Gå til innhold

Bang & Olufsen's samarbeid med Audi

Ranger emnet


al3x

Anbefalte innlegg

Tjukken på Toffy's maskin:

 

Det som er betenkelig er hva en bardomsvenn av meg hørte i Tyskland.

 

Han jobber i møller. driver kursing av mekanikere der.

 

Da er han jo ofte på kurs i Tyskland før han skal føre kursene vidre her.

 

Det gjaldt lyd i audi.

Den tyske kurslederen som presanterte seg som lydingeniør sa på spørsmål om ulyd fra dørsiden når stort ellement er montert i dørtrekk:

"Baksiden av en høytaler lager ingen lydbølger. Derfor er det ikke noe ulyd fra dørmekansime ol."

 

Min bekjent spurte da hvorfor 8" bass ellementet bak i bilene var satt i en kasse.

svar "For og beskytte elementes el. koblinger bak fra bagasjerommet."

 

Min bekjent slutta og spørre da.

 

 

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tjukken på Toffy's maskin:

Det gjaldt lyd i audi.

Den tyske kurslederen som presanterte seg som lydingeniør sa på spørsmål om ulyd fra dørsiden når stort ellement er montert i dørtrekk:

"Baksiden av en høytaler lager ingen lydbølger. Derfor er det ikke noe ulyd fra dørmekansime ol."

 

Min bekjent spurte da hvorfor 8" bass ellementet bak i bilene var satt i en kasse.

svar "For og beskytte elementes el. koblinger bak fra bagasjerommet."

 

Min bekjent slutta og spørre da.

 

 

..

:lol :lol :pray :hammer :thumb :lol :lol :pray :hammer :thumb

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle Audis ingeniører hadde vært like "kunnskaps rike" ville jo bilene vært livsfarlige å komme nær.

 

Etter min mening burde bilprodusentene gi blaffen i disse påkostede anleggene og heller fokusere på å gjøre jobben enklere for de som vil sette inn anlegg sjøl.

(foreksempel lage plass til høytalere på de rette stedene. og av en vettug størrelse og å gi f i å rote til standardiserte kontakter)

Med den utviklinga som er nå vil du snart miste nybil garantien om du setter in et annet anlegg enn bilen var levert med ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle Audis ingeniører hadde vært like "kunnskaps rike" ville jo bilene vært livsfarlige å komme nær.

 

Etter min mening burde bilprodusentene gi blaffen i disse påkostede anleggene og heller fokusere på å gjøre jobben enklere for de som vil sette inn anlegg sjøl.

(foreksempel lage plass til høytalere på de rette stedene. og av en vettug størrelse og å gi f i å rote til standardiserte kontakter)

Med den utviklinga som er nå vil du snart miste nybil garantien om du setter in et annet anlegg enn bilen var levert med ny.

 

 

Dessverre, så får du nok rett i dette, er jo snakk om slikt med dekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, så får du nok rett i dette, er jo snakk om slikt med dekk også.

 

Av sikkerhetsmessige årsaker _KAN_ jeg skjønne det (merk kan, om jeg vil). Men stereoanlegg er vel å dra det litt langt ja. Om det skjer noe fiel med motoren/hjuloppheng f.eks. under garantitiden og du har byttet cd-spiller så mister man garantien på hele bilen og du må betale alt sjøl?

 

Regner ikke med at du skal kunne svare på dette tOFFY, men var et generelt spørsmål/undring fra min side kiddie

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av sikkerhetsmessige årsaker _KAN_ jeg skjønne det (merk kan, om jeg vil). Men stereoanlegg er vel å dra det litt langt ja. Om det skjer noe fiel med motoren/hjuloppheng f.eks. under garantitiden og du har byttet cd-spiller så mister man garantien på hele bilen og du må betale alt sjøl?

 

Regner ikke med at du skal kunne svare på dette tOFFY, men var et generelt spørsmål/undring fra min side kiddie

 

Mvh Tony

 

 

Vell, siden jeg har litt insikt når det gjelder Audi.

 

På nyere biler så er faktisk styringen av radioen intregert i bilens prossesorer.

Det kan være 20 - 40 styre enheter i dagens biler, og disse alle går sammen med en enhet som er "knutepunkt". jeg kan ikke forklare noen som helst hvordan dette fungerer, men faktisk så er alle enheter berørt av værandre, for jeg vet at en feil, som betyr en styre enhet, kan være årsak til en feil på en annen, og når radio/cd spiller bruker prossessorer i styre enheter.

Så kan bytte av denne enheten gi feil signaler i bilens system, og da kan jo ikke garantien betale for det, når du har byttet enhet som berører styre enheter til bilen.

 

Slik som dekk kan endre bilens egen skaper.

 

Dette er det beste jeg kan svare nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, siden jeg har litt insikt når det gjelder Audi.

 

På nyere biler så er faktisk styringen av radioen intregert i bilens prossesorer.

Det kan være 20 - 40 styre enheter i dagens biler, og disse alle går sammen med en enhet som er "knutepunkt". jeg kan ikke forklare noen som helst hvordan dette fungerer, men faktisk så er alle enheter berørt av værandre, for jeg vet at en feil, som betyr en styre enhet, kan være årsak til en feil på en annen, og når radio/cd spiller bruker prossessorer i styre enheter.

Så kan bytte av denne enheten gi feil signaler i bilens system, og da kan jo ikke garantien betale for det, når du har byttet enhet som berører styre enheter til bilen.

 

Slik som dekk kan endre bilens egen skaper.

 

Dette er det beste jeg kan svare nå.

 

Ok... da skjønner jeg mer ja!

 

Om du kan/vil/burde svare på dette: hva skjer om for eksempel en del av bilens understell må byttes innenfor garantitiden og cd-spilleren er tuklet med? Da tenker jeg på en ting som ikke er koblet til noe elektronikk overhodet. Mulig du er ute av stand til å svare på dette, men spørsmålet dukker stadig opp i hodet mitt og derfor lurer jeg :)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle dét være et problem, ville f.eks ingen drosjer hatt noe garanti lenger enn ut porten. Der er jo endel utstyr integrert i bilens elektronikk uten at garantien blir noe dårligere av den grunn.

 

Når det gjelder integrering av nye spillere til bilens elektronikk, finnes det jo flere produsenter av f.eks. CAN-BUS overganger, som gjør at bilen fortsatt "ser" originalradioen, mens den nye uoriginale radioen får sine analoge signaler som den skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldighvis så kan F.eks VW leveres uten stereoannleg.

Da er eventuelle styreenheter programert til og ikke ta hensyntil ett musikk annlegg.

 

Dermed kan man montere vanlig stereo uten om bilens system.

Og siden VW også har 1 eller 2 xktra ut sikringer så kan forsterkere kobles til der.

Så en ny VW att den hadde 2 50 amp plasser xktra med sån flat/bla sikkring.

koble dem i sammen til F.eks ett skille rele og vidre til nytt battteri skulle dermed væra problemfritt.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldighvis så kan F.eks VW leveres uten stereoannleg.

Da er eventuelle styreenheter programert til og ikke ta hensyntil ett musikk annlegg.

 

Dermed kan man montere vanlig stereo uten om bilens system.

Og siden VW også har 1 eller 2 xktra ut sikringer så kan forsterkere kobles til der.

Så en ny VW att den hadde 2 50 amp plasser xktra med sån flat/bla sikkring.

koble dem i sammen til F.eks ett skille rele og vidre til nytt battteri skulle dermed væra problemfritt.

 

Jada, men VW har tuklet med ISO kontaktene som skal inn i spilleren, så på mange av modellene må du fjerne en ledning fra ISO kontakten for ikke å risikere div mystiske problemer.

 

I de fleste tilfeller går det bra, men der det ikke gjør det, kan det fort koste en formue i feilsøking.

 

Jobbet på VAG en periode, og lærte fort at "Tysk kvalitet" ikke er noe for meg blah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... da skjønner jeg mer ja!

 

Om du kan/vil/burde svare på dette: hva skjer om for eksempel en del av bilens understell må byttes innenfor garantitiden og cd-spilleren er tuklet med? Da tenker jeg på en ting som ikke er koblet til noe elektronikk overhodet. Mulig du er ute av stand til å svare på dette, men spørsmålet dukker stadig opp i hodet mitt og derfor lurer jeg :)

 

Mvh Tony

 

Forløpig så kan en velge bort radio, og så montere selv, og da uten fare for tull.

Men det du spørr om er jo fremtid, og det er jo nesten umulig å svare på.

 

Men om du gjør noe med el. system, slik att garanti blir borte, eller delvis borte, så må dete gjelde den delen av bilen. Ikke understellet.

 

Etter Norsk lov vill dem ikke kunne nekte å rep. feil på forstilling på garanti, grunn uorginal radio, som er feil intrigert i bilens el. anlegg.

 

Og etter vært (mulig allerede) så vill en kunne kjøpe utstyr med canbus, og prog. til den aktuelle bilen, og da vil nok garanti kunne godtas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS: Tjukken på toffy's maskin

 

 

Jada, men VW har tuklet med ISO kontaktene som skal inn i spilleren, så på mange av modellene må du fjerne en ledning fra ISO kontakten for ikke å risikere div mystiske problemer.

 

I de fleste tilfeller går det bra, men der det ikke gjør det, kan det fort koste en formue i feilsøking.

 

Jobbet på VAG en periode, og lærte fort at "Tysk kvalitet" ikke er noe for meg blah

 

 

en overgang løser det uten og klippe ledning.

 

Har selv montert det i min og andres VW uten problemer.

 

Underlig att du skriver "jobbet på VAG en periode"

Også vet du ikke om std overgangskobling fra VW kobling til DIN std spiller. Som F.eks Clarion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS: Tjukken på toffy's maskin

 

 

 

 

 

en overgang løser det uten og klippe ledning.

 

Har selv montert det i min og andres VW uten problemer.

 

Underlig att du skriver "jobbet på VAG en periode"

Også vet du ikke om std overgangskobling fra VW kobling til DIN std spiller. Som F.eks Clarion.

 

Jeg kan naturligvis ikke stå inne for hva som har skjedd siden 2001

"VW koblinga" på bilene da var en Standard ISO kontakt som kunne plugges

rett inn i de fleste kurante spillerne hvis man fjernet over nevnte ledning.

Såvidt jeg vet var det aldri vurdert å lagerføre noen slik overgang på delelagret da det ikke var stort mer arbeid å stikke ut en stift og isolere den med tape enn å sette inn en overgang som koster penger å ha på lager.

 

Kommentaren om kvalitet var motivert av helt andre og adskillig mer omfattende grunner enn denne en kontakta forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår