Gå til innhold

Da blir det MegaSquirt i bilen

Ranger emnet

Magnum

Anbefalte innlegg

det med jaguaren og ladaen var bare for å sette navn på de, og det kom riktig nok fra en dritings fyr.. og om dere ser resten av det jeg skreiv, så er det klart at Ms er jo et genialt sprut til low cost bygg, der en ikke svømmer i cash! og helt enig med deg butcher om orginalt vs. ms vs. chip, bare en må etter mine kilder stresse litt mer med mapping av ms enn man må ved instalering av en enkel chip..

ja, men om en MS koster 2-3.000 og en chip koster 6.000kr..

Da har du 3.000kr "til overs".

Jeg tror nok en "automap" vil fungere en god del bedre enn original ECU vil fungere, men uansett, har du da 3.000kr du kan sette av til å få noen proffe folk til å mappe den.

Jeg har sett på screenshots av mapping og det ser ikke så jævlig avansert ut. Det er utreninger, formler, o.l. De som vet hva de gjør på, sliter neppe med å mappe dette.. Det er ikke akkuratt rakettforskere som må til her, men man må kunne en del.. jeg skal ikke si jeg hadde klart å mappe så bra på første forsøk, andre forsøk eller tredje forsøk.. men proffe tunere hadde nok klart dette rimelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

MS vanskelig å mappe? har du mappet mye, bruker du samme tid på et haltech som et MS, Ronie hilmersson hadde haltech i mantan'n men bytta til Autronic fordi han ikke ble fornøyd me haltech... Og de som sier MS er dritt? PLZ svar hvorfor? greit d kan være litt trasig å mappe, spes til de uten breibånds lamda, men ikke nå prob å kjøre stabile 400hk me MS. å til de som sier d ikke funker til stabile 400hk, så vil jeg vite hva som ikke funker!

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Har vært borti å mappet MS.. den nye har en autotuning funksjon som er grei.

Og MS kan kjøre fordelerløs tenning..

Har vært borti Gamle Haltech, og MS er fult på høyde med den..Den har real time tuning.

Eg Kjører selv med Electromotive og synest at den er enklest å mappe..

Men det er vel fordi eg kan den best.

Autronic har eg ikke vært borti..

Får dere tak i en grunnmapp som er i bruk på en lignende motor, da er

det vanskligste gjort..

Men de er greit at de er noen i nærheten som kan MS.. for suporten sin del.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant, er ikke sikkert at MS er så mye dårligere enn dyre sprut. Det er bare at med MS må en nærmest klare seg selv, siden ingen firmaer driver med det. Grunnen er vel at det er for billig, så døm ikke kan tjene noe. Men jeg vet det ligge grundmap på nettet, er noen forum for MS der døm kjører volvo 8v som er trimma litt, sikkert noen av døm som kan legge ut mappen sin.. hehe

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett bilder av mapping på ms1(trur jeg), så nå rimelig lett ut, og oversiktlig, men er jo seff verre enn det ser ut til, men det kann jo regnes ut en grunnmapp, som du jobber utifra og gjör bedre og tilpasser din kjörestil, samt hvis du bygger sjöl så er det jo en del lettere å feilsöke sjöl.

Selvfölgelig finnes det bedre, men du for nok mere enn du betaler for.

Hilsen en som ikke har prövd det sjöl.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg synest det er mye drittkasting om MS nå.

Alle er vel enig i at et mappet MS er bedre enn original ECU?

Mmmm, nja. Nå bruker jo bilfabbrikantene flere måneder og flere mann på og "mappe" den orginale ECUen på fabrikken. Den blir stillt for og takle høyde (tynn luft) og lavere punkt (tettere luft) og forskjellige temperatur endringer og vær osv osv osv. Så det blir egentlig ikke så "optimalt" med datasprut som orginalt, da ein kan bruke en dag på rullen for og få mappet det greit.

Men, det er bedre med datasprut enn med orginal. For man slipper jo og chippe og man har jo full kontroll over alt som skjer i motoren. Mekke litt så man får flammer og da :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fint flammer med innsprut og, bare å nappe coilledning som tyverisikring, glemme det og kinne og banne som en gärning for at bilen ikke starter, når du kommer på det og starter bilen er det go flamme bak, :p

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fint flammer med innsprut og, bare å nappe coilledning som tyverisikring, glemme det og kinne og banne som en gärning for at bilen ikke starter, når du kommer på det og starter bilen er det go flamme bak, :p

Da har du misforstått hele konseptet. Poenget er jo at det kanskje skal komme en og annen stikkflamme mens man kjører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vems'et kommer på cirka 5-6 med det meste du trenger.

Ms 3 kommer med alt som er på vems, men da med en del mer. Har lest mye om begge deler, men mener ms mangler litt i forhold til vems.

Og en bruker programmene til ms for å tune det og, så det blir ganske likt.

Skal sifra når jeg har testet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at bilfabrikantene har brukt lang tid på å mappe original ECU er en ting. Men når en skal begynne å trimme og gørre og bruke originalt sprut så sier det stopp en gang. Er begrensa hvor mye effekt og trykk en kan kjøre med original.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at bilfabrikantene har brukt lang tid på å mappe original ECU er en ting. Men når en skal begynne å trimme og gørre og bruke originalt sprut så sier det stopp en gang. Er begrensa hvor mye effekt og trykk en kan kjøre med original.

ja, selvsagt er det grenser.

Fysikken setter grensene.

Men, du trenger jo skikkelig sprut for å kunne justere på parametre.

Det går ann å mappe original motronic også!

Men, du må som sagt ovenfor, ha bredbåndslambda for å kunne mappe HVILKET SOM HELST sprut skikkelig. Det har ikke bare med MS å gjøre, men også andre.

ps. jeg sier ikke at MS er like enkelt som de dyreste sprutene, men så er det jo faktisk snakk om 2.000-3.000kr vs 12-20.000kr

(sprutet SPM selger, ligger på ca. 12k NOK og er visst også veldig bra).

VEMS høres veldig intr. ut., forøvrig.

og ang original ECU, så må man tenke på at motorene er laget for å takle dårlig kvalitet bensin, feks. i polen.

om du har optimalisert motoren din for bf 98, må du nesten ha med deg oktanbooster når du reiser til polen, tjekkia, etc. da de har litt varierende kvalitet på bensinen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker ihvertfall et skikkelig sprut som er justert av noen som kandet de driver med. Har ikke lyst til å ødelegge en motor til 100 tusen +++ pga. dårlig mapping/ sprut.

Men hvis dere skal mappe selv, så gjør det på 95 oktan. Det er mye javnere kvalitet på 95 oktan kontra 98 oktan

Bruker man 100k ++ så bruker man selvsagt ikke MS!

Men for de som skal bygge en billig motor er jo dette genialt.

Noen som ordner et gruppekjøp på dette etterhvert?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste problemet med MS, er tilgang på ferdig loddet kretskort.

man finner det rundtom, men :p

VEMS sådan, er lettere å få tak i loddet, i min oppfattning.

ellers kan det jo være morro å lodde sitt eget sprut :P om man er stø på hånden og har bra loddestasjon, tinnsuger, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider