Gå til innhold

kapping av fjærer

Ranger emnet


bilgal86

Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er jo med på hva du sier, men "Z" har jo en viiss vinkel, si 20-25 grader, og teorien din stemmer ikke da, for det er beregnet om "Z's" vinkel=0.. men det er jo ikke store utslaget det er snakk om, for all del, men alikevel er det der..

*pythagoras*

Nei, du trenger ikke bry deg om vinkelen om du bruker linjal!

Du bare benytter deg av differanse i forskyvning av aksling.

 

Om du derimot skal bruke pythagoras læresettning, må du finne ut vinkelen på utgangspunkt og så regne ut, utifra senkenivå.

 

Jeg fant en gang en formel, som inneholdt de riktige parameterene.

Men dog, det er jo null problem å regne ut differanse utifra forskyvning på aksel (målt mot skjermkanten med linjal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obs på at de er 2 ulike skåler itoppen på en 240.

 

er det ikke slik at fjærbeina fra nyeste 240 er litt anderledes enn eldre 240?

jeg vet ikke på hvilken måte, men mener jeg kan huske å ha lest om dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

jeg er 90% enig med deg her..

 

Det er ikke bedre, pga:

1) Det er ikke bedre, pga. med original omkrets på hjul, har du ikke plass til å senke fjærskålen.

2) Det er ikke bedre, pga. du mister forspenning av fjær.

 

Det er bedre, pga:

1) vanskeligere å oppdage på en teknisk kontroll

2) bilen blir lavere, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 90% enig med deg her..

 

Det er ikke bedre, pga:

1) Det er ikke bedre, pga. med original omkrets på hjul, har du ikke plass til å senke fjærskålen.

2) Det er ikke bedre, pga. du mister forspenning av fjær.

 

Det er bedre, pga:

1) vanskeligere å oppdage på en teknisk kontroll

2) bilen blir lavere, hehe..

 

Riktig. Men det er jo litt viktigere å ikke hoppe av veien, enn å ikke få klippet skiltene da...hehe.

 

For de som har tilgang til dreiebenk, er det ikke verdens største jobb å korte originale Turbo/GLT/oransje dempere. Bare å dele demperen , varme opp stålet for å få ut herdingen, og kutte ned og dreie nye gjenger og fals. Du får ikke mere fjæringsvei desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå syns jeg dere overdriver problematikken her,har selv kjørt med litt av hvert av senking.og aldrig hatt noe slags problemer..er så gla i bilene at jeg tar jo ikke fart akkurat over humper/ujevn vei.

 

skal forsøke å fixe bilde av de fjærene/demperne jeg bruker

 

Hadde vært konge med bilder.

 

 

DaButcher: det funker hvist man kjører mindre hjule. 195/60 15.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225 i bredde ja,høyden på dekket har kanskje noe å si også?

 

Løsningen din blir å kjøpe mindre profil: 1:ser mye penere ut

2:du kan senke skåle di mere

kjøper du mindre profil, da har du større plass i hjulbuen også!

bilen blir riktignok lavere, selv bare av profilen, men.. den vil se høyere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå kjørt med kappa fjører på flere biler, og j har ikke vært av veien pga fjørene enda... Greit nok som flere sier, og som j er litt enig i, kappa fjører KAN være livsfarlig, men det har veldig mye å si hvor mye du har kappet og hvordan du kjører... er du av typen som har knappe noen runder igjen på fjørene og kjører det det går over de ujevnhetene som finnes langs veien, så er risikoen stor for at du ender opp i ei veigrøft før eller senere...

Dette blir jo en helt annen sak av visa, men i sverige er det mange som kommer gjennom SBP med kappa fjører, nettopp fordi fjørene sitter fast når dem heiser opp bilen... mange svensker fester fjørene med slangeklemmer, eksos klemmer etc, og de kommer gjennom SBP...! J vet ikke hvordan regelverket er i sverige mht til godkjenninger ellers, i forhold til slik det er i Norge...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper du mindre profil, da har du større plass i hjulbuen også!

bilen blir riktignok lavere, selv bare av profilen, men.. den vil se høyere ut.

 

neinei knock

 

har bestandig kjørt med 225/35 og 205/40 på 17" og det har sett bra ut.

 

Men vi får forsøke å holde oss til topic..

 

Mitt synspunkt: har en senkesett og stivere dempere forran,er det bedre å senke fjærskåle f.eks 20mm og korte demperen tilsvarende enn å kappe fjæra.

Slik senking har jeg kjørt med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå kjørt med kappa fjører på flere biler, og j har ikke vært av veien pga fjørene enda... Greit nok som flere sier, og som j er litt enig i, kappa fjører KAN være livsfarlig, men det har veldig mye å si hvor mye du har kappet og hvordan du kjører... er du av typen som har knappe noen runder igjen på fjørene og kjører det det går over de ujevnhetene som finnes langs veien, så er risikoen stor for at du ender opp i ei veigrøft før eller senere...

Dette blir jo en helt annen sak av visa, men i sverige er det mange som kommer gjennom SBP med kappa fjører, nettopp fordi fjørene sitter fast når dem heiser opp bilen... mange svensker fester fjørene med slangeklemmer, eksos klemmer etc, og de kommer gjennom SBP...! J vet ikke hvordan regelverket er i sverige mht til godkjenninger ellers, i forhold til slik det er i Norge...

 

er vel andre tyngdekraft :well /naturlover i norge enn i sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår