Gå til innhold

Dynamo, Ladeproblemer

AXi0N

Anbefalte innlegg

Heisann

kjapt julespørsmål.

Bilen lader dårlig, ikke målt. men den bruker opp batteri etter 2 uker.

Titta på mekonomen.no

men fant ikke no Børster.

Tips til bytte no deler?

Mvh

Joachim

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel Bosch-dynamo på DOHC?

Kikk på laderegulator, börstene sitter på den, biltema har, se her

La forresten merke til at de har dynamo til volvo der nå, vanlig Bosch .

Edit: Du bör i det minste måle spenninga, bör ikke ligg stort under 14 volt og helst ikke over 14,6(ikke vits med mer).

Åssen oppförer ladelampa seg, tenner den ikke i det hele tatt tyder det på brudd i rotor, börster eller ladelampekretsen, men burde ikke holdt så lenge mener jeg da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel Bosch-dynamo på DOHC?

Kikk på laderegulator, börstene sitter på den, biltema har, se her

La forresten merke til at de har dynamo til volvo der nå, vanlig Bosch .

Edit: Du bör i det minste måle spenninga, bör ikke ligg stort under 14 volt og helst ikke over 14,6(ikke vits med mer).

Åssen oppförer ladelampa seg, tenner den ikke i det hele tatt tyder det på brudd i rotor, börster eller ladelampekretsen, men burde ikke holdt så lenge mener jeg da.

den lader, men veldig lite. Hvis jeg spiller musikk uten motor i gang så kan jeg glemme å starte etter noen minutter. men dytter jeg bilen igang og kjører litt så starter den etterpå også. Vil tro dette har noe med lade problemer? slitte børster eller noe i den duren (maybe). Batteriet er 2 mnd. gammalt trodde kanskje det var noe med batteriet. men tydligvis ikke. Har ikke noe stort anlegg. cd spiller og 4 høytalere og en forsterker. Og forsterkeren kutter noenganger. får jeg opp turtallet på motor så kommer forsterkeren. akkuratt som den ikke får nok strøm.

Får se litt på svaret ditt:)

Joachim

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med dynamoen min jeg også. Til tider når jeg står på tomgang, så forsvinner nesten alt som heter lys, vifte, turtallsmåleren går til bunn, men motoren går og det er så vidt du ser lyktene på bilen gløder.. Gir jeg gass da og den kommer opp i 3000rpm, funker alt fint igjen... Og det er strøm på batteriet når dette skjer også.. Fulladet.. Virker som dynamoen trekker alt som heter strøm, det er også tillefeller av at den ikke lader, men dynamoen stjeler ikke strøm, og da må jeg ruse den da også, og da blir lyst på bilen og i taket inni sterkere, og holder seg sånn uansett turtall.. Noen som har hatt dette problemer før da ?

EDIT: Har du gammelt batteri forresten?? Har hatt samme problem som deg, da virka det som om det var dynamoen på multimeter, men var batteriet som knota det til..

92' Ford Sierra 2.0i CLXxX....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det förste jeg kan si er kikk på Ladelampa, oppförselen på den kan si mye egentlig, lyser den ikke er det brudd i magnetiseringskretsen, dvs. kan väre rotor, börster, ledningsnett/kontakter eller ladelampe/instrument, er den normal(lyser til den kommer opp i 1000-1500 rpm +-) så ville jeg kikka på regulator, ledning fra dynamo til batteri eller dioder.

Lyser den konstant er det enten intern feil, regulator, stator, dioder, eller så kan det väre overledning i ledningsnett/instrument, kom med så mye info dere kan om feilen, målinger symptomer etc så skal jeg pröve å stille diagnose, sjekk dårlig kontakt mellom dynamo og batteri og bruk vaselin på de.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt lei for meg med ladelampa for jeg har ikke pære på den :crazysant Men jeg lurer på om dynamoen kan være gåen.. Eller børstene da.. For bilen har gått 250.000 uten vedlikehold eller skift, og det var etter jeg fikk inn det nye anlegget som er endel kraftigere enn det forrige at dette skjedde.. Har en dynamo liggendes så jeg kan prøve den da.. Og få meg et eksta batteri og kondensator etterhvert.. For jeg er nesten helt sikker på at dynamoen stjeler strøm eller kødder til noe, for batteriet er fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du få deg ei päre i den, den trengs for at bilen skal kunne lade korrekt, den kan lade normalt noen ganger, men magnetiseringsströmmen som trengs for at den skal lade kommer fra ladelampa för den lader selv.

Tenker du har hele problemet der, ofre heller brekklampa for det, er plagsomt å gå tom for ström.

Edit: Det höres ut som den får i gang en form for lading på turtall men forsvinner når turtallet synker, dette sier meg at det er ladelampa eller noe´i den kretsen som svikter når jeg kikker bedre etter.

Er ikke så mye arbeid å ta ut instrumentet på en sierra å bytte om to pärer.

Det er den viktigste pära i intrumentet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å kontakte meg på msn hvis dere vil, ikke sikkert jeg er på, men er det i kveld, granada_einar@hotmail.com , kan hende jeg kikker på andre sider.

Er utdanna bilmekaniker så skal vel greie å diagnostere(eller no) litt ladefeil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver det i morgen, akkrurat nå står bakstillinga på bilen i deler, sammen med stereoanlegget, bytte diff+hjullager. Høyre hjulet bak låste seg plutselig på e18 i dag, var ikke gøy når det skjedde nei.. :eek: Er ikke trommelen heller, for den er helt fin.. Men bakstillinga trenger en service, da får den ny istedet.. Sammen med en tikking i instrumentpanelet og ny ladelampe.. happyhappy Kikka bak støtfangeren i dag for første gang bak også, var noe rust der, så dette er slipt ned og hullene som var der (!!) er lappet, og skal grunnes og lakkes i morgen.. Så da er vel bilen "god som ny" igjen.. Litt offtopic.. Sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Lader fortsatt ikke etter jeg bytta pære i dashbordet.. Jeg har en dynamo til, så trur jeg setter over den.. Begynner å bli ganske lei av at all strømmen plutselig forsvinner på mørke veier og at jeg må ruse den til over 4000rpm, da plutselig kommer lyset igjen.. Er skummelt å kjøre sånn som bilen er nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...