skripis Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 Gutter, å flytte nedre fjærskål er ikke en god idè. Du får fremdeles kortere fjæringsvei. Tenk litt på det så skjønner dere hva jeg mener. Skal dere kappe fjærene, så for guds skyld sørg for at dere har innspenning når hjulene er over bakken. Er ikke ofte det skjer, men hvis du får ett hopp&sprett, som du ofte gjør med skamsenka bil, og fjøra deiser ut og inn i dekket, så er du fucked. Bruk stropp, tau, vaier, kjetting eller gud vet hva, bare fjøra sitter fast. Å lage coilovers selv er ikke så veldig vanskelig, bare få tak i gjengerør, fjær og skåler. Litt hobbymek en helg og du har justerbart senkesett. Og: Koni Gule er ikke justerbare i høyden, kun kompresjon. Bilstein er eneste som tilbyr kortere dempere til 240 som går i original fjærbenstårn. (Ca. 20-30mm kortere enn original såvidt jeg husker.) Disse har også litt lengre fjæringsvei slik at du ikke bunner demperen like fort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 å si at gule koni er justerbare i kompresjonen er vel nokså riktig, men de er ikke justerbare i stivheten, eller på sett og vis er de jo det også. men justeringen på gule koni er ment for at du kan kompansere etterhvert som demperen aldres, noe det ikke virker som mange vet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo242TIC Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 mine fjører henger og slenger når kjerra er jekka opp....hehe..er ikke akkurat riktig lengde på demperne i forhold til de flotte kappa fjærene mine..har ikke gått åt skogen ennå..har kjørt sånn i ett par år :D og har ikke tenkt å gjøre noe mer med det heller.. :bump Siter * Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++ * Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++ Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 Oj... Selvfølgelig så må demperen være tilsvarende kort!! Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 hmm den teorien din med å korte inn panhardstaget butcher, veit jeg ikke helt om jeg er enig i, om du skal ha det 100%rett, men det er jo egentlig ikke vits heller, for det vil uansett bli bedre enn slik det var før modding av staget!men å kjøpe et nytt justerbart er jo absolutt å foretrekke for da kan en jo se åssen det blir før man "svaiser og finner ut det er feil og må gjøre alt på nytt" hva mener du er feil da? Jeg mener at man bør sentrere akslingen når bilen står på bakken. Ergo. vil differansen på mellomrom mellom dekk og hjulbue, delt på 2, være så mye du må justere. jeg personlig, skal ha meg just. panhardstag og justere det. siden det er såpass billig, er det ikke vits med macgyverstag.. får jo den fete "ny finish" med på kjøpet :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 Gutter, å flytte nedre fjærskål er ikke en god idè. Du får fremdeles kortere fjæringsvei. Tenk litt på det så skjønner dere hva jeg mener. Skal dere kappe fjærene, så for guds skyld sørg for at dere har innspenning når hjulene er over bakken. Er ikke ofte det skjer, men hvis du får ett hopp&sprett, som du ofte gjør med skamsenka bil, og fjøra deiser ut og inn i dekket, så er du fucked. Bruk stropp, tau, vaier, kjetting eller gud vet hva, bare fjøra sitter fast. Å lage coilovers selv er ikke så veldig vanskelig, bare få tak i gjengerør, fjær og skåler. Litt hobbymek en helg og du har justerbart senkesett. Og: Koni Gule er ikke justerbare i høyden, kun kompresjon. Bilstein er eneste som tilbyr kortere dempere til 240 som går i original fjærbenstårn. (Ca. 20-30mm kortere enn original såvidt jeg husker.) Disse har også litt lengre fjæringsvei slik at du ikke bunner demperen like fort. flytte nedre fjær skål er i alle hall bedre en å kappe. :crazysant Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 flytte nedre fjær skål er i alle hall bedre en å kappe. :crazysant kan ikke flytte nedre fjærskål noe særling. du skal tross alt ha plass til dekket også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 hva mener du er feil da? Jeg mener at man bør sentrere akslingen når bilen står på bakken. Ergo. vil differansen på mellomrom mellom dekk og hjulbue, delt på 2, være så mye du må justere. jeg personlig, skal ha meg just. panhardstag og justere det. siden det er såpass billig, er det ikke vits med macgyverstag.. får jo den fete "ny finish" med på kjøpet :P ja, du må sentrere akslingen når du har halv tank, snittet av hva du pleier å ha baki bilen din. og når den står på bakken. tom tank og tom bil: akslingen flytter seg litt til venstre, men forhåpentligvis ikke for mye. full tank, full bil: akslingen flytter seg til høyre, dette var med orginal bil. med senkesett tror jeg vandringen blir motsatt vei. så kan du såklart passe på å kompensere for passasjervekt med lite bensin og når du har tom bil kan du fylle opp tanken ;) sentrerer du akslingen når den henger fritt vil du tro det er 1. april når du heiser ned igjen bilen :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 kan ikke flytte nedre fjærskål noe særling. du skal tross alt ha plass til dekket også. Jeg har 195/ 60 15 isteden for 195/65 15. Da blir det faktisk en del man kan enke den. var å titta på det i går. Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 Jeg har 195/ 60 15 isteden for 195/65 15. Da blir det faktisk en del man kan enke den. var å titta på det i går. ja, men når du har for små dekk, vil det se ut som bilen din er høyere enn den er. (mer plass i hjulbuer). Forøvrig, for å illustrere min påstand om panhardstag, se bilde: Trykk på bilde for større utgave, samt bedre forklaring. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 kan ikke flytte nedre fjærskål noe særling. du skal tross alt ha plass til dekket også. Da får du modifisere den øvre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 Gutter, å flytte nedre fjærskål er ikke en god idè. Du får fremdeles kortere fjæringsvei. Tenk litt på det så skjønner dere hva jeg mener. Skal dere kappe fjærene, så for guds skyld sørg for at dere har innspenning når hjulene er over bakken. Er ikke ofte det skjer, men hvis du får ett hopp&sprett, som du ofte gjør med skamsenka bil, og fjøra deiser ut og inn i dekket, så er du fucked. Bruk stropp, tau, vaier, kjetting eller gud vet hva, bare fjøra sitter fast. Å lage coilovers selv er ikke så veldig vanskelig, bare få tak i gjengerør, fjær og skåler. Litt hobbymek en helg og du har justerbart senkesett. Og: Koni Gule er ikke justerbare i høyden, kun kompresjon. Bilstein er eneste som tilbyr kortere dempere til 240 som går i original fjærbenstårn. (Ca. 20-30mm kortere enn original såvidt jeg husker.) Disse har også litt lengre fjæringsvei slik at du ikke bunner demperen like fort. Ang volvos oransje dempere forran så har jo de en gimmi i bunnen en kan kappe,mine har så lang slaglengde at uten fjær så slår jo øvre fjærskål i toppen på fjærbeinet før demperen bottner..noe kortere fjæringsvei her lite å si med tanke på hvor stiv bilen blir med skikkelige fjærer/dempere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 ja, men når du har for små dekk, vil det se ut som bilen din er høyere enn den er. (mer plass i hjulbuer). Forøvrig, for å illustrere min påstand om panhardstag, se bilde: Trykk på bilde for større utgave, samt bedre forklaring. er jo med på hva du sier, men "Z" har jo en viiss vinkel, si 20-25 grader, og teorien din stemmer ikke da, for det er beregnet om "Z's" vinkel=0.. men det er jo ikke store utslaget det er snakk om, for all del, men alikevel er det der.. *pythagoras* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 Da får du modifisere den øvre. fortell hvordan jeg skal hvordan man skal fikse på en øverste. Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Desember 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2005 fortell hvordan jeg skal hvordan man skal fikse på en øverste. Jeg spente opp skåla på en bolt i dreibenken og brukte stikkstål til å dele den.funker nok med vinkelsliper også.vidre dreide jeg en ring som ble montert imellom de delte delene.tig sveisa den og vips,så va skåla 25 eller var det 30mm høyere.. vær obs på at de er 2 ulike skåler itoppen på en 240. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg