Gå til innhold

2 subbere gir dobbelt så heftig bass?

Ranger emnet

benzin

Anbefalte innlegg

Definer heftig, jeg vil si heftig bass eller ikke kommer an på komponentene, og hvor god de er bygget inn i bilen.

Mer bass får du av en ekstra bass ihvertfall, det er helt sikkert. Ikke garantert at lyden blir diggere av den grunn.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn.. Hvis du dytter en subb til i bilen (øker fra en til to subber), så får du ikke dobbelt så mye "trøkk" Du må også ha mere power. (større eller flere forsterkere) Sånn er det :D Og så er det noe med at når du dobbler effekten, øker lydtrykket med 3 dB (no teori greier) hehe.. 3dbB er vel også det som må til for at meneske skulle kunne høre forskjell.

Konklusjon.. Du får altså ikke dobbelt så heftig bass.

87 Golf Gti

78 Golfcart

84 Honda MB5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe med at 3dB er "minste hørbare forskjell" nei.. går fint å høre f.eks. 2dB økning/demping.

og,dersom du dobler kon-arealet (altså monterer en sub til,i ditt tilfelle) og beholder samme effekten.. f.eks. hvis du har 100W på den ene subben nå,og du monterer en subb til,og har 100W tilsammen på dem... da vil du teoretisk få 3dB økning i lyden.

dersom du f.eks. kjøper en amp. til ,og får dobbelt effekt (100W på hver sub,f.eks.) vil du teoretisk øke lyden med 6dB. (går vel også an å parallellkoble subbene,for dermed å halvere impedansen. hvis forsterkeren tåler det,vil du da få tilnærmet dobbel effekt (eksakt dobbel effekt er fysisk umulig,selv om mange forsterkerprodusenter påstår at de "klarer" det))

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

og,dersom du dobler kon-arealet (altså monterer en sub til,i ditt tilfelle) og beholder samme effekten.. f.eks. hvis du har 100W på den ene subben nå,og du monterer en subb til,og har 100W tilsammen på dem... da vil du teoretisk få 3dB økning i lyden.

Hvorfor det? Det er jo akkurat like mye energi som forsvinner, eler tenker du på at du da halverer impedansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

Hvorfor det? Det er jo akkurat like mye energi som forsvinner, eler tenker du på at du da halverer impedansen?

Energi kan ikke forsvinne, det blir omdannet.

Når forsterkeren produserer varme, blir det effekt tap.

En vanlig forsterker sløser 40-60% ut i varme, mens en klasse D (digital forstekrer) sløser 10-20%.

mao. 1000w vanlig forsterker kan sløse 400-600W, mens en digital sløser 100-200w.

Derfor er gjerne digitale forsterkere mindre også, pga de ikke trenger samme areal på kjøleribber og slikt.

Jeg vet dette ikke direkte har noe med db å gjøre, men det har med effekt.

Når man bruker mindre effekt, vil det også bli mindre belastning på bilens el system.

det er noe formel for db.. noe med membranareal * slaglengde..

jeg husker det ikke, men vet at det kan regnes ut på en eller annen måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benzin

Lurte på en rimelig enkel ting, hvis jeg dytter inn en helt lik subber inn i bilen, vil jo kunne flytte dobbel menge luft... gir dette da dobbelt så heftig bass?

for å overdrive litt:

en diskant er 1" feks.

en sub er 12" feks.

12 1" diskanter vil ikke lage like mye bass som den 12" bassen.

jeg vet dette var meget overdriving, men det er i grovt trekk slik det er.

Det er mange som tror: aha, høyttalerene mine har 2 x 8", så de har mer bass enn 1 x 15". (de plusser sammen 8 + 8 og får 16).

Dette er desverre ikke riktig.

selvfølgelig får man 8" elementer som er bedre enn andre 15" elementer, men det har ikke noe med størrelse å gjøre, heller kvalitet.

jbl 6" spiller gjerne bedre enn jamo 8", feks.

du vil nok øke en god del db ved å øke antall elementer, så lenge du har forsterker, såvel som strøm nok til å drive forsterkeren skikkelig! gjerne en kondensator også, siden denne vil virke som et raskere batteri. Et vanlig batteri kan ikke levere ut strøm raskt nok. kondensator vil jevne ut effekt-suget.

en kondensator vil gjerne være bra å ha, med tanke på bilens el system. Det er ikke alle ting som liker plutselige spenningsfall, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

Det er mange som tror: aha, høyttalerene mine har 2 x 8", så de har mer bass enn 1 x 15". (de plusser sammen 8 + 8 og får 16).

Nei, arealet har det med å øke med kvadratet av diameteren, slik at fire 8-tommere har samme areal som en 16-tommer.

Videre er en femtentommer over dobbelt så stor som en titommer.

DaButcher: Tenkte på energi som forsvinner over i lyd, 100 watt inn i en subb burde gi samme lyden som 100 watt inn i to subber. Mulig subbene er mer effektive pr. watt når de ikke presses, og mindre strøm vår over i varme i spolene, men noe dobling av lydtrykk kan jeg ikke se at man får på noen måte, så lenge man skanner om de samme 100 wattene.

Ofte er det derimot sånn at man kobler så man halverer impedansen, si fra 4 til 2 ohm, da kan man trekke dobbelt (tilnærmet) effekt fra forsterkeren, hvis dener mann til det. Så bruker man dobbelstspolede høyttalere, vips, 1 ohm, en halv ohm skal du også klare om du kobler forsterkeren lurt ;)

Cax - 353,43 kvadrattommer bass og en halv kubikkmeter høyttalerkasse på hybelen..

Edit: er jo helt "lystekniker" i dag, hjelper ikke å skrive fort hvis man bare skriver feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tro på såkalte digitale forsterkere. Lyd er i utgangspunktet analogt, og da er det ikke noe vits i blande digitale ledd inn i bildet etter att den er analog og bare skal forsterkes....

3 dB er en dobling av "styrken"

3 dB mer er dobbelt så høyt.....

Ang. varme forsterkere. Utgangs "transistorene" (eller Power MosFET eller hva som blir brukt) liker seg best og funker best når de er varme. (veldig varme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiny-one

Jeg vil bare opplyse att en cd er digital.

Gåruti fra att du har cd spiller i bilen og hjemme. Da har du allerede blandet digtalsystemet inn i lyden. Så hvorfor ikke gå helt ut og flytte omdaningen til analog lengre "ut" i systemet.

Når det gjelder varme så har de fleste systemer en ideal tempratur. og skal dermed helst holdes stabilt på den tempraturen.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tiny_one

Jeg har ikke noe tro på såkalte digitale forsterkere. Lyd er i utgangspunktet analogt, og da er det ikke noe vits i blande digitale ledd inn i bildet etter att den er analog og bare skal forsterkes....

3 dB er en dobling av "styrken"

3 dB mer er dobbelt så høyt.....

Ang. varme forsterkere. Utgangs "transistorene" (eller Power MosFET eller hva som blir brukt) liker seg best og funker best når de er varme. (veldig varme)

såkalte "digitale" forsterkere (benytter seg ofte av pulsbredde modulasjon(PWM) (kan også bruke pulsfasemodulasjon eller pulsamplitudemodulasjon),hvis du vet hva det er...?). og,dersom du ikke har "tro" på de,så er det igrunn mest synd for DEG,for de er rett og slett geniale...90 - nesten100% effektivitet er ikke å forakte,akkurat...spesielt ikke i bass-systemer,som ofte ikke er så lydkvalitet-avhengige (selv om kl.D forsterkere har kommet seg VELDIG mye i lydkvalitet de siste årene)..

dessuten er det +10dB som er "dobbelt så høyt"......

og,verken vanlige bipolare eller FET-transistorer liker seg særlig godt når de er "veldig varme",som du sier.. alt over 60-70 grader er fy-fy.....

hvordan forklarer du da at en forsterker klarer å levere mer effekt når den er kald?!? jo,mer varme = mer indre motstand = mer tap..(ihvertfall for bipolare trans.).. FET-transistorer har vel negativ temperatur-koeffisient,men heller ikke de liker seg særlig godt når de blir _for_ varme.

cax: hmm...ja,det er igrunn litt "rart" at det er sånn.. kan helt sikkert forklares.. gidder uansett ikke å gruble no særlig på det nå... ;) (er ihvertfall ganske sikker på at det er sånn! ;) ) kan kanskje ha noe med å gjøre at to høyttalere er mer effektive enn én høyttaler. høyttalere er vel i størrelsesorden rundt 2-3% effektive. mulig du dobler effektiviteten dersom du dobler konarealet...? (tar forbehold om at jeg muligens er langt ute på jordet nå,siden jeg er beruset og det begynner å bli sent....) ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOSFETer er vel kjent for å være mer temperaturfølsomme enn vanlige bipolare, og siden man selvfølgelig dimensjonerer slik at det funker best under arbeidstemp sies det gjerne at MOSFET høres surt og jævelig ut når det er kaldt.

ellers: 2-3%? Jo, er ikke mye energi i den lyden, det meste blir varme i spolen, men hvorfor skulle man få så mye bedre utnyttelse med dobbelt av alt?

Tror nok heller det der kommer fra at du får halvert impedansen, hvis du ikke har noen andre forklaringer, uten at jeg helt vet det så sikkert, i så fall er det jo ikke snakk om samme effekt lenger. Vil gjerne høre hvis noen kan forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

for å overdrive litt:

en diskant er 1" feks.

en sub er 12" feks.

12 1" diskanter vil ikke lage like mye bass som den 12" bassen.

jeg vet dette var meget overdriving, men det er i grovt trekk slik det er.

selvfølgelig får man 8" elementer som er bedre enn andre 15" elementer, men det har ikke noe med størrelse å gjøre, heller kvalitet.

jbl 6" spiller gjerne bedre enn jamo 8", feks.

du vil nok øke en god del db ved å øke antall elementer, så lenge du har forsterker, såvel som strøm nok til å drive forsterkeren skikkelig! gjerne en kondensator også, siden denne vil virke som et raskere batteri. Et vanlig batteri kan ikke levere ut strøm raskt nok. kondensator vil jevne ut effekt-suget.

en kondensator vil gjerne være bra å ha, med tanke på bilens el system. Det er ikke alle ting som liker plutselige spenningsfall, etc.

Leste et hifi blad for lenge siden og der skrev de sammenligningen.

2x6.5" = 1x10"

2x8" = 1x12"

2x10" = 1x15"

2x12" = 1x18

Det var ihvertfall et engelsk blad som hadde akkurat samme spørsmålet skrev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider