Gå til innhold

Dynamostøy, spiller ikke høyt nok, mm.. Hjelp

Ranger emnet

Bauer

Anbefalte innlegg

Nå har jeg det vondt inni meg og jeg trenger virkelig hjelp.

Her er alle specs av ting jeg har.

Spiller: Pioneer DEH-P7700MP

Front: Pioneer 4x6" 120w max

Bak: Pioneer 13cm med tweeter 160w max

Sub: Pioneer TS-W3004SPL 3000w max

Forsterker: Pioneer GM-7100M 800w monoblokk

Forsterker: Rockford Fosgate 500x 4 kanals på ca 650w max

Så til problemet:

Har i all tid brukt front- og bak-høyttalere på spiller og sub på rockforden på 2 av de 4 utgangene pga 2 av dem er "ødelagt".

Fikk i dag montert monoblokka på suben (som står i en 40l lukket glassfiber kasse) og front og bak over på rockforden. Når jeg spiller litt høyt, så kutter forsterkeren. monoblokka altså. pluss at den spiller ikke høyt nok. Selv og gain er skrudd på og jeg har satt opp subben på spilleren så er edet liksom ikke nok bass for meg! Frontsett og baksett spiller greit.

Har aldri hatt dynamostøy før. men det har kommet nå..

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Trenger seriøse svar..

takk

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg skriver ned det jeg veit/tror jeg veit:

Dynamostøy hører man først når man kobler høyttallerne på egen forsterker. det fikk jeg også første gangen jeg gjorde det. fordi: 1: Cdspilleren har for lav volt på linjeutgangene, så signalkablene plukker opp støyen. det var under 2v, nå har jeg 6,5 og støyen er borte. 2: kablene er for dårlig, dvs har for dårilg skjerming. kjøp bedre signalkabel/kabler). legg opp en kabel fra hver utgang, drit i y-ledd. 3: kan være dårlig jording. og hvis du er helt grønn kan du jo ha lagt signal og strømkabel på samme side :) legg strøm og remotekabel på en side, og alle signalkablene på den andre siden.

ang sub som spiller for lavt: skru ned gain lavest mulig, helst 0 på forsterker til høyttallerne, og se om det hjelper. at suben spiller for lavt kan være impedansefeil, som nevnt over. lag en skisse over hele annlegget ditt, alle koblinger, kabler, med bokser for hver enhet, så er det lettere å se feil.. kansje..

hvordan har du delt strømmen til begge forsterkerne? håper dette var til noen hjelp!

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 kanals men spiller 4 høyttalere på 2 kanaler....

Hmm.. mener du at på den firekanalsforsterkern, så har du fremdeles to kanaler ledig? Eller har jeg da misforstått? Hvis dette er tilfelle deler altså to og to elementer pluss og minus?! Hvis dette er saken, er vel ikke dette å anbefale.. hvorfor i såfall ikke bare bruke de to siste utgangene på firekanalern?

Kanskje dette kan være kilden til noe støy!!

Hvis jeg nå har misforstått beklager jeg, men det du sier høres jo slik ut!

Hva gjelder suben din er jeg ikke riktig sikker på hva som kunne vært feil..!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. mener du at på den firekanalsforsterkern, så har du fremdeles to kanaler ledig? Eller har jeg da misforstått? Hvis dette er tilfelle deler altså to og to elementer pluss og minus?! Hvis dette er saken, er vel ikke dette å anbefale.. hvorfor i såfall ikke bare bruke de to siste utgangene på firekanalern?

Kanskje dette kan være kilden til noe støy!!

Hvis jeg nå har misforstått beklager jeg, men det du sier høres jo slik ut!

Hva gjelder suben din er jeg ikke riktig sikker på hva som kunne vært feil..!

Mvh

Jo det stemmer.. har 4 stk på 2 kanaler. 2 kanaler ledig fordi de er ødelagt. Smeller i høyttalerene når jeg skrur volum på 0. Skjedde etter en krasj

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... her var det mye rør. Har du koblet fire høyttalere på to utganger på forsterkeren, går det relativt greit. Regner med du har koblet plussene på høyrehøytalerne sammen på en kanal og tilsvarende med venstrehøyttalerne. Da spiller de i 2 ohm, noe forsterkeren burde greie greit.

Bassen spiller idag i 2 ohm, om du har tegnet riktig. Da KAN forsterkeren få pusteproblemer om den bla. ikke får strøm nok.

Hva har du gjort med utgangene fra spilleren og innstillinger på spilleren? Justert filtre og EQ på spilleren? Hvilken delefrekvens har du på subben?

Og hva er den korte stumpen som går ut fra hver høyttaler på tegningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...