Gå til innhold

Tempraturmåler (Ute temp)

Ranger emnet

Darkstar

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg en tempraturmåler i bilen nå på vinterstid, slik at det gikk an å følge med på ute tempraturen. Greit å vite når det er på frysepunktet og ikke.

Noen som har forslagt til en tempraturmåler som er av bra kvalitet? Og hvor bør en montere føleren til en slik måler?

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne de selger på Clas Ohlson jeg, og er godt fornøyd med den. Ellers er de sikkert greie de du får hos Bilxtra også. Bare finn en som tar strøm fra sigarett-tenneren eller noe, ikke de på bateri. Føleren legger du i støtfangeren foran helt nede, f.eks bak nettingen eller lignende hvis du har det, ellers fester du den under fangeren.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en på Clas Ohlson til litt over 100-lappen. Denne demonterte jeg, og sparklet inn i dashbordet slik at det ser "originalt" ut. Føleren har jeg lagt fremme i grillen, og den viser bra når jeg kjører, når jeg står i ro, stiger varmen (ganske logisk egentlig). Den har også alarm-funksjon for frost og litt sånn, men dette har jeg fjernet.

Edit: den samme som i forrige tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en på Clas Ohlson til litt over 100-lappen. Denne demonterte jeg, og sparklet inn i dashbordet slik at det ser "originalt" ut. Føleren har jeg lagt fremme i grillen, og den viser bra når jeg kjører, når jeg står i ro, stiger varmen (ganske logisk egentlig). Den har også alarm-funksjon for frost og litt sånn, men dette har jeg fjernet.

Edit: den samme som i forrige tråd.

Kan du ikke legge ut et bilde av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk for å få de større.

termometer1_tn.jpgtermometer2_tn.jpgtermometer3_tn.jpgtermometer4_tn.jpgtermometer5_tn.jpg

termometer6_tn.jpgtermometer7_tn.jpgtermometer8_tn.jpgtermometer9_tn.jpg

Er et problem med denne installasjonen, og det er at føleren for innetemperatur ligger bak dashbordet mitt. Derfor er den ofte treg å varme opp, og når den får varme, så får den varme fra ventilasjon og cd-spiller i tillegg, så den viser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik fra clas ohlson. Fungerer veldig greit, bortsett fra hvis bilen har stått stille ei stund som dere skriver her... Hvor pleier utetemp-sensoren å være plassert på biler som har dette originalt? Jeg har plassert min i "brønnen" under frontruta... Ser en skrev at man kan ha den i speilkåpa, men jeg har varme i speila, så det er uaktuelt...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupps. det blir jo det samme som å vise temperaturen når det er vind.

er faktisk en ting jeg alltid har lurt på, hvor skal man plassere følern, er jo ikke akkurat flust med plasser man kan plassere den uten at den blir påvirket av det ene eller det andre lixom...

tenkte jeg skulle plassere min inni innerskjermen, der er den beskyttet mot vind, og mot motorvarmen. burde jo være en ok plass, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind fører ikke til at måleren viser feil.

Hvis dere tenker på fordampnings"varme" fra menneskelig hud så er det noe helt annet (reel temperatur).

For best nøyaktighet må sensoren lengst mulig vekk fra bilen. Bilen er jo varm og utstråler varme.

Vet om system som har sensoren plassert på utvendig speil. Et oppvarmet speil kan dog påvirke denne. Kan jo plassere den slik at sensoren ligger skjermet fra bilen.

Kan også bruke en IR sensor som måler temperatur til asfalt. Men da blir ting litt mer komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sensoren sitter i brønnen under frontruta, blir den ikke påvirket av vind, her står nemlig lufta omtrent stille! Jeg har sjekka den opp mot andre termometer, og den viser riktig når jeg har kjørt ei stund, men står jeg stille et minutt, stiger temp med noen grader...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vind fører ikke til at måleren viser feil.

Hvis dere tenker på fordampnings"varme" fra menneskelig hud så er det noe helt annet (reel temperatur).

Da kan du kanskje forklare meg temperaturen synker når man kjörer og stiger så fort man stopper, i midt tilfelle orginal temp-måler på Granada/Scorpio mk.III, til å med varsellampene kan forandre seg i forhold til fart/stillestående.

Kan kanskje variere med type föler men vind påvirker föleren, er bare å gå ut å pröve det hvis ikke teorien din stemmer, hvis teorien ikke stemmer så er den feil.

Men jeg veit ikke hvorfor tempen på måleren synker i fart, men kan kanskje ha noe med at större mengde luft, med samme temperatur "tar med seg varme", eller kjöler föleren bedre, omtrent som en radiator.

Og de bilene jeg har sett med orginalmontert föler i speilet, sitter stortsett montert under, foran på speilhuset så varmen fra varmeelementet i speilet påvirker kanskje ikke så mye...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du kanskje forklare meg temperaturen synker når man kjörer og stiger så fort man stopper, i midt tilfelle orginal temp-måler på Granada/Scorpio mk.III, til å med varsellampene kan forandre seg i forhold til fart/stillestående.

Kan kanskje variere med type föler men vind påvirker föleren, er bare å gå ut å pröve det hvis ikke teorien din stemmer, hvis teorien ikke stemmer så er den feil.

Men jeg veit ikke hvorfor tempen på måleren synker i fart, men kan kanskje ha noe med at större mengde luft, med samme temperatur "tar med seg varme", eller kjöler föleren bedre, omtrent som en radiator.

Og de bilene jeg har sett med orginalmontert föler i speilet, sitter stortsett montert under, foran på speilhuset så varmen fra varmeelementet i speilet påvirker kanskje ikke så mye...

Ja, det kan jeg.

Når du stopper så vil bilens strålingsvarme, varme opp sensoren. Temperaturen stiger på displayet ditt.

Når du kjører igjen så vil bilens strålingsvarme varme opp luftmolekylene som strømmer forbi bilen, og utgjevne evt. turforskjeller som sensoren måtte ha. Strålingsvarmen er ikke stor nok til å varme opp den passerende luften OG temperatursensoren. Temperaturen vil da synke på displayet ditt.

Tenk deg at du har 20 grader i bilen og 0 grader utenfor. Slår du av alt i bilen så merker du fort at det blir kaldt. Hvor går så denne varmen? Den varmer opp omgivelsene (stråling), helt til temperaturforskjellen = 0.

Plassering av sensor er tricky, alt ettersom hvor nøyaktig man vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider