Gå til innhold

Klapre/subbe lyd v/kald motor

ViceGuy

Anbefalte innlegg

Har en sånn merkelig klapre/subbe lyd når jeg starter bilen om morra'n... minner litt om noe som subber/slår borti plastikk, har misstanke om at det er kamreima som slår mot kamreim-dekselet. Lyden blir borte etter å ha kjørt 1-2 km, og er ikke der når motoren er varm. Reima og alle løpehjul/strammer ble byttet i sommer (hos Stamsaas her i Moss) og jeg har etter det kjørt 40 000 km, lurer på om det er noen andre som har vært borti det samme.

Har tatt av dekselet i dag å sjekket, det var merker etter reima omtrent på midten på dekselet (innsiden).

kam3.jpg

Reima kunne jeg også dytte ned og dra opp ca 5-6 mm (Hver vei) i mellom kamreim-dreva, er reima for slakk da?

kam1.jpg

kam4.jpg

Når jeg fyra opp motoren (den var varm) uten dekselet på løp reima helt fint som den skulle, ingen opp og ned bevegelser.

kam5.jpg

Eventuelt noen andre ting som kan forårsake denne lyden? Snakket med en som nevnte veltil-løfterene, at de kan bli trege pga bek og kulde. Finnes vist renseolje å kjøre på motoren om så er tilfelle.

Motoren er en 2 liter med A/C, har snurra 230 000 km og fått byttet olje og filter etter vanlige service intervaler.

Takknemmelig for alle svar/synspunkter, men please hold dere til topic.

EDIT: Kom på at jeg har invistert i kamera så jeg har lagt til noen bilder i posten.

EDIT2: Var ute å startet bilen nå, den har stått parkert siden kl 14. Og nå var det tydelig opp-og-ned bevegelse på reg-reima mellom kam-dreva ja, så det er nok reima som er slakk. Hørte jaffal ikke noe til den ulyden.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sammel lyd en liten stund når bilen er kald... Gir seg etter en liten stund. Tar ikke så lang tid....

Irriterende lyd jaffal. Nå har ford her sagt at de etter-strammer reima for meg free of charge.... siden det er reklamasjon på en jobb. Men har faktisk hørt rykter om at de bytter det dekselet til mk2 versjon siden det er høyere. Ville ikke godta det siden andre forhandlere har fortalt meg at om reima strammes rett så skal den ikke slå i dekselet.

Anbefaler deg jaffal å sjekke rema di også, er bare 2 8mm skruer å løsne.

1986 Yamaha XJ-600

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Var å leverte bilen hos ford i dag og fikk den da tilbake etter 1 1/2 time, tok meg nøyaktig 200 meter på å finne ut at noe var fortsatt galt. Nå viner det skikkelig fra reima ved turtall, så ille er det at man hører det inn i bilen. Så jeg kjørte tilbake og klaget, nå har de bilen igjen for å slakke litt på reima.

Sitter med tanken om at jeg kanskje bare skulle ha byttet til et MK2 reim-deksel akkurat nå. Turen til min søster i drammen for å levere julegaver måtte jeg bare droppe :(

EDIT: Etter at jeg fikk tilbake bilen nå er den som den skal, ikke noe vine lyd :D Syns faktisk jeg har bedre respons ved gasspådrag også nå, men det er kanskje bare noe jeg innbiller meg

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Var å leverte bilen hos ford i dag og fikk den da tilbake etter 1 1/2 time, tok meg nøyaktig 200 meter på å finne ut at noe var fortsatt galt. Nå viner det skikkelig fra reima ved turtall, så ille er det at man hører det inn i bilen. Så jeg kjørte tilbake og klaget, nå har de bilen igjen for å slakke litt på reima.

Sitter med tanken om at jeg kanskje bare skulle ha byttet til et MK2 reim-deksel akkurat nå. Turen til min søster i drammen for å levere julegaver måtte jeg bare droppe :(

EDIT: Etter at jeg fikk tilbake bilen nå er den som den skal, ikke noe vine lyd :D Syns faktisk jeg har bedre respons ved gasspådrag også nå, men det er kanskje bare noe jeg innbiller meg

Var da godt at dere fant utav det da :)

Bedre respons kan jo være tilfelle, for når reima er for slakk eller for stram så blir jo timingen også feil.. Ikke at det er så veldig mye feil, men er usikker på hvor mye som skal til....

Måtte du på med høyt deksel eller går det greit med det lave nå?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da godt at dere fant utav det da :)

Bedre respons kan jo være tilfelle, for når reima er for slakk eller for stram så blir jo timingen også feil.. Ikke at det er så veldig mye feil, men er usikker på hvor mye som skal til....

Måtte du på med høyt deksel eller går det greit med det lave nå?

Hadde som jeg fortalte deg på tlf kjøpt inn høyt deksel allerede, men det endte med at jeg satt det på ja. Takk for praten forresten :)

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en jeg jobber sammen med sa han hadde hatt flere forder, og den låta var det på alle fordene han hadde hatt. varte bare en liten stund mens bilen var kald sa han

Stemmer det ja, men den skal ikke være der selv om den er kald..

ViceGuy: takk for praten ja :)

Fortsatt God Jul

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider