Gå til innhold

lade batteriet bak

Ranger emnet


soundlord

Anbefalte innlegg

jeg har et batteri bak,som er koblet sammen med det batteriet jeg har foran.Har ikke skillerele mellom de,men tar ut sikkringen mellom de,når jeg ikke bruker bilen.Tenkte å lade det bakerste batteriet,siden jeg har spilt endel uten motor igang,så det jeg lurer på er om jeg kan lade batteriet når kondensatorene og ampen er koblet til?eller må jeg ta ut sikkirngen der også før jeg lader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et batteri bak,som er koblet sammen med det batteriet jeg har foran.Har ikke skillerele mellom de,men tar ut sikkringen mellom de,når jeg ikke bruker bilen.Tenkte å lade det bakerste batteriet,siden jeg har spilt endel uten motor igang,så det jeg lurer på er om jeg kan lade batteriet når kondensatorene og ampen er koblet til?eller må jeg ta ut sikkirngen der også før jeg lader?

Bare å lade i vei ;)

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som beemer sier, bare å lade i vei. :)

bare pass på at ladespenningen ikke blir alt for høy (nermere 16V) om du har en kraftig lader da dette kan ta knekken på enkelte forsterkere og kondensatorer, samt batteriet. regner med du allerede vet det, men bare sier ifra siden en del som har kraftige ladere bare setter de på fult for at det skal gå fortere, og ender opp med veldig høye ladespenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som beemer sier, bare å lade i vei. :)

bare pass på at ladespenningen ikke blir alt for høy (nermere 16V) om du har en kraftig lader da dette kan ta knekken på enkelte forsterkere og kondensatorer, samt batteriet. regner med du allerede vet det, men bare sier ifra siden en del som har kraftige ladere bare setter de på fult for at det skal gå fortere, og ender opp med veldig høye ladespenninger.

 

jepp.ladespenning ligger på rundt 13.5 til 14v.så det er vel greit:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke en fordel å ha like batteri når du kobler sånn??

jeg kjører no lignanes 2 stk optima redtop 50apm/t.1 fårran å 1 bak.

funker fett mangler ikke akkurat strøm..

er det no vits med kondensator da du kjører 2 batteri?

da jeg kjøpte detta i sommer sa dm at det ikke va vits med kondensator. bilstereospesialisten hr i tromsø sa om kondensator sku ha noe effekt måtte æ ha 3+ farad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke en fordel å ha like batteri når du kobler sånn??

jeg kjører no lignanes 2 stk optima redtop 50apm/t.1 fårran å 1 bak.

funker fett mangler ikke akkurat strøm..

er det no vits med kondensator da du kjører 2 batteri?

da jeg kjøpte detta i sommer sa dm at det ikke va vits med kondensator. bilstereospesialisten hr i tromsø sa om kondensator sku ha noe effekt måtte æ ha 3+ farad

 

jo.det er en fordel med to like batteri,men så lenge jeg tar ut sikkringen mellom de når bilen ikke er i bruk,går det greit.joda,2 stk optima skulle holde lenge for de fleste det.Tenker på to slike jeg også.Trenger vel ikke kondensator når du har to batteri,men kjekt å ha likevel.jeg har selv to stk 1 farads kondiser.De er jo med på å hjelpe til litt de også,samt at de fjerner evt støy.Er mange tråder her om folks meninger angående kondiser.De fleste vil nok velge et ekstra batteri før kondis.

 

Angående det med at du må ha 3 farad,kommer litt ann på hvilken forsterker du har.En god regel er du skal ha en farad pr 1000 watt.om din forsterker yter over 3000 watt,skulle 3 farad+ være greit til ditt bruk.Det er mange andre som kan dette mye bedre enn meg her,som kan legge ut om hvorvidt du trenger det eller ikke:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som beemer sier, bare å lade i vei. :)

bare pass på at ladespenningen ikke blir alt for høy (nermere 16V) om du har en kraftig lader da dette kan ta knekken på enkelte forsterkere og kondensatorer, samt batteriet. regner med du allerede vet det, men bare sier ifra siden en del som har kraftige ladere bare setter de på fult for at det skal gå fortere, og ender opp med veldig høye ladespenninger.

Trenger ikke kraftig lader for å komme opp i höye spenninger, min 4A Bosch-lader ligger på 15,5-16 til tider, syns det er mye men ikke stor ström så greit.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår