Gå til innhold

Min Audi 80 Competition Q

Ranger emnet


dwiller

Anbefalte innlegg

Kjører til vanlig MB, og har gjort det i mange år. Tenkte i utgangspunktet å skaffe meg en 124 4matic, men 4matic systemet er både tungvint og problemfylt, så den tanken forvant fortere en f.... Kjøpte derfor en Audi 80Q nå i høst som skulle fungere som min nye vinterbil, og som sikkert blir å erstatte benzen permanent. Bilen har rullet 190k, og til nå har jeg rukket å skifte hjullagrene og foringene bak, clutchen, girkassefestene og fjærbeinslagrene. Skal skifte hyrdoelementene, kamkjeden samt ventiltettingene nå etter jul. Når det er gjort gjenstår bare litt småtteri for å få den helt strøken.

 

Nå har jeg ikke så veldig god kjennskap til audi 80, og lurer derfor på om det er vanlig at hjullager, foringer og fjærbeinslager ryker før 200k? Kanskje km.telleren er justert tilbake, men det fulgte med komplett servicehefte opp til 160k-og-noe, så det skulle praktisk talt være umulig at den har rullet noe mer enn hva som står på den. Bilen bærer heller ikke preg av å være kjørt mer enn hva som er oppgitt.

 

 

 

Har ikke fått tatt egne bilder av bilen, så jeg legger inn noen bilder fra quattroco.com, som importerte bilen for et par år siden. Bilen er fremdeles i samme skikk som på bildene.

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en flott bil! Den så jo riktig bra ut.

 

Fjærbeinslager og hullager gir seg nok før 200, ja. Særlig fjærbeinslager er kjent for å ryke fort på disse bilene. Var dette vanskelig å bytte, og hva måtte du ut med i deler?

 

Tror jeg må bytte de på min snart, etter at vinteren kom har jeg lagt merke til en klonkelyd ved høyre framhjul når jeg kjører ned i hull og slikt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk. Bilen er meget pen til ha rullet nesten 200k, så jeg er meget fornøyd med dette kjøpet.

 

Angående fjæbeinslagrene, så betalte jeg ca 400,- norske kroner for dem i USA inkl. frakt og norsk mva. De ble sendt express fra Arizona, så jeg hadde delene på 5 dager. Handler stort sett de fleste kurante delene fra autohausaz i USA da det blir mye rimeligere for meg, selv med diverse rabatter jeg har. Bestilte dem herfra: http://www.autohausaz.com/search/cart.aspx?sid=jah1yf55gsnmm5frzdabhe55&partnumber=8a0412323d Kunne like gjerne bestilt dem fra norskbildelsenter.no, men da hadde lagrene alene kostet meg 440,- i tillegg til fraktkostnadene. Sparer penger der jeg kan. :tannløs

 

De var ikke vanskelige å skifte. Jekket opp bilen. Satte en garasjejekk under brua. Fjernet låsemutteren øverst på demperanslaget, og satte på et par fjærklemmer på spiralfjæra. Tok deretter løs gjengeforingen som holder fjærbeislageret fast på fjærbeinet (lagde meg et verktøy av et kobberrør som gikk utenpå støtdemperstempelet). Løsnet så torsonslinken fra fjærbeinet, og senket så ned brua. Da var det bare å ta av lageret - gjøre litt rent - sette på nytt lager, og reversere prosedyren. Begge sidene tok vel ca 20 minutter til sammen. Absolutt ikke den verste jobben - sammenlignet med clutchskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

denne bilen har blit rævkjørt på lillehammer før du fikk den. kjenner øystein på quattroco fra barndommen av . Og har sett bilen din rase mang en gang.

 

men det er jo faktisk sånn disse bilene blir behandlet. med råff kjærlighet.

AUDI S4 2.2 MAN 482HK JONUS MAP

AUDI 2.3 QUATTRO

SUZUKI SV650S NY 08`ZX1R DEMPERE OVER HELE

Buell XB12R Firebolt 05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår