Gå til innhold

Flatt batteri?

Ranger emnet


Anders_

Anbefalte innlegg

Kabelanlegget mitt er en smule overdimensjonert..

På minus polen går det en 120kvadrat CU kabel til chassiet og videre til girkassa. pluss siden har en 30kvadrat CU fram til en egenlagd forgrening, ut til forsterker, spiller osv.

Fra dynamoen går det 2x16kvadrat CU. èn til starter og èn rett til batteri.

Eneste problemet jeg har hatt er at det første batteriet mitt var gammelt og tålte ikke belastningen den fikk.. =) hehe

Nå sitter det et 105Ah batteri der. Den drar igang det meste.

Nesten så jeg kan hjelpe en lastebil igang med flatt batteri. :)

 

Men å overdimensjonere kablene er bedre enn å underdimensjonere dem. Hvertfall hvis du har byggd ut med ekstra lys, forsterkere, spillere osv.

ALLE MONNER DRAR!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120mm2 til minus???????? det var ein smule overdimensjonert.

å gå med ein ledning til batteri fra dynamo og ein til starter fra dynamo er egentlig ikkje nødvendig. ein starter trekker strøm fra batteri, ikkje dynamo. derfor er det betre å ha eit stort kvadrat på ledning fra dynamo til batteri og batteri til starter. viss du gjer som du skriver så går strømmen til batteriet dobbel så lang vei.

beste løsning er å gå fra dynamo --> batteri--> starter

eller dynamo --> starter --> batteri.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

å gå med ein ledning til batteri fra dynamo og ein til starter fra dynamo er egentlig ikkje nødvendig. ein starter trekker strøm fra batteri, ikkje dynamo. derfor er det betre å ha eit stort kvadrat på ledning fra dynamo til batteri og batteri til starter. viss du gjer som du skriver så går strømmen til batteriet dobbel så lang vei.

beste løsning er å gå fra dynamo --> batteri--> starter

eller dynamo --> starter --> batteri.

'Kan du forklare hvorfor dobbelt så lang vei, gjör jo ingenting, verken godt eller bra, men

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Kan du forklare hvorfor dobbelt så lang vei, gjör jo ingenting, verken godt eller bra, men

 

det kan eg. som sagt så trekker starteren strøm fra batteriet. viss ledningane går fra batteri til dynamo og dynamo til starter. så må strømmen til starteren gå til dynamo så til starter istaden for å gå direkte med ledninge mellom starter og batteri.

 

som sagt det gjer ingenting viss du går opp i dimensjone, men det er litt dumt å gå med unødvendige ledninger fram ogtilbake i motorrommet.

 

men viss man skal gå med to ledninger fra batteri til dynamo så MÅ dei to ledningane vera like lange. vist ikkje så vil strømmen gå gjennom den kortaste ledningen. og kan skape varmgang, slik at ledningen skal smelte, men det vil mest sannsynlig ikkje skje i ein bil, unntatt viss man har underdimmnsjoner ledninger og hat utstyr som trekker mykje.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120mm2 til minus???????? det var ein smule overdimensjonert.

å gå med ein ledning til batteri fra dynamo og ein til starter fra dynamo er egentlig ikkje nødvendig. ein starter trekker strøm fra batteri, ikkje dynamo. derfor er det betre å ha eit stort kvadrat på ledning fra dynamo til batteri og batteri til starter. viss du gjer som du skriver så går strømmen til batteriet dobbel så lang vei.

beste løsning er å gå fra dynamo --> batteri--> starter

eller dynamo --> starter --> batteri.

 

Skrivefeil.. har 16mm2 fra dynamo til starter til batteri, også en som går rett fra dynamo til batteri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår