Gå til innhold

240 på svingete veier

Ranger emnet


bilgal86

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilken dekkstørrelse har dere å anbefale?

Klart det er tøft med 17 og 18" felger og dekk på bilen, men bor oppe i Finnmark og det kan bli ganske ukomfortabelt å kjøre fort med lite gummi. Har tenkt en stund på 225/55 15", eller 225/50 16".

 

Har en onkel som sier at det bare er tull å fikse på 240a, de blir liksom frakjørt av andre biler i svingene uansett hvor mye man stiver dem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dekkstørrelse har dere å anbefale?

Klart det er tøft med 17 og 18" felger og dekk på bilen, men bor oppe i Finnmark og det kan bli ganske ukomfortabelt å kjøre fort med lite gummi. Har tenkt en stund på 225/55 15", eller 225/50 16".

 

Har en onkel som sier at det bare er tull å fikse på 240a, de blir liksom frakjørt av andre biler i svingene uansett hvor mye man stiver dem av.

 

Da tror jeg at onkelen din kanskje ikke har prøvd å kjøre fort i svinger med 240!! Den sitter faktisk meget godt i sving orginalt til og med.. Har kjørt fra mang en bil i svinger med min orginale 242... Grunnen til at bakakslingen er smalere en front er jo fordi det faktisk fremmer kjøreegenskaper.. 240 er en av de få biler du kan justere alle vinkle på forstilinga orginalt.. (camber, caster å spissing) Hvis man stiver av bilen mye og har lavprofil dekk så vil ikke det si at man automatisk har gode-kjøreegenskaper! 16" er vel en grei dekkdimensjon hvis man skal ha godt grep OG kjørbarhet! happyhappy

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode dekk i 205/55 16" har mye bedre grep en rimelige 235/40 17"....

Det har eg prøvd!

Det er viktig å bruke penge på gode dekk.

Deretter gode dempere.. min favoritt er de gule R-sport demperne..heilt rååå

men veldig stive, kan bli slitsomt på tur.

Mitt andre valg er Bilstein sport eller club. De har samme setting men club er noe kortere.

Så kan man bytte "alle foringene" og trikse til mer kaster..+ ta ut hjul til maks

Negativ camber.. Hvor kraftige du vil ha krengnings hammer er en smakssak..

På vinterføre og grus kjører eg med tynneste originale framme og uten bak, det gir

best grep. På asfalt kan du prøve deg fram, for grove framme har en tendens til å

gi en understyrt bil, dette er en smakssak, ofte lettere å kontrollere en nøytral

og litt understyrt bil. Men de som er poenget er at man må teste for å finne ut hva som

gir best grep.

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Blåvogna mi skal jeg ha koni sport å senkesett, poly foringer 25mm stab fremme, å 22mm bake + ambu stag å muligens tårnhus stag om jeg finner et som passer over innsuget på B23E motorer

 

Da ligger den knall på veien.. Og med gode dekk selfølgelig!

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha stive dempere/fjærer er det viktig og bruke fjærbenstag, torpedostag, og forsterkningsplate i dempertårnene.

Det svake punktet på 240 er at dem er for fleksible mellom dempertårn og torpedovegg.

Bør kanskje bytte ut toppmonteringgene med noe skikkelig også.

 

Originalt mener jeg at 240en er alt for myk og kjedelig, men med små modifiseringer er den mye morsomere og kjøre.

Faktisk så mener jeg at 242en min med 82hk og div. mods på hjulopphenget var mye mer underholdende og kjøre en den 740en jeg bruker nå som har originalt understell og 190hk.....

Biler som BMW 3 serie ol. er vel bedre en 240 på kjøreegenskaper originalt, men med div. mods tror jeg 240en kan bli en hard konkurrent.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår