Gå til innhold

e-merket Xenon-lys godkjennes de??

Ranger emnet


VolvoMan

Anbefalte innlegg

lurte på om jeg skulle skaffe meg dette til 240ien, men vil jeg få det godkjennt

 

http://www.gundersenmotorsport.com/Xenon-lys.htm

 

Har hørt at det skal være lykte pusser og spylere for at det skal godkjennes stemmer det. Vist det trenges har jeg som kan monterers siden 240 har det originalt, men jeg har tatt det av siden pussebladen var def.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortstått det slik at linselykter, altså lykter med DE linse er det beste når det gjelder Xenon..

 

Fra diskusjoner på VACN forumet:

 

Når det gjelder reflektorer uten linse så ville jeg vel personlig vært litt forsiktig med dette. Dette har med utformingen av reflektoren og gjøre der denne er bygd for en hallogenpære og ikke for xenon-pære. En bil med xenon-pære har tilnærmet ikke noe reflektor som forsterker lyset fra pæren. så om du monterer inn i en gammel lykt, så kan lysmengden bli flere 100 ganger sterkere enn det som "orginale xenon-biler" har.

 

Ang. det med linselykter, så er det mange Volvoer som leveres med Xenon og vanlig reflektor. Disse bruker vel D2R pærer som er de originale Xenonpærene beregnet for vanlig reflektor, der hvor "tuppen" av pæra er blendet akkurat som på en vanlig H7 pære. På de fleste nyere biler (og spesielt de med klarglassoptikk) står det en liten "hette" foran pæra, som gjør samme nytten. Er en liten mulighet for at biler med klarglassoptikk ikke vil ha (teoretisk) så mye lyslekkasje, da reflektorene er mye mer nøyaktig tilpasset for å få et riktig lysbilde. Men dette krever pærer med riktig "brennpunkt". Og der er nok mange av ettermonteringskittene dårlige.

 

Personlig tviler jeg veldig på at du får det godkjent, kan alltids prøve da.

Men, monter lysene, Xenon er sjefsbra..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har xenon på toergolfen, og det funker greit. Ingen som klager over blending/for høy lysstyrke. (*****gutter med nærlys og spredere samtidig derimot, DET blender)

 

Man trenger ikke å godkjenne et xenonkit. Så lenge man har montert lyktespylere og automatisk høydejustering er det lov.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ille å ha biler med slike xenonkit bak seg, hvis lyktene ikke har linser...Lyser sinnsykt og det BLENDER!

Dette kan jeg skrive under på, satans irriterende! Kan ha noe med at det "strukturer" i lykte glasset eller ikke "klare" lykte glass.. (vis dere skjønner hva jeg mener) Hvertfall på den bilen jeg snakker om.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg driter i de xeonkitet, men hvordan er de pærene som selges på bilrekvisita butikker som skal lyse blåhvit lys skal jo lyse litt bedre en vanlig gult

 

f.eks. http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=92214

 

med dette sett

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=75847

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg driter i de xeonkitet, men hvordan er de pærene som selges på bilrekvisita butikker som skal lyse blåhvit lys skal jo lyse litt bedre en vanlig gult

 

f.eks. http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=92214

 

med dette sett

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=75847

 

mye av det er bare juggel som ikke lyser noe annet en de du allerede har!

 

noen lyser bra hvitt en periode, så blir de dårligre.

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... dritt, må prøve det ut, funker det det ikke er det jo bare å kaste det ut. det til biltema koster 465,- med de pærene så det er jo ikke så mye å tape, men jeg vet at det relestett gir sterker lyst det er bevist av NAF at sett gir mer strøm til pærene, og dermed sterker lys.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

 

Man trenger ikke å godkjenne et xenonkit. Så lenge man har montert lyktespylere og automatisk høydejustering er det lov.

 

Så da er dette bare skremselpropaganda i fra Hellanor altså?

 

Hellanor:

Forsiktig – farlige produkter

Dessverre finnes det i handelen Xenon ettermonteringssett som det er forbud å bruke innen vårt område (ECE Vest-Europa)! Slike ”konstruksjoner” er farlige for trafikksikkerheten. Derfor kan brukstillatelsen for bilen bortfalle dersom slikt ulovlig utstyr monteres.

 

Farlig og forbud (å bygge om hovedlyskastere)

 

I henhold til ECE-forskrift R48 og § 50 kap. 10 i den tyske veitrafikkloven skal det i Europa bare ettermonteres komplette Xenon lyskastersystemer. De består av et sett typegodkjente lyskastere, automatisk lyshøyderegulering og lyktespylesystem (forskrift). Egenhendig, ulovelig ”ettermontering” fra halogen til Xenonlyskastere er farlig og forbudt.

 

Årsak: På disse ”hjemmelagde” lyktene blir blendingsverdien opptil 100 ganger forsterket – ekstremt farlig for andre trafikanter.

 

Fasit: brukstillatelsen for bilen kan bortfalle, forsikringsdekningen bli innskrenket.

 

Årsak: Enhver lyskaster får sin typegodkjenning sammen med den lyskilde (halogen eller Xenon) som den brukes sammen med. Hvis denne lyskilden byttes ut med en som ikke er typegodkjent eller er typegodkjent for en annen lyskaster, bortfaller typegodkjenningen og dermed også brukstillatelsen for bilen. Kjøring uten brukstillatelse kan føre til begrensninger i forsikringsdekningen.

 

Også den som selger slike ikke-godkjente lykter må regne med krav om skadeerstatning fra kjøperen. For ved å videreformidle slike deler overtar selgeren ikke bare garantien for at de kan brukes til de tiltenkte formål, men under visse omstendigheter også garantien i forhold til risikoen for skade.

 

Fullstendig lovlig derimot er det å ettermontere Xenonlyskastere som Hella tilbyr som komplette sett (typegodkjente lyskastere, lyshøyderegulering og lyktespylesystem) – med de kjente fordelene:

 

þ Over dobbelt sår stor lyseffekt som i halogenlampene,

þ lysere og bredere belysning av veibanen og en lyskvalitet som nærmer seg dagslysets,

þ farer i veikanten eller hindringer foran bilen oppdages tidligere,

þ forgjengere og syklister letter å se.

 

þ Xenonlyset forsterker kontrastene og fargene,

þ bedrer sikten i dårlig vær.

 

Kilde: Hellanor, Høstkampanje 2005

 

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår