Gå til innhold

Ford Automatkasse

Ranger emnet

Torodd

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bilen min i over 2år. Den har automat, og jeg har egentlig skjeldent savnet en manuell girkasse. Tenk bare hvor utrolig behagelig bykjøring blir med automat! De fleste automatkasser har også kickdown. Dvs. at ligger du i 4. gir, så girer den automatisk ned et gir eller to når du gir flatt jern. :well Men automatkassen reagerer ikke fult så fort på kickdownet som om du hadde smelt den manuelt i lavere gir. Sjekk derfor etter hvilke valg du har i bilen. D (drive) er jo standardposisjon, men det er veldig kjekt å ha mulighet for å velge 3,2 og gjerne 1 i tilegg. For da kan du låse bilen i lavere gir. Evt når du ligger på hovedvei i stor fart, så kan du bare smelle den ned i et lavere gir å akselerere hurtig forbi andre biler!

Folk er generelt veldig redde for automatgir her i Norge. Men det skyldes nok mange myter...

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde automat på sierraen min (93) mod.

Den funket greit, girte pent og mykt, og kickdown`n var sånn passe hissig.

Men gud for et bensinforbruk.. Blei omtrent millionær etter at jeg byttet girkasse til manuell.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunn ikke prövd FWD ford med automat, men har prövd både C3(Granada, 3trinns) og A4LD(Scorpio 4trinns med lockup), fornöyd med begge disse, girte kjapt, mjukt og kjapp kickdown, men litt treig revers på Scorpioen(sliten kasse, förste tegn), men andre jeg har prövd har vel egentlig skuffa litt, både TH400 i van med 6.2D(Girte hardt til 2. gir og litt treig kickdown men ellers ok, mb kan verken laghe manuell eller automatkasser etter min mening, sikkert blitt bedre, Renault har vel også strot sett skuffa meg, eneste som jeg var fornöyd med var Safranè 3.0 V6 og kanskje espace med v6.

Har som sagt ikke prövd mondeo med automat men regner med at den er som A4LD, kanskje litt bedre ettersom nyere.

Ford har god kunnskap om å bygge automatkasser iallefal så pröv å se om du blir fornöyd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har a4ld automat nå, og den er helt fin den, bortsett fra lekasje fra simmeringen i forkant. 4. gir har også forsvunnet, men det skyldes dårlig kontakt en plass eller defekt sensor på girkassa.

Men likevel stoler jeg ikke helt på kassa, automaten i buick'en jeg av og til bruker girer mye finere og kjennes mer solid ut. Men så er vel ikke GM helt grønne på automatkasser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. giret er vel styrt av motorstyringa så kan nok like gjerne väre ledningsbrudd, hjernen til motoren som kassa det er noe med, ville sjekka tilkoblingene på kassa, har selv erfaring fra 2.9 motor og 2.4 kasse converter og drivverk... men er lock-upen veldig merkbar på din?

GM er ikke grönne på automatkasser nei, har mer erfaring enn europeisk ford vel. Den kassa i vanen jeg har kjört er vel ikke helt tipptopp så, er jo noe annet i en så stor bil og...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Mondeo 2.0L 1998 235k km med automat for et par måneder siden. Girkassa holdt under en måned før et bremsebånd røyk i den slik at den ikke girer til 2. og 4. giret. Hvis det er 93-2001(muligens til 2000) så bør du være litt forsiktig. Søk på nettet etter cd4e som er betegnelsen på girkassa... Den har fått "litt" pepper i utlandet av Ford og Mazda eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granada3.0GL: 4. giret blir styrt elektrisk ja, hjernen bruker signaler fra VSS'n, TPS'n og enda en sensor om jeg ikke husker feil. Men speedoen og bensincomputern funker fint, så vss'n er i orden den. Har bare ikke orket å gå over alle ledningene enda, skal se på det nå i jula.

Lockupen er såvidt merkbar, man ser at turtallet faller litt og bensinforbruket daler. Merker kanskje et bittelite ekstra skuv akkurat når den låser. Syns likevel den henger på litt for lenge enkelte ganger, men eneste holdepunktet jeg har å sammenligne med er somsagt GM kasser :)

Hva er cognac-testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker vel best manuell du, skulle prövd clutchen på 2.8 min, fyren som tok eu kontroll på den hoppa 2 meter når han slapp clutchen, trur det er Heavy Duty(taxi) clutch på den er ford clutch x 10++.

Skal ane det såvidt mener jeg, og på kickdown, fast, bestemt og mjukt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men som noen amcarfantaster forklarte meg så sliter det mer på kassa med lange og myke girskift. Men har kjørt med både manuell og automat helt fra jeg begynte å øvelseskjøre, og det er ikke ofte jeg foretrekker manuell framfor automat. Kickdownen på scorpioen er overraskende kjapp og kvass i forhold til andre biler jeg har prøvd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er noe i det, onkel som har drivd me amcar i alle år mener at det er ett sunnhetstegn hvis den girer hardt.

Er som en vanlig clutch, kjapp og bestemt bevegelse, men ikke hard sliter minst... hvis du slipper så slites at annet helt for jävlig...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider