Haaken Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Mange amcars går jo under de virkelig gamle reglene....husker ikke helt fra før hvilket år...? Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sleeper Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 hvis BT krever en bremsning av bilen for og finne ut effekt, holder det da med at et NAF verksted bremser bilen?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Amcars godkjenner dem på BT ja, for de bilene var jo guttedrømmen som aldri ble oppnådd.. Og når slike ruller inn på stasjonen så signerer dem vel samme hva det er.... kiddie Å nei du, det er nok få biler som er hatet høyere av BT enn amerikanske. To grunner er at det var et temmelig lugubert miljø rundt disse bila på 70-80 tallet, og mange av de innstillingene henger igjen hos folk enda, også er nesten INGEN orginale og blir da saumført som få andre. Bortsett fra eks likvogna (78 Chevrolet Malibu) til en kamerat av meg som vi i hui og hast bygde om til vanlig stasjonsvogn dagen før visning... Orginale baksetene fulgte med, men det gjorde ikke beltene, men de man stikker beltene i var der fra før. I tilleg var det ingen låsing på seteryggen bak, så den holdes kun oppreist av tyngdeloven (Lener litt bakover) og ryggen på den som sitter i bilen. Var også noen andre småting som burde vært i orden (Pærer). Tilsynsmannen bare kikka inn i bilen for å se om baksete var der(Bøyde seg ikke engang), og sa: "Greit, bare gå til skranken så får du papierene". :D Og, ja, det finnes fler gategodkjente biler med 1k HK her i landet. Men de fleste er nok eldre/tatt inn før 1/1-96 ja. Synes bare det er så jævlig teit å klage på et organ, som jeg selv eller noen andre jeg kjenner, ikke har opplevd noe negativt med. Tvert imot det motsatte! At man skal begynne å syte om hva som er urettferdig etter man bevisst har brutt opptil flere lover er bare for dumt. Blir som at en innbruddstyv skulle begynne å klage til deg fordi du har en ræva TV... Før 73 er det forresten litt lettere å få godkjent hva som helst, har aldri hatt noe saærlig med å gjøre såpass gamle biler selv så jeg har ikke peiling på hva som skulle være lettere da... Det meste virker greit likevel. Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Det er vel også flere kraftig modifiserte og trimmede biler som er registrert i Norge etter -96 som har unngått å betale avgifter på trimmingen ved å gjennomgå karosseribytte i Norge (fått rammenummeret til en "norsk" bil på lovlig vis). Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TAm Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Å det lønner seg faktisk å ha en dialog med dem, da jeg har fått svar på min søknad :wave Tok det lang tid å få svar? Sendte inn søknad i april og har ikke hørt noe enda.... Er litt redd for å purre med henvisninger til forvaltningsloven osv da de da kan bli irritert og avslår hele greia... Hovedpoenget til BT i brevet som vises her er at bilen er tollet inn med en viss oppgitt effekt og volum. Deres data på motoren viser at bilen har mer effekt og volum enn oppgitt ved fortolling/registrering. De har antagelig blitt mistenksomme av en eller annen grunn og bestemt seg for å sjekke litt. Det ser ut som om han har oppgitt at bilen har mindre motor ved godkjenning/fortolling enn den hadde. BT har trodd på hans dokumentasjon som i dette tilfellet ser ut til å være gal. (en rotor mindre og færre hk) Dette er dokumentforfalskning egentlig... De gir ham egentlig en utvei uten å bli tatt for dokumentforfalskning når de sier han har byttet motor. Da må han "bare" betale for de økte hk/volum. Har han bevisst feilinformert og lagt fram feil dokumentasjon på motoren ved førstegangsregistrering/fortolling da er det dette med dokumentforfalskning som kommer inn i bildet. Dette er å be om problemer. Siter Imponert...men ikke overrasket. Låven racing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skage Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Bare klarne opp i et par ting Kane: Ta inn en standard bil og så trimme??Alle,og da mener jeg alle,uansett standard bil,må betale avgift for effektøkning om den er f.gang reg i norge etter 1.1.96,dette gjelder alt,selv om det er en 92 mod som har vært tatt inn i f.eks 2000, men bruksfradraget blir større og større etterhvert som årene går,og når bilen har vært registert i norge i 10 år,er fradraget 100%,altså du trenger ikke å betale avgift. så en bil tatt inn i 1997,vil bli "avgiftsfri" i 2007. Blown: Det med å stille ned trykket/trimme ned en bil under standard effekten fra fabrikk. Altså minske hk antallet under det som er originalt,får du ikke noe reduksjon for i det hele tatt,de tar utgangspunkt i tallene fra fabrikk,samme gjelder vekt,uansett. Litt usikker på åssen det blir om du bytter til en mindre motor,men da kunne du like gjerne importert en med mindre motor i utganspunktet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blown Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Blown: Det med å stille ned trykket/trimme ned en bil under standard effekten fra fabrikk. Altså minske hk antallet under det som er originalt,får du ikke noe reduksjon for i det hele tatt,de tar utgangspunkt i tallene fra fabrikk,samme gjelder vekt,uansett. Litt usikker på åssen det blir om du bytter til en mindre motor,men da kunne du like gjerne importert en med mindre motor i utganspunktet. Neida, jeg vet jo det ikke funker sånn, men det hadde vært veldig fint! :) Noen mindre motor blir ikke aktuelt, så jeg er klar til å betale det staten skal ha... og skulle jeg få lyst til å skru trykket opp eller skifte turboer så er det ikke sjangs at onkel Politi finner ut av det. Ikke at jeg har tenkt tanken, jeg bare sier det... ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sleeper Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Dette er noe jeg har lurt på lenge!! er du sikker på at det er sånn at de får 100% fradrag??? trudde det stoppet på 95% jeg???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Du får 10% mindre avgift per år. Dvs 50% etter 5 år og helt avgiftsfri etter 10 år. Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snowx Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Tror det er mange som lurer på ting rundt det med når man må betale avgift på ekstra hester eks. Min bil er en 87mod men tatt inn i 98... må vente til 2008 jeg da ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pacecar Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 stemmer vel det ja.. Siter Nissan 180sx skrensetøy http://nafmotorsportkristiansand.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LMB__ Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 jeg har en 89 model (ny i norge), er det da gratis å bytte til større motor, eller har jeg bare ikke fått med meg hele poenget ? Siter Mazda 626 2.0i 16v combi -88 x -Mazda 626 2.0i 16v combi -89 (R.I.P. kondemnert) x -Mazda 626 (ingenmotor) stv -88 (Delebil/Vraket) x -Lada 1500S -85 (jordebil/vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 jeg har en 89 model (ny i norge), er det da gratis å bytte til større motor, eller har jeg bare ikke fått med meg hele poenget ? Gratis ja, bortsett fra nytt vognkort, visning, og sånt. Men fordi om det er "gratis" så betyr ikke det at det er noe lettere å få godkjent en ombygging. Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ICON Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Nå er det jo tross alt jobben dems å sørge for at alle biler er i forskriftsmessig stand. Hvordan kan de vite at bilen din er det om de ikke ser på den? Haha.. hvor var du når de fant opp kruttet..? kansje for nært..? Dette er jo så sykt som det kan få bli.. jeg hadde ikke gjort annet enn å blåst saken opp i medier så norges folk ser hva skattekronene går til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Du får 10% mindre avgift per år. Dvs 50% etter 5 år og helt avgiftsfri etter 10 år. Slett ikke. Det er ulineært. Satsene for bruksfradraget er: * Over 1 år : 15% * Over 2 år : 30% * Over 3 år : 45% * Over 4 år : 55% * Over 5 år : 65% * Over 6 år : 75% * Over 7 år : 85% * Over 8 år : 90% * Over 9 år : 95% * Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) (kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=71809&epslanguage=NO ) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.