Gå til innhold

Tempraturmåler (Ute temp)

Ranger emnet

Darkstar

Anbefalte innlegg

Men da plasserer man föleren på en tilhenger 10 meter bak bilen, det man skal bruke den disponible stikkeren i tilhengerkontakten...

Men vil nå fremdeles påstå at den blir nedkjölt av vinden yterligere, men en miks av det du sier...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nå påstå akkurat det du vil, men en påstand er en påstand. Hva med en begrunnelse for din påstand?

Jeg har begrunnet mitt svar ihht termodynamiske lover, noe som kanskje er litt enklere for meg å se siden jeg har fysikk fra høyskole og jobbet med temperaturmåling i 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at du har feil, men mener at temperaturföleren blir påvirka av vinden også, kan väre jeg tar feil, men mener nå fortsatt det, bare döde fisker fölger strömmen, og tenker ikke andre annerledes så skjer det lite.

Men stemmer nok det du sier....

Luftfilter, hva er det, kjörer uten jeg, plombering kalles det, men er sunnest å kjöre med...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke være lurt å plassere den bak på bilen? vekk fra motor? bakdelen av bilen blir ikke påvirket av motorvarme, oppvarmede speil el.lignende.

Ville tro at et sted bak bakfangeren villle være fint. Ikke på den siden hvor eksos er though :) Men sensoren må jo også skjermes slik at den ikke blir påvirket når man kjører.

Noen som vet hvordan man løser problemet på nyere biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt original temp måler i bilen min hadde sensoren sittet helt ned i støtfangeren fremme. Derfor har jeg lagt sensoren til tempmåleren jeg kjøpte der. Om dette blir feil i teorien vet ikke jeg, men det jeg vet er at den viser riktig i forhold til hva termometeret viser når jeg f.eks kommer hjem. Så lenge jeg kjører viser den riktig temperatur, men når jeg står stille stiger temperaturen selvfølgelig litt, men det er faktisk ganske lite.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Fått i måler nå da stian? Montere en slik er jo gjort mens en høns ja, du skjønner..

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjøpte du sånne clas måler eller??Montert og kanskje??

I diskusjonen ang. ka føler som er bra så kan ikkje Mekk målerne anbefales, tåler ikkje 50-60c pluss!;)

Ikke kjøpt noe enda, men vi får se ka som skjer...

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle temperatur er greit -eller ikke? En temperatursensor blir påvirket av følgende:

Temperaturen i de direkte omgivelsene (det vi normalt vil måle)

Strålingsutveksling med alle legemer sensoren "ser" Greit når disse har samme temperatur som det vi skal måle,men alt annet er forstyrrelser. Eks.: varm motor, sol, radiator, snø)

Fordampning av fuktighet. Om sensoren er våt vil den kunne nå ned i luftens våtkuletemperatur; lavere enn lufttemperatur om ikke det er tjukk tåke i utgangspunktet.

Normalt vil sensoren gi et mest riktig bilde når den er utsatt for (farts-)vind. Da er påvirkningen fra lufta stor, og strålingsutvekslingen utgjør en mindre andel. MEN: I vått vær kan stadig tiførsel av fukt på sensoren få den til å vise for lav temperatur.

For meg virker speilet som en grei plassering. Unntaket er som nevnt tidligere i tråden varme i speilet. Men hvor mye bruker vi det, da? Har det selv, og bruker det aldri. Denne plasseringen vil vise noe for lav temperatur når bilen står stille under en klar nattehimmel, og tilsvarende for mye i sollys.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider