Gå til innhold

Ulyd i høyttalere etter tilkobling av forsterker, tips?

Ranger emnet

Bue

Anbefalte innlegg

Fikk en Sony XM-SD14X forsterker til jul. Denne har jeg koblet til en Volvo CR-905 spiller. Siden det er DIN utgang på stereoen har jeg måtte lage en overgang til RCA plugger. Dette har jeg gjort etter dette koblingsskjemaet.

Problemet er at det er ulyder i høyttalerene koblet til forsterkeren. Har bare testet den i høyre framdør, men har prøvd å koble den på forskjellige utganger. Uansett hvilken er det ulyd i høyttaleren. Når jeg setter nøkkelen i ACC posisjon piper det først et par sekunder etter jeg vrir på nøkkelen, før det går over til en veldig rask tikke lignende lyd. Vrir jeg nøkkelen til ON kommer det en pipe lignende lys som er der hele tiden sammen med tikkelyden. Noen som vet hva dette kan skyldes? Er kanskje mest sannsynlig støy på signalkabelen, så hva gjør jeg med det? Kan det være dårlig jording? Hva tror dere er mest sannsynlig? Tror ikke det er noe feil der jeg har loddet og koblet sammen for å lage en overgang siden det ikke er noen forskjell i støyen når jeg klemmer eller bøyer der jeg har loddet, er samme lyd uansett hvilken utagng høyttaleren er koblet på. Signalkablene er lagt på høyre side under dørlistene sammen med kabelen til høyre fremdør, men strømkabelen er lagt på vesntre side under dørlistene. Forsterkeren er jordet i feste til bakseteryggen. Har ikke prøvd å starte bilen, men vil tro det er noe av den samme lyden som når tenningen står i ON posisjon. Ulydene er like høy uansett hvor mye jeg skrur opp volumet, så etterhvert overdøver musikken lydene. Like før jeg gir opp og kjøper meg noen høyttalerkabler og bruker høynivåinngangene istede nå!

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet tilslutt alt slik det var før igår, finner ikke ut av den ulyden. Det vil si at jeg koblet alle høyttalerene til spilleren og koblet fra forsterkeren. Fant da ut noe merkelig. Høyttaleren i høyre fremdør lagde fremdeles den samme ulyden som når den var koblet til forsterkeren. Men hvis jeg tok ut signalkabelen til forsterkeren av spilleren ble alt som normalt igjen. Men var bare den høyttaleren ulyden var i. Signalkabelen ligger jo på samme side somkabelen til den høyttaleren, men burde da ikke ha noe å si det? Noen som har peiling på hva grunnen kan være? Kjøpte noen kabler idag slik at jeg kan koble den til via høynivå-ingangene midlertidig. Får satse på det virker fint uten noe støy da, men vil jo helst bruke lavnivå så trenger forsatt noen tips om hvor støyen kan komme fra.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider