Gå til innhold

Bygge om fra 230A til AT, hva trengs? Mye jobb?

Ranger emnet

Apoc_

Anbefalte innlegg

Hei.

Er i besittelse av to 740'er med B-230A motorer. Den ene er rød og den andre er blå. Så for å gjøre det enkelt kaller jeg dem bare for den røde og den blåe.

Har tenkt litt på tanken om å ettermontere turbo på den ene motoren. Den som står i den blåe. Den er bare gått 300 000, og er fint kjørt. Den er ganske så daukjørt for å si det sånn. Det jeg har lyst til er å bytte om motor i disse to bilene, siden den røde er rå! Og den blåe trenger mange timers arbeid for å bli like god. Motoren i den røde er gått ca 450 000 så den er nok for gammel og slitt til turbo.

Så først og fremst, er det *****i og montere turbo på en motor som er gått 300k? Det er meningen det skal holde en stund. Får man kjøpt ferdige kit med alt man trenger? Eller må man kjøpe det løst. Og hva er det så jeg trenger? Turbo, IC, ny gasser. Hva mer?

Siden alt er mekanisk, så vidt jeg vet. Kan det vel ikke være så vanskelig å montere. Eller?

Så er det jo godkjenning og slikt. Må bremser og slikt forsterkes? Eller holder det originale utstyret.

Når man bygger om til AT får man i utgangspunktet 145HK right? Så hvis man fyrer på effektannlegg, green-filter så får jeg drøye 150HK, noe som jeg har satt meg som mål.

Det ble mange spørsmål, og mye rot. Men er ganske uvitende om dette. Håper noen har erfaringer og tips til meg.

Mvh.

Apoc_

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider