Gå til innhold

Pigg vs piggfritt og pressens forvrengning av fakta

Ranger emnet

Kebab gud

Anbefalte innlegg

Er nokk kjørestilen som tar knekken på piggande... Har mine piggdekk får andre sesongen... barra ett par piggar som fårsvant i fjor..

Kjøp piggfritt om du ikkje har bruk får piggane...

tåffår - 928 52 178

Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway

SJ413 - Vitara`n

Min erfaring med Volvo,er att efekten er helt uten betydning.Den er livsfarlig å kjøre,og bør nytes stillestående.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

NEi sier litt om føret her.. har hatt det glatt 2 dager hittils i vinter... assfalt assalt og atter assfalt gjør sitt med et piggdekk.. og dessuten så er det mye tryggere med piggfritt enn piggdekk på asfalten...

Ehr ... tror du vi her borte har så alt for mye mere vinter en det dere har? Er vel vi som sikkert har minst mulig med vitner og mest mulig med regn (etter Bergen da :P ). Det er nok kjørestilen som tar knekken på piggene. F.eks å svinge på rattet når bilen står i ro, meget aggresiv akselerasjon og kvass nedbremsing tar pigger. Fin kjøring så holder piggene lenge. Jeg kjører sikkert på mere asfalt om vinteren en det som dere der sør gjør og jeg greier holde piggene lenge.

Det er nok mye tryggere med piggfritt på våt føre men jeg kjører prosentvis like mye når det er is som om når det er våt og da prioriterer jeg deretter. Heller pigg på vått en piggfritt på is.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å si noe slikt ???

nei-det er helt umulig!

gøy når noen duster går på!

men tenk over det! Hvorfor klarer noen det uten å klage...og andre klarer det ikke!?

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei-det er helt umulig!

gøy når noen duster går på!

men tenk over det! Hvorfor klarer noen det uten å klage...og andre klarer det ikke!?

For endel eldre sjåfører kan "tryggheten" de føler ved å kjøre med pigg ikke erstattes all verdens statistikk og tester......

Greieste er vel og la folk teste hva de synes passer best for sitt bruk og kjøpe deretter.... kjører selv 90% av vinteren i oslo så derfor er piggfritt like greit.Ingen problemer med framkommelighet takket være manuelle sperrer :respect

Når det gjelder media/pressen som forvrenger ting slik de vil ha det er vel ikke akkurat noen "bombe"

Har vært slik siden lenge før de fleste av oss var påtenkt og kommer sikkert til å være slik lenge etter vi er 6 feet under...

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg synes pigger er totalt overlegent.

Jeg kjørte fra Osen og til Ørland(for de som vet hvor det er),som er en strekning på ca 17mil natt til lille julaften,med den litt spreke 245`n min.

Det var variert føre,det varierte mellom slaps og våt blankis,og på den strkningen kjørte jeg forbi 11 biler og ble ikke forbikjørt av en eneste en.

De jeg tok igjen hadde piggfridekk,det kunne jeg se.

Så det må jeg bare si at Volvo 245+piggdekk+diff.sperre+vinterføre = totalt overlegent,du kan kjøre så hardt du vil i svingene.

Må legge til det at jeg kjørte med jeg var kar om og det var lit på grensen,men gøy det var det i allefall.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bor jeg 2.5 mil utenfor Halden, og for å komme meg ditt må jeg kjøre på en vei som helt klart kan hevde seg blant toppen av kronglete veier. Lengste strekka er vel kanskje 100-150m lang, og resterende "strekker" er vel noe av det samme til sammen. I tillegg er det bakker overalt, i, etter og før svingene. Det blir riktignok strødd enkelte steder (Mange blir det ikke strødd pga. vannforsyninger via brønn).

Har kjørt med pigger i hjula helt siden jeg fikk lappen, men det er kun fordi det har fulgt med bilen og at ikke gidder å bruke kroner på ting jeg allerede har.

Personlig vil jeg, den dagen jeg kjøper vinterdekk, komme til å velge piggfritt. Mitt bilvalg gjennom årene er temmelig bevisst, som dere ser i signaturen er det kun RWD på meg. Dette finnes det to grunner til. Veien hjem og moroa man kan på veien hjem med RWD. Da har jeg vel røpet mye av grunnen til at jeg "ønsker meg" piggfrie hjul, ganske enkelt fordi jeg ikke har piggene så veldig lenge likevel. De har vel på sitt beste holdt i 1.5mnd før samtlige var vekk... Og det fordi bila mine er for slappe/veiene er ikke oversiktlige nok til å finne på noe videre på annet enn snø. Blir ikke helt den samme hastigheten da.

Ergo, jeg på drittveier vet, ut i fra andres erfaringer på disse veiene, at jeg kun kommer til å få problemer et par ganger i året, og det er de få gangene det iser til. Ellers i året vil jeg ha overlegent grep med piggfritt.

Det er ganske enkelt ikke nok is på østlandet til å forsvare bruk av piggdekk, 70% av vinteren er det våt asfalt, 29% er det snø og 1% is.

Skal man se prosentvis hadde nok gode vanndelende dekk vært det beste valget, da sparer man jo miljøet litt fra safalt og dekkstøv. Men man vet jo aldri, det kan jo hende at det er snø på morran (Som er vekk innen man drar fra jobb) og da er det greit å kunne komme seg ut av gårdsplassen.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg synes pigger er totalt overlegent.

Jeg kjørte fra Osen og til Ørland(for de som vet hvor det er),som er en strekning på ca 17mil natt til lille julaften,med den litt spreke 245`n min.

Det var variert føre,det varierte mellom slaps og våt blankis,og på den strkningen kjørte jeg forbi 11 biler og ble ikke forbikjørt av en eneste en.

De jeg tok igjen hadde piggfridekk,det kunne jeg se.

Så det må jeg bare si at Volvo 245+piggdekk+diff.sperre+vinterføre = totalt overlegent,du kan kjøre så hardt du vil i svingene.

Må legge til det at jeg kjørte med jeg var kar om og det var lit på grensen,men gøy det var det i allefall.

morsom dum historie...du må se godt...og en volvo 245 du kan kjøre så hardt du vil med i svingene? hahaha...nå har jeg hørt det å! håper for din del det var en turbo siden du sier den er litt sprek! :)

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...dere som kjenner meg veit at jeg krangler med dere piggkara om detta! og bruker akkurat samma provoserende argumenter da! og hva kjører du på da? god jul forresten ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører piggfritt jeg.. FØR var piggfritt overlegent her på oppdal, men ikke nå lenger. I det siste har vi hatt milde vintere med mye is og faen. Så at du skreiv at det ikke blir brukt noe salt her, men leste ikke lenger i tråden for å se om du fikk noen sjans til å rette opp på den komentaren. Kan fortelle deg det at salt blir det brukt MYE av her. På jobben min kjører vi ut nesten like mye salt som strøsand i løpet av en vinter ;)

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...men det var ikke før..nå som jeg har feira de 2 siste vintrene i trondheim er jeg ikke helt oppdatert! men uansett kun på sentrumen det blir brukt salt! ikke her jeg bor ihvertfall! og er vel der jeg kjører! på sentrum klarer du deg uansett med sommerdekk! kanskje ikke du da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider