Gå til innhold

Trenger hjelp

Ranger emnet


bonnleif

Anbefalte innlegg

Hallo

Har mistet lappen i 3 månder nå så jeg skal montere turbo motor i 240en min. Det står en b230a i den nå så jeg tenkte jeg skulle montere i en b230ft fra en 940, lurer på om hva jeg må gjøre vis jeg skal montere den i er det mye arbeid?

hvordan er det med alle ledningene og alt det dære elektroniske greien?

tenkte jeg skulle finne en komplett motor i sverge med girkasse og ledningsnett.

1979 Volvo 242 DL

1999 BMW 320 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei, du har jo en ganske fin volvo fra før, turbomotor blir jo prikken over "i"en..

 

Å montere ny motor er ikke så himla vanskelig, ikke noe hokus pokus.. Du trenger litt verktøy, piper og fastnøyler, og en kran som du kan løfte motorene med.

 

Dersom du bytter girkasse-type (M40 til M46 f.eks), så må du bytte mellomakslingen og tror jeg, men dette får du nok med.

 

"Alle" ledningene`? HEhe:) Er ikke så voldsomt mye i en 240.. Det går nok greit.

 

Du må nok skaffe nye motorfester, da 940 trolig ikke ahr make. Originale B23 fester er ubrukelig og vil knekke med en FT motor.

 

Ellers er det ganske greit, ut med det gamle, i med det nye, koble litt ledninger, i med ny bensinpumpe osv, tut og kjør. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bonnleif

Det hørtes ikke så vanskelig ut i allefal, men skal ha meg dump ventil så klart:D så jeg lurer på om hvilken som bråker mest har sett på Turbo XS RFL på krb trading sin side noen som vet om denne er bra?

 

 

har denne på bilen min, denne bråker mer enn du har behov for:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bonnleif

Det hørtes ikke så vanskelig ut i allefal, men skal ha meg dump ventil så klart:D så jeg lurer på om hvilken som bråker mest har sett på Turbo XS RFL på krb trading sin side noen som vet om denne er bra?

 

Husk at du på både B230ET og B230FT mister effekt ved å bruke åpen dump..

 

Og, det er en del ledninger og sånt til både ET og FT motorene, men ikke uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Husk at du på både B230ET og B230FT mister effekt ved å bruke åpen dump..

 

Og, det er en del ledninger og sånt til både ET og FT motorene, men ikke uoverkommelig.

 

Er det noen dump ventiler en kan bruke uten å miste effekt på B230ET ?

`94 Audi S2 coupe

 

`91 VW Corrado G60

 

x `99 Honda NSR125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått tilbud på en b21at hvordan er det og trimme forgasser motorer?

går det an og bruke dump ventil på den? hvordan fungere en resirkulerende ventil blir det like mye lyd av den som en vanlig dump ventil? har egentli ikke lyst på forgasser motor men det er mye enklere og monter en at motor en en ft motor. uff nå ble jeg usikker på hvilken motor jeg skal velge:rolleyes:

1979 Volvo 242 DL

1999 BMW 320 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bonnleif

har fått tilbud på en b21at hvordan er det og trimme forgasser motorer?

går det an og bruke dump ventil på den? hvordan fungere en resirkulerende ventil blir det like mye lyd av den som en vanlig dump ventil? har egentli ikke lyst på forgasser motor men det er mye enklere og monter en at motor en en ft motor. uff nå ble jeg usikker på hvilken motor jeg skal velge:rolleyes:

 

Selv ville jeg nok helst valgt en FT motor, og fått tak i en 16v topp, da har du maskin du kan trimme til du ikke gidder mer..

 

En resirkulerende ventil leder lufta fra den siden av turboen som er mot innsuget og tilbake til den siden som er mot luftmassemåleren, slik at turboen ikke stopper opp, men den lar lufta være innenfor luftmassemåleren..

 

En som dumper ut i friluft sørger for at luftmassemåleren ser at det er mer luft enn det er i systemet, guffer på mer bensin, og vips, så øker forbruk, samtidig som ytelsen synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på en B230FT fra 93-95! Den har underspyling av stemplene og ikke noe startsperre. Du må flytte over akslingen oljepumpa går på og sette i en fordeler fra en B230K, og sette i proppen bakpå toppen der fordeleren originalt sitter på 940'n. Motorfestene bruker du fra 240'ns motor. Ledningsnettet må du jobbe litt med først, ettersom det går ledninger til lys og andre ting sammen med motorstyringen. Ta BORT alt du ikke trenger, ellers vil det bare forvirre deg senere. Tilslutt sitter du igjen med bare 5-6 ledninger å koble opp, da går det lett...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bonnleif

Takker for alle svar ble litt klokere nå, skal prøve og finne en b230FT motor http://www.bildelsbasen.se men er det kun under spyling av stemplene på 93-95 modelene?.

 

Nei, det er underspyling av stemplene på motorer nyere enn 93, mens det kom startsperre i 95. En motor med startsperre trenger bla nøkkel og tenningslåsen fra 940'n, og det blir masse knot...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår