Gå til innhold

Spørsmål ang katalysator.

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Hvor mye reduseres egentlig utslippene fra en motor når den utstyres med katalysator? 10%? 50%?

 

Man snakker om at katalysatoren stjeler noen % med krefter. Hvor mye stjeler den egentlig?

 

En originalbil med f.eks 2" eller 2 1/4" anlegg får en viss effektøkning dersom man fjerner katalysatoren. Hva hvis man bygger om anlegget til 3" med katalysator? Vil ikke denne økningen i diameter kompensere for motstanden i originalanlegget?

Forutsetter selvsagt at også katalysatoren byttes til en med 3" inn/utblås.

 

Siden det er en viss motstand i katalysatoren, demper den også lyden litt? Tenker på demping på linje med trush potter ol.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig cat skal vel fjærne/omdanne minst 95%.

Ja den demper ganske mye lyd. Den gang cat ble vanlig stjal de en god del effekt fra motoren.Opptil 10 % var ikke uvanlig.Men utviklingen har jo vært enorm på dette området og på en nyere bil med orginalmotor blir det vanligvis ingen merkbar effektøkning ved å fjerne den.Enkelte har tilogmed opplevd lavere effekt fordi motoren "forstyrres". På en trimmet motor er den dog ofte mer i veien.

Det er riktig som du sier, går du opp til 3" bør katen byttes eller tas vekk.Det finnnes en rekke billige erstatnings/race cater på markedet.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette høres litt rart ut, men jeg er bare litt nysjerrig.

 

Hvis vi tenker oss en bil med V8, dobbel eksos ingen lydpotte, kun katalysator pluss litt demping i endestussen (type Supertrapp el.) Ville det bli veldig bråkete?

 

Nei.

En V8 kan ikke bli bråkete, det kan derimot bli vèl mye golyd. :crazysant happyhappy

 

Vet om biler som går med bare Supertrapp og de er det ikke for mye lyd av. Regulerer jo de med antall discs.

Ved småkjøring er det lite nytte i cat`n, da den må bli varm før den funker som den skal. Dette og har kansje blitt bedre etterhvert.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på muligheten for å få renset avgassene uten å stjele effekt.

 

Var vel noen som ristet litt på hodet nå, og det er selvsagt lov.

Å snakke miljø her er vel å banne litt i kjerka. Det er bare det at jeg liker å banne i forskjellige "kjerker" nå og da.

 

Men over til de Apple racing pottene. Hvorfor er de mye bedre enn alle andre, egentilg?

 

Da jeg uansett måtte bytte potte på Astroen for litt siden, leste jeg side opp og side ned på forskjellige hjemmesider og nettbutikker tilhørende de mest kjente produsentene av uorginale lydpoptter.

Alle bedyret sitt produkt's fortrinn i forhold til "anonym, kjent konkurrent" som selvsagt flowet MYE dårligere og bråkte MYE mer.

Siden dataene til den "anonyme, kjente konkurrenten" ikke var mulig å finne igjen, vurderer jeg denne infoen som ren løgn. Enkelt og greit.

 

Personlig tror jeg pottene stort sett skiller på innhold (kortefibret/langfibret glassfiber eller faste kammer) materialtykkelse og material type.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler etter 94 taper man effekt ved å fjerne katalysatoren som grunnregel.

Hvis du skal bygge eks ett 3" eksos så bör du passe på å ha manifolder/headers som passer til dette, ekspansjonskammer for å skape sug og en korrekt dimensjonert kat, i forh. til eksos og flow.

Hvis rörene blir for store vil flowen bli for dårlig og du vil tape effekt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" med biler etter '94 er vel det at de er så avanserte mht motorstyring, at effekten går ned fordi man "forstyrrer" dette ved å kun fjerne katalysatoren?

 

I mitt tilfelle dreier det seg om en 5,7L Chevrolet V8 fra 92. Den har opprinnelig hatt både innsprøytning og katalysator. Siden motoren skal ned i en 34 Ford hot rod, har jeg valgt å bygge den om til vanlig forgasser. Det er i denne utførelsen med/uten katalysator jeg tenker på.

 

Small block V-åttere er kjent for å reagere bra på åpnere eksos opp til 2,5" dobbelt anlegg og high flow type potter.

 

Mer enn det er det visstnok ikke allverdens å hente sålenge man snakker om en ikke altfor trimmet motor og til gatebruk.

Det jeg mente med 3" var i forbindelse med en katalysator og for å hjelpe på den motstanden katalysatoren representerer.

 

Men jeg er helt enig med deg at bildet nok er mer komplisert enn som så.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår