Gå til innhold

Forferdelig ulyd ved kjøring!

Ranger emnet

MicrolaXx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BMW 523iA 1997 Modell.

Har opplevd 2 ganger denne vinteren at det plutselig kommer en veldig stygg ulelyd når jeg kjører!

Den er i sammenheng med at jeg kjører (forsvinner når bilen står stille og er ikke der når jeg ruser motoren).

Første gangen den kom kjørte jeg på en sandvei som var strødd oppå is/snø. Lyden høres ut som at det har kilt seg fast en liten stein mellom bremseskive og kloss som ligger å skraper på skiva når jeg kjører. Kjørte noen km når jeg kom ut på asfaltert vei igjen også forsvant plutselig lyden igjen.

Var helt borte helt til i dag tidlig på vei til jobb (ca 1,5 mnd etter) ! Samme lyden kom tilbake og var der ca i 1 mil før den forsvant igjen! Og nå hadde jeg IKKE kjørt på sandvei! Lyden har helt lik! Lurer på hva dette er for noe! Det høres helt jævlig ut! Skikkelig høy skrike/ule/skrape-lyd! Høres absolutt ikke bra ut! Folk snur seg liksom når jeg kjører forbi så det er mildt sagt hørbart!

Har ikke snøring på hva dette kan være... noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJa,

Hjullager kanskje? Skifer lydens volum og karakter dersom du kjører litt sikksakk, eller i svinger? Har hatt sten bak bremseskiven før, og da får du en grusom skrapelyd, men den ble ikke borte.

Edit:

Iogmed at det kun kommer når bilen ruller kan du jo starte med å jekke opp bilen og kjenne etter slark i hjullageret ved å prøve å rikke på hjulet sideveis når det sitter fast på navet. Videre kan du prøve å pirke mellom skive og bremseskjold .

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei lyden er ikke rumlende som et gåent hjullager... det er skrikende og helt forferdelig og folk snur seg når jeg kjører forbi fordi det bråker så j*****. men som sagt så har det skjedd meg 2 ganger og det varer ikke lenge hver gang...

men høres absolutt ikke bra ut nei.... har fått høre nå at flere med E39 og alu vinterfelger også har opplevd det samme så får ta av hjulet i dag og sjekke om det er stein der...

Hjullagre foran er nettopp byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde tilsvarende lyd på min bil i vår, like etter jeg hadde lagt om til sommerdekk. Da fikk jeg småstein (slik som de strør veien med) inn mellom bremseskiven og klossen høyre fremme, og en jæ*** gnellelyd! Dersom du får det på nytt: stopp, sett bilen i revers og gi heftig på bakover, før du trør inn bremsen - er det småstein, skal den normalt forsvinne da.

[o] '12 BMW 520dAT M-sport

[x] '09 BMW 520dAT M-sport

[x] '07 Mercedes Benz CLS 320 CDI "AMG 63"

[x] '07 BMW 525iA M-Tech

[x] '02 BMW 520iA AC Schnitzer +++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...