Gå til innhold

Sliter med: røyk, hylelyd og vann i bilen!

Ranger emnet


olemarius

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har satt bilen i garasjen for vinteren, for jeg har ikke vinterdekk osv.

 

Spørsmål 1:

Når jeg starter bilen så lager den veldig mye svart røyk først, så når jeg begynner å kjøre lager den sykt mye hvit røyk. Er dette normalt ?

 

Spørsmål 2:

Når bilen går i starten lager den en type skvile lyd, som noen sitter løst, føler det er reg reima men er usikker. Når jeg gasser på så går det vekk, så går det vekk for godt etter hvert..

Noen som veit ?

 

Spørsmål 3:

Til tider har det vært et akvarie inne i bilen, for det har lukket vann inn. Jeg lurer derfor på hvordan jeg tar av teppet helt øverst under dashen for det er gjennom vannkasse og luftanlegget vannet har rent inn...

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 2:

Når bilen går i starten lager den en type skvile lyd, som noen sitter løst, føler det er reg reima men er usikker. Når jeg gasser på så går det vekk, så går det vekk for godt etter hvert..

Noen som veit ?

 

Høres ut som en reim som spinner. Og siden motoren din ikke har kamma over så er det vel den til dynamoen eller noe som begynner å bli slitt.

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en stang fra motoren og ut til dynamoen. Denne bruker du til å stramme reima. Bare skru løs dynamoen fra denne og vipp dynamoen så får du den av. Så gjør du det motsatte når du skal ha den på. Bare sørg for å stramme reima skikkelig så den ikke spretter av mens du kjører.

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, fikk det til var bare en skrue fra den stanga som går ut fra motoren, dynamoen kan skyves opp og ned ser du, så strammer du den bare godt..

 

Hmm, for saken er att når jeg slakker denne skruen fra bøylen til dynoen samt fra bøylen til motoren, så får jeg liksom ikke strammet reimen godt nokk selv om reimen er ny og stemmer til motoren, pleier det og være unormalt og ta te med ett stort skrujærn for og få litt ekstra press på dynoen til reimen bilr stram? nå til dags på kalde og fuktige dager så lider motoren av pipe skrike sykdommen fram til den blir varm :(

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asså, jeg trodde ikke at reimen ville klare gå over alle de 3 "hjulene" men så slakket jeg litt i selve motorblokka, der den stanga starter, får å få dynamoen mer på skrått! Hvis du er med.. SÅ stramma jeg den hardt for så å trekke reima over dynamoen så dytte som faen for å få den stram nok, huske regelen er at du skal kunne vende reima ca 90 grader når den er festet på..

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette med eksosen din kan være farlig og kan være normalt. alle gamle golfer har litt mye hvit eksos på denne årstiden. svartrøyken kan komme av soting, på grunn av for høyt bensinforbruk. still blandeskruen på forgasseren din ;). Om det kommer unormalt mye røyk, for å være en 20 år gammel bil, kan du ha en glipp i toppen. da må toppakning skiftes og kanskje til og med toppen planes litt. å plane toppen koster en ca. 600,-

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvertfall du einsereier så vet jeg hvor den er. Hvis du har funnet tomgangsskruen ( en litt stor skrue), så ser du under den, der er det en liten skrue. Skrus den inn, får motoren mindre bensin. ER du i tvil om du justerer riktig, så kjør deg en tur på 10 minutter, kjen etter hvordan bilen går ( Om den hoster mye, ikke klarer å dra osv.). Når du har justert så du er fornøyd med kjøringen så skrur du ut en plugg. Er den sota, da må blandeskruen litt mer inn, er den veldig hvit ( hvitt belegg på elektroden) må skruen litt ut. er den brun/oransje så er den perfekt.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har satt bilen i garasjen for vinteren, for jeg har ikke vinterdekk osv.

 

Spørsmål 1:

Når jeg starter bilen så lager den veldig mye svart røyk først, så når jeg begynner å kjøre lager den sykt mye hvit røyk. Er dette normalt ?

 

Spørsmål 2:

Når bilen går i starten lager den en type skvile lyd, som noen sitter løst, føler det er reg reima men er usikker. Når jeg gasser på så går det vekk, så går det vekk for godt etter hvert..

Noen som veit ?

 

Spørsmål 3:

Til tider har det vært et akvarie inne i bilen, for det har lukket vann inn. Jeg lurer derfor på hvordan jeg tar av teppet helt øverst under dashen for det er gjennom vannkasse og luftanlegget vannet har rent inn...

 

1) Ikke utenkelig at toppakningen begynner å bli noe løen. Da vil den ryke grått hele tiden. Det synes spesielt godt ved hardt gasspådrag. I så fall vil motoren "bruke" vann.

 

2) Dersom dette ikke er dynamoreima (som nevnt ovenfor) kan det faktisk være mulig at det er regreima di som subber mot dekslet. Dette hadde jeg på originalmotoren i Golf PL. Denne lyden var nemlig bare til stede den første tiden etter start. Når den hadde driftstemperatur hørte jeg den ikke. Dersom du ikke har planer om å gjøre som jeg gjorde (motorombygging) vil det være en god ide å finne ut om regreima subber (og eventuelt modde/banke om) regreimdekslet. Hvis ikke er du sikra rimelig korte skiftintervall på regreima;).

 

3) Plukk av hanskerom og hylla under rattstammen. Disse er festa med en drøss stjerneskruer. Løsne også de to stjerneskruene som holder sikringsboksen. Nå kan du se festeklipsene som holder teppet laaaaangt der oppunder dashen. Låsene/klipsen løsner du ved å vri/slite/røske i filler låseskivene (disse trenger du uansett ikke). Når alle er løsna (og du har trukket ut stiftene som holder teppet fast til innerkanalen) er alt klart for å ta ut teppet. Isolasjonen som ligger under teppet kan kastes i en høy bue rett i nærmeste søppelkasse. Dette er en fuktsamler av dimensjoner og gjør mere ugagn enn nytte. Støy er det uansett i en Einser (og er ikke det bare tøft, da...).

 

Grunnen til at det kommer vann inn i bilen skyldes en eller flere av følgende årsaker:

 

- Dreneringshullene (med gummiinnlegg) til vannkassa er tette. Dersom bilen står under et tre/har gjort dette er du garantert problemer.

 

- Dersom du har soltak kan dreneringene til dette være tette. Disse finner du i forkant av soltakåpningen og slangene ender opp foran i døråpningen. Disse slangene staker du opp vha. ståltråd. Det finnes også bakre dreneringer, men de er mer kødne å komme til.

 

- Har du plastdekslet over vannkassa/varmeapparatet?

 

- En tidligere eier har borra hull i gulvet i vannkassa for å føre ledninger igjennom.

 

- Du parkerer bilen i helling. I så fall er ikke kanten rundt hullet til luftinntaket til varmeapparatet høy nok når det regner mye.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha bösher onkal :D

 

Spm 1, tror jeg ikke nødvendig vis noe er galt , for den ryker bare innledningsvis å det er gjerne ikke så mye som jeg ga utrykk for, tror mer at den har stått litt og er litt kald og bruker litt mer bensin bare, for den er ikke sånn etter en kort kjøre tur liksom.

 

Spm 2, viste seg å være dynamoreima for den var jo helt innskrumpa og mangla "hakka" flere steder..

Så den fikk jeg fiksa.

 

Spm 3, jeg har ikke deksel over vannkasse, reiv den vekk. Jeg er nesten 100% sikker at vannet kommer gjennom der, for da jeg parkerte med helling til høyre var det kun vann på høyre side i bilen, ikke venstre, å da er det nok hullet som er blitt tetta av løv å dritt. Men jeg skal prøve å få vekk de gamle lyddempingene for det er disse som lager fuktighet og mugg lukt i bilen tror jeg.

 

Takk igjen for utfyllende svar Böhser, du er alltid mer enn hjelpsom :D

Buildt, not Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha bösher onkal :D

 

Spm 3, jeg har ikke deksel over vannkasse, reiv den vekk. Jeg er nesten 100% sikker at vannet kommer gjennom der, for da jeg parkerte med helling til høyre var det kun vann på høyre side i bilen, ikke venstre, å da er det nok hullet som er blitt tetta av løv å dritt. Men jeg skal prøve å få vekk de gamle lyddempingene for det er disse som lager fuktighet og mugg lukt i bilen tror jeg.

 

Takk igjen for utfyllende svar Böhser, du er alltid mer enn hjelpsom :D

 

Uten deksel over vannkassa er det bare gitteret rundt coupevifta som hindrer vann å komme inn. Dette gitteret er ca så tett som en sil, så da er det ikke noe under at det blir vått inni bilen. Skaff deg et nytt et eller et fra høgger, så går du tørrere tider i møte;).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår