Gå til innhold

kjøre E30 på høyfjellet? help me out...

Ranger emnet

Limkork

Anbefalte innlegg

skal nå til hemsedal i romjula (26-1). da var planen at jeg skulle låne pappas merce E220, men så trakk han seg her om dagen for han trengte visst bilen alikevel.

så da står jeg mellom å ta bussen, eller kjøre min E30 320.

det kan jo konstanteres at E30 ikke er verdens mest stabile vinterbil, men med 4 brett øl, 2 store bagger med klær, ski, + 2 poser med sand. +++ så burde den ikke være så lett i rompa som vanlig. men faren min setter seg helt i vranga med at jeg skal ta den bilen. han mener at da må jeg være totalt blåsst i pappen. hva mener dere? vil det være et dårlig valg å kjøre bilen min opp ditt? eller vil det gå? gjerne litt erfaringer hadde vært en hjelpende hånd....

På utkikk etter turbobil.

x83 Wolfsburg Einzer GTI.

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde noe genialt med meg når jeg hadde mercedesen. Nemlig knipetaker! De er gamle, men fytterakkern de griper når man sitter fast. Tar 2 sec å feste på disse. Dro opp en opel som hadde kjørt seg fast med mercedesen som kan regnes som en av verdens verste vinterbiler (w126)

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sikkert greit. Du bygger på din egen erfaring, så jeg hadde gjort det hvis jeg var deg. Har du gode vinterdekk?

har noen flonka mye vinterdekk som heter icebear eller no....tror nok ikke det er top of the line vinterdekk. men de er gode de....

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du MÅ ha noe med deg av kjettinger osv, men det er alltid kjekt å ha. Er ikke slik at man kjører i en halvmeter med snø. Veiene burde være brøytet og strødd slik at alle med bil kan kjøre der :) Er bare å ta det med ro hele veien. Har kjørt over mange fjell med alt av biler jeg har hatt (alle har RWD) og det gikk fint bare man roer ned kjøringa litt :)

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At faren din mener du er blåst i pappen synes jeg er rart. Hvordan har han lært å kjøre bil med bakhjulstrekk? Ble han født med kunnskapen? Ikke noe problem å kjøre bakhjulstrekk bare du kjører etter forholdene, og har i bakhodet hva som skjer hvis du gasser i en sving. Ha litt ekstra fart opp de bratteste kneikene så går det helt sikkert bra. Når den er tungt lastet bak sitter den vel også bra?

Hvis faren din fortsatt mener du er hjernedød, så si han kan kjøre din bil hjemme, så tar du hans på fjellet.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre fra østlandet til hemsedal vil jeg vel ikke akkuratt er den største vanskligheten i verden, og ikke krysser du vel noe fjell heller? Går nok helt fint det.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hotell oppe i høyden, 100 m fra hovedheisen . staven apartments.

ja, du kan jo lure på min fars argumenter for hvorfor jeg ikke burde kjøre den. får ikke no fornuftig ut av han. og jeg har jo sagt at han kan bruke min. men da begynner han å spille på "redd for at du skal komme til å skade bilen min" kortet. så han er vrang å ha med å gjøre.

ja, jeg tror nok ikke det blir nok store problemer. vi kjører vel hovedveier eller iallfall godt brukte veier hele veien opp, og det strøs jo oppover i bygdene.. og de sekkene med sand er jo med a) ekstra vekt b)kjekt å ha hvis jeg skulle være så heldig å sette meg fast...

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Staven Apartments ligger noe særlig oppe i høyden, så tror du klarer deg fint med bimmern jeg, sålenge du har ordentlige dekk, og jører med hodet :)

vel, ikke vet jeg. men det ligger iallfall 100m fra hovedheisen. og den pleier jo å ligge litt oppi høyden da...men ikke heeeelt oppe. men samma...

får se hva det blir til. eneste fordelen jeg ser med buss er at da kan jeg sove i 4,5 time istedenfor å kjøre. også 1 januar kan det være at jeg er i litt dårlig form. så da passer det godt å bli kjørt hjem....

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er i stand til å vurdere dette selv - ta bussen .... Om ikke annet så av hensyn til de andre som ferdes langs veien.

jo, jeg er 100% for at jeg burde kjøre. men jeg ville bare ha folks meninger og erfaringer med å kjøre den type bil på fjellet....med tanke på fremkomlighet o.l..

x85 E30 320

Lenke til kommentar
Del på andre sider