Gå til innhold

TurboSmart Dump Valve

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Selger en helt ny, i eske turbosmart dumpvalve eller BOV som det heter.

 

PRIS: 1800,-

 

Her er et utdrag fra turbosmart's hjemmeside:

 

ALL NEW BLOW OFF VALVE TYPE II - VEE PORT

Introducing the all new Vee Port Blow-off Valve - leaving the competition in it's wake. The Type II, often referred to as the 'old timer", has undergone a major face lift along with the addition of a very important feature, the variable exhaust port system or Vee Port. This concept was developed by the Turbosmart Performance race team in order to better accomodate a wide variation in Turbo configurations.

 

Unique variable exhaust port system resulting in better venting of excess pressure.

Adjustment via the unique Quick Wrist action (no spanners required)

Supplied with a 38mm weld-on adapter to suit stainless or steel piping

Supported by our Multi-Fit adapters

This valve will perform best on engines above 1500cc

Want more information, download a PDF of the instruction

post-326-13804850197249_thumb.jpg

mvh

F.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morro å sette noe sånt på Saab'en.

Noen med litt peiling som vet hvordan innvirkning dette hadde hatt på systemet? Spessielt med tanke på luftmengdemåleren. Det er jo en resirkulerende BOV på den nå, og etter hva jeg kunne se under panseret var den av plast(kan det stemme?), den går til en rør som går tilbake til grenrørert rett før inntaket på turbon. Denne plast saken som jeg misstenker er BOVen har også en ledning på toppen som går rett til en liten rund sak som det gikk to ledninger ut av og inn i hovedelektronikk bunten. Noen føler/måler av noe slag?

 

Edit: Fant denne tråden på zatzy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har hørt/lest taper man effekt ved å sette dump valve på VAG 1.8T siden disse har luftmengdemåler, og derfor trenger man på disse motorene en "diverter valve" eller dump valve som dumper tilbake til innsuget igjen. Hvis ikke klikker ecu'en pga av tap av trykk o.l. or kan gå inn i "safe-mode" etc.

 

Men som sagt, har jeg kun hørt/lest dette.

1989 Corrado G60

1988 Golf 2 VR6 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Hadde vært morro å sette noe sånt på Saab'en.

Noen med litt peiling som vet hvordan innvirkning dette hadde hatt på systemet? Spessielt med tanke på luftmengdemåleren. Det er jo en resirkulerende BOV på den nå, og etter hva jeg kunne se under panseret var den av plast(kan det stemme?), den går til en rør som går tilbake til grenrørert rett før inntaket på turbon. Denne plast saken som jeg misstenker er BOVen har også en ledning på toppen som går rett til en liten rund sak som det gikk to ledninger ut av og inn i hovedelektronikk bunten. Noen føler/måler av noe slag?

 

Edit: Fant denne tråden på zatzy...

 

På saab'en er det nok best med "bypass" så kan du jo sette på et luftfilter. Da blir det lyd og mere virkning. Men det er ingen vits å gjøre det da "bypass" vetilen til Saab er helt perfekt. Men det går også å sette på en dumpvalve, men det bare for lyden sin del.. Får ikke noe mere "drag" av det på Saab'n.... Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden får du vel av en resirkulerende dumpventil også, bare du har åpent luftfilter... men en åpen dump bråker vel kanskje litt mer?

 

Det funker helt bra, og du mister ikke effekt heller. Eneste ulempen med en åpen dumpventil er at du får litt fet blanding rett etter giring, noe som gir en liten eksosdott.. eller dersom du går brått av gassen etter å gitt litt på kan du få litt knatring i eksosen eller flammer i værste fall, men dette er kun dersom du har tatt bort katalysator og har rake rør med gjennomstrømningspotter.

 

Men det er viktig at ventilen justeres riktig.. disse ventilene kan lekke på tomgang og da går motoren som en rompe.. Den ventilen her var jo justerbar bare ved å skru på toppen så det burde jo være en grei sak.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår