Gå til innhold

2 subbere gir dobbelt så heftig bass?

Ranger emnet

benzin

Anbefalte innlegg

Originally posted by pahf

Leste et hifi blad for lenge siden og der skrev de sammenligningen.

2x6.5" = 1x10"

2x8" = 1x12"

2x10" = 1x15"

2x12" = 1x18

Det var ihvertfall et engelsk blad som hadde akkurat samme spørsmålet skrev :)

Når du øker dia med 50% omtrent dobler du arealet ja, men dette er så enkel matematikk at ingen trenger å lure mer:

Fjern pi på alle ledd, teller ikke her.

10": 5" radius = 5x5 = 25

15": 7,5" radius = 7,5x7,5 = 56,25

altså litt over dobbelt så stort.

Så kan man jo hvis man vil regne med effektivt areal som skyver luft, effektiv diameter er jo mindre enn elementet oppgis til, litt som en TV.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

+3 dB er den økningen du får hvis du f.eks. dobler effekten...

Ja å 3db er dobling av lyden..

I teorine skal man klare ca 3db mere med en ekstra sub i bilen, det kan man enkelt prøve vis man har to subber så prøv og kobl ut forsterkeren til den en så hører man go forskjell.

Kobler man in en subb til så kjører man som oftes ned impedansen å vi da hente ut mere effekt.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tjukken

Jeg vil bare opplyse att en cd er digital.

Gåruti fra att du har cd spiller i bilen og hjemme. Da har du allerede blandet digtalsystemet inn i lyden. Så hvorfor ikke gå helt ut og flytte omdaningen til analog lengre "ut" i systemet.

Godt forsøk. Cd-mediet er digital ja, men man flytter ikke DA-omformingen lenger ut i systemet med digital amp. Cd-spilleren din har en DA-konverter som omformer 0'erne og 1'erne til analoge signaler før det sendes på signalutgang videre til forsterker. Ampen har ingen DAC?!? Det skulle tatt seg ut om forsterkere med switch mode powersupply forsterket 0'ere og 1'ere :D Eneste positive mht. digitalsystemet når det gjelder Klasse D forsterkere, er at HVIS forsterkerne har innebygde DA-konvertere, så kan signalet sendes digitalt en lengre del av veien og blir dermed mindre utsatt for støy. Flankene på digitalpulsene blir mer eller mindre opprettet igjen, selvom det blir litt tidsdispersasjon (jitter), mens analoge signaler tar "permanent skade" hvis de blir utsatt for støy. Hvis dere skjønner :)

Originally posted by TG1

FET-transistorer har vel negativ temperatur-koeffisient,men heller ikke de liker seg særlig godt når de blir _for_ varme.

FET's er til en viss grad "selvbeskyttende" mot overopphetelse. Når felteffekttransistoren blir for varm, leder den dårligere (derav har den negativ temperatur koeffisient). Det er derfor vanskeligere å ta knekken på FETs ved overbelastning, enn vanlige bipolare (som bare blir varmere og varmere...så...sviii).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fagbrev eller store kunskaper når det gjelder digitalteknik.

men poenget mitt er att jeg syntes det er teit og komme med en slik påstand. "jeg har ingen tru på digitalt system" (eller hva han sa) Og der etter sette på en cd.

Blir som en onkel av meg sa: Har ikke tru på sånn digital lyd jeg. Setter heller på en CD med Alf Prøysen"

Vanvitige teite ting og si. Da en cd er digital og trolig satt sammen via en datamaskin.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig og si att man får tre db økning bare ved og sette på en ekstra bass, er du onkli uheldig kan det skje att du spiller enda lavere en før..

Dem som rakker ned på klasse D forsterkere tror jeg får tenker på nytt, det er UMULIG og finne noe bedre til og dra en basser med, en vanlig klasse AB forsterker bruker mye mere strøm og er større og tyngre å ikke linkbar..

ps. 3db er dobelt så høy;)

TEAM BILRADIOHUSET

thumb_sett%20fra%20siden.jpg www.splnorway.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+3dB er dobbel effekt pr.areal... men det betyr ikke at mennesker oppfatter det som dobbelt så høyt....

siterer fra http://www.bellona.no/no/transport/wp_2-2000/19015.html

"Energien i støyen fordobles for hver 3 dB. For at vi skal oppleve støyen som dobbelt så kraftig så må lydnivået økes med 8-10 dB."

PS. klasse D forsterkere _er_ geniale ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider