Gå til innhold

Statusrapport DCN

Ranger emnet


Shakotan

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Siden de som leverer webhotellet har klart å flytte sidene til en ny server uten å gi beskjed eller sørge for at ftp-tilgangen funker, så får jeg ikke oppdatert DCN sidene. Jeg skal ærlig innrømme at det tok litt tid før jeg oppdaget dette, men det er jo typisk at når jeg endelig får satt av tid til å ta en skjau så får jeg ikke logget inn :(

 

Men nok om det. Her følger en statusrapport som oppsummerer en del ting jeg har nevt i andre tråder, samt hvordan jeg ser for meg en fremtid.

 

Regelverk og prøveskilt

Etter at DCN allerede i 2003 var godt på vei med å snekre sammen et teknisk regelverk for drifting så har nok mange stusset litt over at det ikke har skjedd noe mer på den fronten.

 

Men det hele er egentlig ganske enkelt. I 2003 var det svært vanskelig å få kjørt på banetreff med mindre man hadde hvite skilter på bilen. Et samarbeid med NBF ble da inngått og målet var å sette opp et regelverk slik at biler uten skilt kunne løse vognlisens og dermed få kjøre under NBFs regler. Men så kom Rudskogen med nye regler der de tillot biler med prøveskilt på trackdays. Ergo var ikke behovet for et regelverk lenger til stede. Selvsagt kunne vi fortsatt arbeidet og arrangert løp, men hvem skulle delta? Ettersom rekruttering er lang viktigere enn å arrangere løp for fire stykker (noe norsk bilsport generelt aldri har forstått) så valgte vi å la regelverk være regelverk, og heller satse på å få flest mulig biler på banen. Og taktikken vi så passende valgte (vi er da late, ellers hadde vi jo kjørt rally eller noe) var å gjøre minst mulig...

 

Dvs. drifting er et fenomen som strengt tatt vokser mer enn raskt nok, slik at noen voldsom organisering og markedsføring i regi av DCN kunne fort gjort mer skade enn nytte. Vi er allerede nokså upopulære hos arrangører og baneiere, og det er forsåvidt ikke så merkelig. Men nå er tiden kommet til at vi må gjøre noe. Vi er mange nok til at vi kan få til ting, samtidig som vi er for mange til at vi kan snike oss ubemerket inn på normale banetreff. Vi som kjører på prøveskilter kjører også på lånt tid føler jeg. Det er bare et tidsspørsmål før det ikke lenger er et tema er jeg redd.

 

Aktiviteter

Noen har også etterlyst flere aktiviteter i regi av klubben. Jeg har til det kjedsommelige påpekt at dette skyldes dårlig økonomi, men jeg er selvsagt ikke dummere enn at jeg forstår at mange ikke vil betale medlemskap i en klubb som ikke er aktiv. Så dette er en slags "høna vs egget" problematikk.

 

Uten penger - ingen aktiviteter, ingen aktiviteter - ingen penger...

 

Fremtidsplaner

Vel, ingenting er spikret, men hovedfokus nå kommer til å være å jobbe for å få til minst to litt større driftingtreff til sommeren. Treff som er litt mer enn en vanlig trackday. Datoer kommer senere sammen med ytterligere informasjon.

 

Håper dere føler dere litt mer oppdatert nå.

 

GOD JUL ALLE SAMMEN!

 

Fredrik Sørlie

DCN

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat importert en S13 for å kunne prøve meg + avkommet i litt i drifting. For å holde kostnadene nede er den selvfølgelig kun momset inn...

 

Hvilke mulige løsninger ser du for deg når det gjelder muligheter for å kjøre for oss som ikke har skilter på bilen? Å fortolle bilen + betale veiavgift + vanlig forsikring osv er ikke aktuelt for de fleste som bare vil prøve dette skullle jeg tro (meg selv inkludert).

 

Dersom jeg kan bidra med brevskrivning (har tidligere jobbet i statsbyråkratiet i 20 år og kan litt om dette) til instanser el så kan du sende meg pm.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat importert en S13 for å kunne prøve meg + avkommet i litt i drifting. For å holde kostnadene nede er den selvfølgelig kun momset inn...

 

Hvilke mulige løsninger ser du for deg når det gjelder muligheter for å kjøre for oss som ikke har skilter på bilen? Å fortolle bilen + betale veiavgift + vanlig forsikring osv er ikke aktuelt for de fleste som bare vil prøve dette skullle jeg tro (meg selv inkludert).

 

Dersom jeg kan bidra med brevskrivning (har tidligere jobbet i statsbyråkratiet i 20 år og kan litt om dette) til instanser el så kan du sende meg pm.

 

Hei.

 

Jeg har bygd en bil som er innenfor NBF's regler med godkjent bur, stoler og belter. Den har ikke skilt.

 

Må jeg ha skilter for å kjøre konkurranser i fremtiden? Det er ganske store kostnader med skilt kontra uten (forsikring/årsavgift), og dette er en bil som ikke kommer til å kjøres på vei til å fra treff.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite skilt vil aldri bli noe krav. Enn så lenge så kjører vi som sagt på prøveskilt så lenge som mulig. Men med lånt tid, så mener jeg at jeg ikke tør å satse på at det er en løsning som varer. Antallet biler med prøveskilt på banedager har økt så kraftig at myndighetene ikke kan ha unngått å få det med seg. Men så lenge vi leier en bane og kjører arrangementet som en vanlig banedag så er det en billig løsning for de som er i startfasen.

 

Men jeg vil tro at i løpet av vinteren blir det nok flere biler som er bygget kun for drifting, så jeg skal jobbe litt med dette nå slik at de som ønsker det kan løse vognlisens i 2006. Det blir nok noen endringer i regelverket, men ikke noe som vil påvirke de bilen som allerede er bygget. De tingene jeg ønsker å endre på er FIA godkjenning og datomerking på stoler og belter (f.eks. tillate seter som ikke er FIA-godkjente (Bride etc.), samt få godkjent de skrudde burene man får kjøpt fra Japan (Cusco etc.). Men dette er noe jeg vil ta med NBF før jeg gir noen forhåpninger ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs. drifting er et fenomen som strengt tatt vokser mer enn raskt nok, slik at noen voldsom organisering og markedsføring i regi av DCN kunne fort gjort mer skade enn nytte. Vi er allerede nokså upopulære hos arrangører og baneiere, og det er forsåvidt ikke så merkelig. Men nå er tiden kommet til at vi må gjøre noe. Vi er mange nok til at vi kan få til ting, samtidig som vi er for mange til at vi kan snike oss ubemerket inn på normale banetreff. Vi som kjører på prøveskilter kjører også på lånt tid føler jeg. Det er bare et tidsspørsmål før det ikke lenger er et tema er jeg redd.

 

Jeg har også tenkt litt rundt dette og tror også det ikke kommer til å vare "evig"... Hvis/når den muligheten forsvinner burde vi alt ha på plass en løsning så folk ikke selger bilene sine som delebiler, hvis ikke må man nesten begynne fra scratch igjen.

 

Aktiviteter

Noen har også etterlyst flere aktiviteter i regi av klubben. Jeg har til det kjedsommelige påpekt at dette skyldes dårlig økonomi, men jeg er selvsagt ikke dummere enn at jeg forstår at mange ikke vil betale medlemskap i en klubb som ikke er aktiv. Så dette er en slags "høna vs egget" problematikk.

 

Uten penger - ingen aktiviteter, ingen aktiviteter - ingen penger...

 

Dette tror jeg du kan (starte å) løse ved å ha aktiviteter kun for DCN medlemmer. Vi i driftfun kan muligens også hjelpe til å stille noen garantier for at et treff ikke går i underskudd for å hjelpe DCN igang.

 

Fremtidsplaner

Vel, ingenting er spikret, men hovedfokus nå kommer til å være å jobbe for å få til minst to litt større driftingtreff til sommeren. Treff som er litt mer enn en vanlig trackday. Datoer kommer senere sammen med ytterligere informasjon.

 

Ingen vintertreff? :(

 

Håper dere føler dere litt mer oppdatert nå.

Ja, flott å vite at det fremdeles er liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt litt rundt dette og tror også det ikke kommer til å vare "evig"... Hvis/når den muligheten forsvinner burde vi alt ha på plass en løsning så folk ikke selger bilene sine som delebiler, hvis ikke må man nesten begynne fra scratch igjen.

 

Løsningen er allerede på plass. Regelverket er forsåvidt i drift, men så langt er det ingen som har hatt behov for å løse lisens. Dog skal jeg jobbe litt med de endringene jeg nevnte i den andre posten.

 

Dette tror jeg du kan (starte å) løse ved å ha aktiviteter kun for DCN medlemmer. Vi i driftfun kan muligens også hjelpe til å stille noen garantier for at et treff ikke går i underskudd for å hjelpe DCN igang.

 

Jeg ønsker vel egentlig ikke å tvinge folk til å bli medlemmer, så aktivitetene vil nok være åpne for alle. Dog skal de lønne seg å bli medlem...

 

Ingen vintertreff? :(

 

Jobber med saken. Forhåpentligvis klarer vi å ordne en egen bane, men hvis ikke leier vi Dokka eller noe ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er allerede på plass. Regelverket er forsåvidt i drift, men så langt er det ingen som har hatt behov for å løse lisens. Dog skal jeg jobbe litt med de endringene jeg nevnte i den andre posten.

 

Ok, supert :)

 

 

 

Jeg ønsker vel egentlig ikke å tvinge folk til å bli medlemmer, så aktivitetene vil nok være åpne for alle. Dog skal de lønne seg å bli medlem...

Ja det funker jo også :)

 

Jobber med saken. Forhåpentligvis klarer vi å ordne en egen bane, men hvis ikke leier vi Dokka eller noe ;)

 

Supert! Egen bane hadde jo vært rått, da dokka er litt vel tight for å kjøre på is uten ispigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering fredrik :)

Gleder meg til 06' men føler det blir litt vanskeligere å få kjørt på treff siden mange begynner å bli grinete på den herjinga vår :P

Uansett vi skrur og skrur og Drift Fury stiller med 3biler kommende sesong.

 

Vi ser frem til å legge dere igjen i røykskyen vår. hehe :P

 

GOD JUUUUL!!

-+- Drift Fury -+-

Volvo740

Bmw e30 320 M5 motor

Mercedes 190e V8 (nye prosjektet)

-+- Drift Fury-+-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som kjører på prøveskilter kjører også på lånt tid føler jeg. Det er bare et tidsspørsmål før det ikke lenger er et tema er jeg redd.

DCN

 

 

Hei!

 

Jeg lurte på hvor lenge du legger i ordet "på lånt tid" er det snakk om 1 år, 2 år eller 10 år?

Du vet det sikkert ikke 100 % sikkert, men håper vi kan kjøre med prøveskilter på Sommertreffet som skal være i juni(?) hvis ikke så blir den bilen vi har ganske så dyr å få godkjent.

 

Takk for tråden Fredrik, og God Jul!:)

 

 

mvh

 

Viking_Mo og Soberg for latskap.net

Viking_Mo for http://www.latskap.net & Støytn Drifters.

 

Privat : 96 Volvo 850 T5

Jobb : 08 Volvo XC 70 Taxi ver.

Garasjen: 91 Volvo 245 230FT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg lurte på hvor lenge du legger i ordet "på lånt tid" er det snakk om 1 år, 2 år eller 10 år?

Du vet det sikkert ikke 100 % sikkert, men håper vi kan kjøre med prøveskilter på Sommertreffet som skal være i juni(?) hvis ikke så blir den bilen vi har ganske så dyr å få godkjent.

 

Takk for tråden Fredrik, og God Jul!:)

 

 

mvh

 

Viking_Mo og Soberg for latskap.net

 

Dette kommer jo helt an på de som tillater oss å ta ut prøveskilter. Ikke bare arrangører, men myndigheter må jo også legge merke til at det tas ut prøveskilter mange sommerhelger til mer og mindre småhårete biler og at det er et mønster på gang. Uansett vil jeg si det slik, bygg en bil innenfor et reglement og få vognlisens, det er billigere enn å regge. Og du vil trolig få lov til å få kjøre på mye rart av banedager, det er jo en lovlig løpsbil isåfall. Uten at den nødvendigvis trenger å koste skjorta å bygge...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vil jeg si det slik, bygg en bil innenfor et reglement og få vognlisens, det er billigere enn å regge. Og du vil trolig få lov til å få kjøre på mye rart av banedager, det er jo en lovlig løpsbil isåfall.

Da oppstaar neste problem. Iht Bilsportforbundets(NBF) regler har du ikke lov til aa kjore med lisensbil, selv paa bane, uten at noen regler er oppfylt. Bla har man ikke lov til aa kjore sammen med registrerte biler, det skal vaere div lisensierte mennesker tilstede, det skal vaere godkjent av NBF, osv.

Komplette regler finner du paa Bilsport.no para. 269 (Er sef. ikke lagt ut enda.)

Men jeg haaper at Fredrik & co finner en losning, for det er bedre aa ha en ordentlig losning, istedenfor aa lure seg rundt slik man gjor i dag. Biltilsynet HAR registrert hva som foregaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da oppstaar neste problem. Iht Bilsportforbundets(NBF) regler har du ikke lov til aa kjore med lisensbil, selv paa bane, uten at noen regler er oppfylt. Bla har man ikke lov til aa kjore sammen med registrerte biler, det skal vaere div lisensierte mennesker tilstede, det skal vaere godkjent av NBF, osv.

Komplette regler finner du paa Bilsport.no para. 269 (Er sef. ikke lagt ut enda.)

Men jeg haaper at Fredrik & co finner en losning, for det er bedre aa ha en ordentlig losning, istedenfor aa lure seg rundt slik man gjor i dag. Biltilsynet HAR registrert hva som foregaar.

 

Jeg får bilsportboka hvert år, dog adressert til Fredrik Sørlie. De har enda ikke registrert at brutter'n har flytta ;)

 

Jeg vil vel tippe at det er muligheter for å få gjennom en løsning på hvordan man kan gjennomføre driftetrening med både lisensierte og registrerte biler, men det får tiden vise. Nå har ikke jeg vært på så altfor mange treningsdager, men jeg har sjelden sett veeeeeeldig mange kyndige mennesker til stede, så noe må da være gjennomførbart hvis vi får de få til å stille opp;)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da oppstaar neste problem. Iht Bilsportforbundets(NBF) regler har du ikke lov til aa kjore med lisensbil, selv paa bane, uten at noen regler er oppfylt. Bla har man ikke lov til aa kjore sammen med registrerte biler, det skal vaere div lisensierte mennesker tilstede, det skal vaere godkjent av NBF, osv.

Komplette regler finner du paa Bilsport.no para. 269 (Er sef. ikke lagt ut enda.)

Men jeg haaper at Fredrik & co finner en losning, for det er bedre aa ha en ordentlig losning, istedenfor aa lure seg rundt slik man gjor i dag. Biltilsynet HAR registrert hva som foregaar.

 

Alt dette er vi selvsagt klar over. Nå vil jeg ikke akkurat gå med på at vi lurer oss rundt i dag heller. Vi forholder oss ganske enkelt til de reglene som eksisterer, og når baneeier åpner for prøveskilt så er jo fordi vanlige banetreff kjøres etter veitrafikkloven. Nå er det selvsagt restriksjoner på bruk av prøveskilt, og det er vel ikke sikkert at myndighetene er kjempepositive til at de brukes på bane. Dog er det restriksjoner på vanlige hvite skilt også, og satt på spissen så er ikke banekjøring tillatt med disse heller. Bil er jo et nyttekjøretøy må vite...

 

Men løsning blir det nok uansett. Med den veksten drifting har hatt i år, så er vi bare nødt til det. ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår