Gå til innhold

Yes, hvordan blir dere kvitt setebetel-lyset?

Ranger emnet


Otto

Anbefalte innlegg

Mener det samme som de andre her. Ta på deg beltet!!

Jeg har selv koblet det bort på alle de Volvo jeg har hatt, men så bruker jeg beltet til og med fra postkassen og til huset mitt da....

 

Forøvrig så tror jeg det er lurest at du faktisk ikke får kunnskap om hvordan du kobler ut den belte-varsleren... Og du får anmerkning på den på eu kontrollen også, dersom kontrolløren gjør jobben sin. Alt montert utstyr skal fungere slik det er tiltenkt, noe det IKKE gjør dersom du dytter papir biter inni, klipper ledninger el.l.

 

 

Glenn

Det er absolutt ikke noe krav at beltevarslinga skal funke, eneste du skal sjekke er om batteriet er festa, sikring inna 25 cm fra batterie, tilhenger kontakt og lys av det elektriske, og at det ikke er noen åpenbare brannfeller eller noe, og den papirbiten skal vel heller ikke inn der du butter selen, og syns ikke, men likte ikke helt den vrien da, og spörsmålet var ikke om han skulle ta på seg beltet, det var metoder å koble ut den forbanna irriterende varslinga som sier tikk tikk tikk på volvoen, mener det beste er å ta ut pära, for da er ingenting ödelagt eller kobla ut, men pära mangler, eventuelt sette i en gåen päre, så er det lissom tilfeldig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er absolutt ikke noe krav at beltevarslinga skal funke,

Det heter seg at bilen skal være i forskriftsmessig stand, og det er den ikke dersom monert utstyr ikke fungerer som tiltenkt.

Men det er ett fett for meg. Men han spurte hvordan han skulle få koblet vekk det blinkende lyset, og det gjør han ved å sette på seg setebeltet... Ellers så er fortsatt den letteste, og "beste" ? løsningen etter dette, å koble i fra den kontakten under ved festet til setet som tidligere nevnt. Tar man pæra, så vil du fortsatt ha den stygge tikkinga fra releet. Alternativet er å ta releet som også er nevnt.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min 240 spillte det liten rolle om selen var på eller av, og den blinkinga var drepen i fyllsjuken. Åpna lokket og kortslutta hele skiten. Funket fint det :)

 

åå så tøff(så sant du ikke mener at du sitter åp)

 

og til alle dere andre..den dagen dere henger i slipset, vil dere mest sansynelig få et annet syn på strikken! det gjorde ihvertfall jeg..men blir sikkert fortalt nå at andre av dere har smellt uten sele og fremdeles lar være å bruke..menmen..

 

da jeg hang i strikken og hadde en stubbe inn vinduet 10-20cm forran hode kommer ihvertfall jeg aldri å vurdere en gang å kjøre/sitte på uten! og i 100 er det nokså uzpitsi hvor fort det går når det går sidelengs/baklengs!og at ikke stubben klippa bort hode takker jeg kun uante krefter og strikken for!

 

her er forresten et bilde av "dödar stubben" rett forran det treet:

IMG_0841.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du si at bilen ikke er i forskriftsmessig stand ved at beltevarslinga ikke funker, har tatt en del pkk`er etter hvert.

At å bruke selen er det beste er det vel ikke tvil om, gjör det stortsett sjöl jeg, men finnes også folk som ikke takler å bruke det, har legeattester(tviler på at det gjelder de her da men), og trur du virkelig ikke at han skjönte hva varslinga betydde.

 

Så relèet durer videre og griller hue ditt sjöl om du tar ut pära, värt borti 240 og 460 jeg serru... ikke så nye så da beklager jeg at jeg tok feil.

 

Og jeg har totalvraka bil uten sele, uten skader, men anbefaler på det sterkeste å bruke den for det, jeg og de andre i bilen hadde bare griseflaks da bilen gikk rundt.

 

Men hvor mange av dere som råner bruker beltet hele tia på stripa, ikke jeg iallefall, men bruker "konstant" utenfor, medmindre jeg sitter bak, föler meg innestengt da.

 

Har lyst til å be dere å bruke hue når dere leser ett spörsmål men har det ofte moro på samme måten sjöl så bare nevner det slik.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsto ikke svaret ditt heelt..så vet ikke om det var retta til meg egentlig.. men for å svare for meg da, så bruker jeg selen så lenge bilen ruller uansett, og om jeg sitter baki, tør jeg ikke tenke på hva som skjer med kammeratten min forran om vi smeller(75-80kg->100km/t=_maaange_ tonn!)

 

menmen, folk lærer nok etter hvert, og det vil selvfølgelig alltid være de som ikke bruker sele uansett..så da er det jo deres valg..

 

go natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da aldri sagt noe om å ikke bruke belte! det som er iriterenede er hvis jeg er ute å farter litt så kommer det noen å setter seg i bilen bare for å prate litt så begynner det å tikke, da kikker det for meg! Så det var egentlig hele saken. Jeg har på belte bestadig, ingen unntak! Så for dere som liker tikk tikk tikk! kos dere men jeg blir fan meg sprø av det! Fette godt nytt år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv må jeg bare innrømme at jeg ikke klarer å sitte i en bil uten strikk, blir rett og slett nervevrak hvis jeg ikke har på beltet. :well

Har som regel tatt det på meg før jeg starter bilen, føler meg så jævlig naken og sårbar hvis det ikke er på.

Men den eneste tikkesaken min som virker er den i førersetet, men den går vel uansett om det sitter noen der eller ikke... Gjør ihvertfall det på min.

Har vært av veien i 120+ før, og det er en jævlig vekker. Gikk av en eller annen grunn jævlig bra den gangen, kunne til og med kjøre derfra etter at jeg var dratt ut av hagen (Midt på svarteste skogsveien presterte jeg å havne i en hage...) og framhjulet var bytta, men det er langt i fra sikkert det går like bra hvis det skulle skje igjen.

Og dem som sitter å tenker at det bare går ut over en selv hvis man kolliderer tar grådig feil. Regner med at de fleste har både venner og familie.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen skal brukes. Hvis dere setteer dere inn i en 740/940 når det er mørkt ute så vil dere kanskje oppdage at det faktisk er lys nedi låsen for sikkerhetsbeltet... Det har jeg hatt på alle mine volvoer....

Enkleste måte å fjerne tikkingen på er å koble av kontakten under setet ,de fleste har 2 kontakter pr sete. Eller så er det som sagt å ta ut pæren. Det kan være en del kav å få ut instrumentet, så se om du har kontakter å løsne først. Og baksetet har heldigvis ikke føler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 1 feil om ikke varselinnretningen til belte fungerer. Er eget punkt på pkk skjemaet også, er 2 feil der om f.eks abs lampen lyser under kjøring.

 

nå. er ikke 1feil på pkk. det går ikke ut over bilens tekniske tilstand ,altså om den er i forskriftsmessig stand. ABS-lampen derimot er grei 2'er siden den indikerer at noe er galt med bremsesystemet. Hvorfor du blander inn ABS skjønner jeg ikke.

Dessuten er varsellampe for setebelteindikator ikke noe som er levert på annet enn et fåtall bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå. er ikke 1feil på pkk. det går ikke ut over bilens tekniske tilstand ,altså om den er i forskriftsmessig stand. ABS-lampen derimot er grei 2'er siden den indikerer at noe er galt med bremsesystemet. Hvorfor du blander inn ABS skjønner jeg ikke.

Dessuten er varsellampe for setebelteindikator ikke noe som er levert på annet enn et fåtall bilmerker.

 

 

Abs var kun et døme...

Varselblinkeren går under kategorien om att varselinnretningen som er i bilen skal fungere. Det gjelder jo alle biler...ikke alle biler som har abs heller men ting som er på bilen skal fungere.

Har heller ikke nevnt noe om att bilen ikke er i forskriftmessig stand med 1 feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen på EU-kontroll fleire ganger, og ingen som har nevnt at den ikkje fungerer. Er ikkje påbudt med setebelte-varsler. Det er ekstrautstyr. Og tviler på at dere som bilmekanikkere begynn og skru og leite etter rele og pærer når dere sjekker biler på EU-kontroll.

 

Poenget med EU-kontrollen er at bilen skal være i forskriftsmessig stand. Tviler på at den lampa har så mykje å seie på sikkerheita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår