeg utsagnet over :) Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snowx Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Dette problemet vil vel ikke bare være om bilen har en salgsannonse? Hva med banetreff etc? Vil vi kunne få "spioner" på treff så kan de ombygde "ulovlige" bilene bli ubruklige. Hadde vært greit så lenge det gikk ann å godkjenne ting! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Ikke ring BT og spør om ditt og datt og ta det for en god fisk! Send inn en søknad om hva dere har tenkt å gjøre med bilen FØR prosjektet begynner. Dere har faktisk krav på et svar fra BT, og hvis det blir avslag, så skal det begrunnes! Et avslag kan også ankes helt opp til Vegdirektoratet. Skal selv igang med denne prosessen nå, og har ikke tenkt å la BT sette kjepper i hjulene mine! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corsa Tuner Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Er jo ikke BT som godkjenner lengere. Har blitt satt ned en egen organosasjon som er over BT for godkjenning av ombyggde biler. Søknade sende BT, men dem skal vidresende denne til de over. Så skal de gi klarsignal om de kan annbefale godkjenning av kjøretøyet. Husker ikke hva dem het i farten. Å det lønner seg faktisk å ha en dialog med dem, da jeg har fått svar på min søknad :wave Siter Audi A4 TDI Vectra B 1.8 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Det er en fordel er å skape en god dialog med BT. Spørre først, handle siden:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SnOOpY Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Dette blir vel kanskje som å kaste bensin på bålet, men nå ble jeg så jævli glad for at jeg har tenkt på alt...!! Forrutenom det så syns jeg dette var rimelig brutalt... Vi så på AutoDB at.... osv... Dette er faan meg sjukt.. Siter SnOOpY's 92 Honda Civic B16A2 Turbo Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Hehe....burde man ikke få penger igjen hvis man letter bilen :lol OT som f**n, men ikke så ulogisk..hehe Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SnOOpY Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Er vel sikkert flere diverse amcars som er godkjent med 4 sifret antall hk, uten at jeg kan nevne eksakt hvilke... Amcars godkjenner dem på BT ja, for de bilene var jo guttedrømmen som aldri ble oppnådd.. Og når slike ruller inn på stasjonen så signerer dem vel samme hva det er.... kiddie Siter SnOOpY's 92 Honda Civic B16A2 Turbo Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SnOOpY Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Hehe....burde man ikke få penger igjen hvis man letter bilen :lol OT som f**n, men ikke så ulogisk..hehe Sånn som staten passer på myntene sine kan du nok bare glemme det.... knock Siter SnOOpY's 92 Honda Civic B16A2 Turbo Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.