Gå til innhold

GX motoren

Ranger emnet


SpeedWell

Anbefalte innlegg

Først en liten innledning for de som ikke helt hva GX motoren er, GX motoren er på 1.8 liter, 66kw (90HK). KE-Jetronic innsprut.

 

Den ser helt dønn lik GTI motoren, men i de motorene heter innspruten K-Jetronic. Hva er forskjellen på disse sprutene?

 

Fra kilder innen Møller har jeg fått vite at katalysatoren på denne GX motoren fjerner 22hk, så om jeg tar bort den så skal jeg ha 112hk, altså lik en GTI.

 

Men det kan vel umulig være korrekt. Har ikke GTI'en røffere kam, større ventiler og høyere komp? Jeg har aldri demontert toppen på en golf så jeg vet ikke sikkert. Kompen på GX motoren er 9:1 mens GTI har 10:1, det har jeg såfall funnet ut på internett. Men hva bør en stole på, Møller eller Internett?

 

Vel, katalysatoren forsvinner så snart Supersprint delene mine kommer. Da sveiser jeg inn et rør istedet for kat, og lager til feste for lamba sonden i dette røret. Mellompotten byttes ut med Supersprint erstatningsrør, Supersprint bakpotte har jeg allerede.

 

Men, til det jeg lurte på i begynnelsen.

Noen som har erfaring mellom forskjell på GX motoren og GTI motorer, er det kun topppakningen som er tynnere på GTI'en?

Eksos fra topp ned til katalysatoren, noe forskjell der?

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også blitt levert gti med KE-jetronic

forskjellen er at K-jetronic er helt mekanisk, mens KE-jetronic er "delmekanisk" på sett å vis forgjenger til digifant.. som er forgjengeren til motronic.

Med andre ord så har KE styresentral og er litt mer stress å bygge om.. KE jetronic skal være en forbedring av K jetronic.. men det blei ikke noen suksess.. en del trøbbel og klatt.

Tviler sterkt på at det er kun katalysatoren som er forskjell,

grunnen til at gti har mer komp tror jeg skyldes litt mer utformingen på toppen kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ETKA (VAG's elektroniske delekatalog) har både topp-pakning og topp på GX og f.eks EV motoren like numre.

 

Så om stemplene ikke er ulike (de har jeg jaggu glemt å sjekke) så er kompen også lik.

 

Jeg tror jeg har K-Jet, ikke KE-Jet sånn i ettertid, bensinregulatoren på min og EV motoren er lik. KE-Jet har elektronisk regulator. Dette har jeg ikke sammenlignet i ETKA, men fysisk på bilene.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår