Gå til innhold

Lyd som kommer og går - strømforbruk? klima?

Ranger emnet


xGrape

Anbefalte innlegg

Har de siste dagene hatt litt problemer med lyd som kommer og går i stereon. Først var det suben som koblet inn og ut i tide og utide - tenkte det sikkert bare var en kabel som ikke satt helt på plass. Men nå har også spilleren begynt å komme og gå som det passer seg. Da den idag ikke ville spille i det hele tatt med bilen igang (kun når tenninga stod på) tenkte jeg det kanskje skyldtes for lite strøm. Etter en 5-10 minutters kjøring kom den plutselig på, og etter ytterlige noen minutter kom suben. Den spiller noen sekunder, forsvinner noen sekunder, og sånn fortsatt det (gjaldt suben - spilleren holdt seg på resten av turen).

 

Gikk baki og sjekket kablene. Alt virket solid der. Har ikke sjekket bakpå spilleren enda, men strøm og signal er fint plugga i forsterken baki - og signal videre til suben er på plass.

 

Har 4x50 watt på spilleren (4 høytalere kobla på), samt en brokobla 2-kanals Zachry-forsterker baki (540W RMS, 1200W MAX).

 

Batteriet som sitter i bilen er "originalt", aner ikke hva det heter eller hvor kraftig det er - men kjenner jeg den forrige eieren rett er det nok det billigste og svakeste som gikk an å få tak i så lenge det fikk bilen igang.

 

Men har ikke merket noe til disse problemene tidligere. Kan temperatur ha betydning? Fukt? (er jo ofte litt dugg på forsterker og pleksiglass på suben når jeg kikker baki en kald dag).

 

Kan batteriet være for svakt for et sånt oppsett? Burde kanskje bare teste å lade det først?:)

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være så mangt som er feil-kilden din her. Ville valgt å se på disse tingene:

 

1) Dårlig batteri, gammelt eller for svakt - trengs å byttes!!

2) Dårlig jordingskontakt for spillern?! Sjekk jordinger på både den og evt. forsterkern din!

3) Fukt kan jo være et problem ja.. Vet ikke helt hvordan det skulle gitt denne situasjonen, men kanskje noen andre vet?!

 

Andre ting kan selvfølgelig også være feilkilden, men ville valgt å se på dette først. Andre kan kanskje svare deg noe mer spesifikt som har opplevd det samme..

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

1) Dårlig batteri, gammelt eller for svakt - trengs å byttes!!

Sett at dette skulle være problemet (har ikke fått sjekka enda), hvordan er folks oppfatning av kvalitet på batterier her? Er det OK å kjøpe batteri på Biltema, eller blir det som å kjøpe en sekk med katt oppi? Er jo interessert i å gjøre et evnt. batteribytte så billig som mulig, men det må jo fungere også!

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min forige bil Nissan rimera, så hold ett biltema batteri (60ah) i 5 år (og holder fortsatt)

I den bilen hadde jeg 5,5" boston pro frontsett. 2 stk 8" Boston pro. 2 stk Vega 12".

ZX 450 og ZX500 ingen kondensator batterier, 14,4 V på forsterkera ved vanlig spilling og 14,1 ved maks.

 

Jeg vil mene biltema batterier fungerer. Men val anta at det får bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min forige bil Nissan rimera, så hold ett biltema batteri (60ah) i 5 år (og holder fortsatt)

I den bilen hadde jeg 5,5" boston pro frontsett. 2 stk 8" Boston pro. 2 stk Vega 12".

ZX 450 og ZX500 ingen kondensator batterier, 14,4 V på forsterkera ved vanlig spilling og 14,1 ved maks.

 

Jeg vil mene biltema batterier fungerer. Men val anta at det får bedre

 

 

Hehe, 14.1v ved max? Haha, org batteriet i golfen min synker til under 11v om du vil. Og jeg har en stinger kondis også :spider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå begynner ting å komme i ordning her. Har målt spenning på batteriet, og det er heldigvis friskt - likeså dynamo. Det at suben kobler ut i tide og utide (les: når volumet blir høyt) var selvsagt et jordingsproblem. Å feste jord sånn løselig på baklykta er mao ikke å anbefale. Nå er den boltet solid i baksetebeltefestet.

 

Men: problemene med spiller som slår seg av og på ser ut til å være en dårlig kontakt en plass med den fantastiske "slå på spilleren når nøkkelen settes i"-greia.

 

Derfor vil jeg nå koble strøm rett på spiller. Ja jeg må slå den av og på manuelt, men heller det. Da vil den jo også få standbystrøm når den er slått av, så jeg slipper stille inn bass/diskant/fade hver gang, plus at den fortsetter og spille fra der jeg slapp.

 

Det er vel sånn at det går en rød og en gul kabel inn i ISO-en bakpå, og jeg kan koble disse to sammen for å få strøm rett på? Tenkte da å klippe begge av noen cm fra kontakten, og tvinne dem sammen, og lodde på en av de som går inn i ISO-en. Spørsmålet er nå bare: skal de kobles på den røde, eller den gule? Dvs, der den røde var, eller der den gule var?

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=37&ids=artID

 

Jeg fant bare strøm og jord i bilen min, så jeg tok +12V fra bilen og kobla sammen med rød og gul fra ISO-kontakten.

Men nå brukte jeg en sånn klemme-skjøt jeg da, der rød og gul fra ISO gikk inn på ene sida, og 12V fra bilen inn på andre sida.

My other car is a motorbike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil den jo også få standbystrøm når den er slått av, så jeg slipper stille inn bass/diskant/fade hver gang, plus at den fortsetter og spille fra der jeg slapp.

 

Den gule skal alltid være koblet rett fra batteriet selv om den røde er på ACC (tenninga). Da har du minnefunksjonen selv om du tar ut nøkkelen! :)

 

Dette besvarte vel det andre du lurte på og. Altså er det konstant spenning på MINST den gule, men gjerne den røde også om du vil. Hvis ikke må den på ACC.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isokontakt.jpg

Har sett litt på ledningene som går til ISO-kontakten min, og skjønner ikke så mye. En sort ledning kommer inn i kontakten for seg selv (jord tenker jeg), og følgende fem er buntet sammen frem til kontakten: brun, brun/rød, rød/hvit, blå/hvit og blå/grå.

 

Spilleren får altså ingen strøm når nøkkelen ikke står i, og husker heller ingen innstillinger mellom kjøreturene.

 

Er det noen av ledningene bakpå som kan skjøtes/byttes om på for å få konstant strøm, eller må jeg legge en ny strømkabel direkte fra batteriet? Og i så fall, hvilken/hvilke av de eksiterende kablene skjøter jeg denne på/med?

 

Edit: har funnet utav det nå. Brun er jord, rød/hvit er tenning og rød/brun er batteri. Det jeg gjorde var å kappe av den røde/brune og koble denne på den røde/hvite. Ta-da. Sånn i tillfelle noen andre skulle lure en gang:)

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår