Gå til innhold

316 m40 med over 250k på telleren, ubrukelig?

Ranger emnet


el`satanical

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del på forumet her, og funnet ut at erfaringene med denne motoren er SVÆRT dårlige. Denne er riktignok ikke kjørt av ungdom, såvitt jeg vet.. (altså ikke "ravkjørt").

 

Det var regreimbrudd (surprise) ved 200k, og vistnok full overhaling av motor.

 

Dersom motoren ikke tikker når jeg drar å ser på den i morgen, er det da håp for den? Sett at den tikker, hvor lenge, og hvor høy blir tikkingen før den ryker? Regner med det ikke finns noen fasitsvar på detta da men... JEG har ikke tenkt å ravkjøre den noe spesielt, bare nok til å ha det morro med rwd, ikke noe mere... Skal ikke så mye til på vinteren så...

 

 

ps: er en 89mod...

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del på forumet her, og funnet ut at erfaringene med denne motoren er SVÆRT dårlige. Denne er riktignok ikke kjørt av ungdom, såvitt jeg vet.. (altså ikke "ravkjørt").

 

Det var regreimbrudd (surprise) ved 200k, og vistnok full overhaling av motor.

 

Dersom motoren ikke tikker når jeg drar å ser på den i morgen, er det da håp for den? Sett at den tikker, hvor lenge, og hvor høy blir tikkingen før den ryker? Regner med det ikke finns noen fasitsvar på detta da men... JEG har ikke tenkt å ravkjøre den noe spesielt, bare nok til å ha det morro med rwd, ikke noe mere... Skal ikke så mye til på vinteren så...

 

 

ps: er en 89mod...

Hvis det kan dokumenteres at den ble overhalt med skifte av alt for 50.000km siden må det da være et røverkjøp, med mindre den er drit dyr. Har også hørt at det er mye tull med den motoren. Bytt til en M10 hvis den havarerer;)

 

Edit: Bytt det jævla bilde. blir jo vettaskremt hver gang du legger inn inlegg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvis prisen er rett, og den sitter i et facelift kaross, som den gjør (89 mod)

Generelt fungerer M40 fint under A-B kjøring. Så fort man legger skikkelig belastning på den så _kan_ alt ryke på røpende bånd. Ihvertfall det jeg har erfart.

 

Feilkonstruert topp m/for høyt trykk på kam og reimsats. Underdimensjonert oljerør i toppen, et kjølerør i underkant av innsuget som har for vane å sprekke/morkne i stykker etter lang tid.

 

Da du ser på en slik motor, ta av oljepåfyllinglokket og kjenn nøye under med fingerene..finner du merkbare sandkorn/spon så tyder det ikke bra. Sjekk også olja på peilepinnen. Også at nivået er ok.

Finn ut når reg. reima er bytta, intervallet ligger på 40 000km!

Se etter lekasjer, både under og rundt/på siden av blokka.

Start opp motoren og la den stå i 5 min. At den tikker ved oppstart er vanlig, men etter 5 min på tomgang så skal tikkingen være merkbart mindre, helst fraværende.

Ta deg en tur med den, aldri over 2500rpm før den har nådd driftstemp (midt på panelet), så prøver du forsiktig å dra den litt på turtallet...gjerne 4-5000rpm da den er skikkelig varm. Er det på sommeren kan du se om det kommer blårøyk ut av eksos, evt hvitrøyk, som kan tyde på vann i oljen = toppakning/sprekk i toppen.

Motorbrems kraftig og se etter det samme. Kommer ikke på mer i farten.

Ellers burde du jo sjekke bilens generelle stand, rust, lekasjer, deffekter ol.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for supre svar! Jeg skal prøve å teste det meste under prøvekjøringen. Men om den ikke tikker noe spesielt så regner jeg med at det var sant som han sa at det var full motoroverhaling ved 200k, uansett kan det jo fint hende han har papirer på det også.

 

Ferrari: Haha, jeg vet, elsker det bildet :D Ser helt forrjævli ut, og aner seriøst ikke hvor jeg har det fra :P

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår