Gå til innhold

prøveskilter

Ranger emnet

nnnneh

Anbefalte innlegg

det er ikke egenandel på vanlige prøveskilt, det er kun annsvarsforsikring, ikke kasko.

om du kjører av veien med prøveskilt så får du ingen ting igjen ;)

om du bulker med en annen bil og det er din skyld dekker forsikringa den andre bilen og ikke din... om du bulker og det ikke er din skyld er det forsikringa på den andre bilen som dekker skadene på din bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke egenandel på vanlige prøveskilt, det er kun annsvarsforsikring, ikke kasko.

om du kjører av veien med prøveskilt så får du ingen ting igjen ;)

om du bulker med en annen bil og det er din skyld dekker forsikringa den andre bilen og ikke din... om du bulker og det ikke er din skyld er det forsikringa på den andre bilen som dekker skadene på din bil!

altså...

Ansvarsforsikring går ut på at om andre bulker din bil og du er uskyldig, samt andre part innrømmer det, må han andre parten betale.

Derimot, om du bulker en annen sin bil, må du betale egenandel.

Jeg regner med det er egenandel på prøveskilt også, da jeg vet det er sykt høy egenandel på faste prøveskilt som bla.a. bilfirmaer har.. Der tror jeg det er 7.000, derfor gjettet jeg samme for engangs-prøveskilt også.

Ansvar og egenandel har forsåvidt ikke noe med hverandre å gjøre.

Egenandel og skylddeling derimot, men det er en annen sak.

ps. det kan være jeg tar feil nå, men jeg er positivt overrasket om prøveskilter gir null egenandel, så lenge de er engangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenario:

Ja, men jeg kjører på en annen bil med min bil som er prøveskilter på (dagsoblat).

1. kan jeg miste noen form for bonus?

2. kan jeg måtte risikere egenandel?

lurer.. bruker ikke forsikring om jeg taper på det..

Edit: nei.. jeg har ikke bulka.. nok av andre som tar seg av det..

det kan ikke gå utover forsikringen din.

men jeg tror du må betale egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså...

Ansvarsforsikring går ut på at om andre bulker din bil og du er uskyldig, samt andre part innrømmer det, må han andre parten betale.

Derimot, om du bulker en annen sin bil, må du betale egenandel.

feil, ansvar dekker skade på annen manns eiendom. bilen som har skyld må betale.

Jeg regner med det er egenandel på prøveskilt også, da jeg vet det er sykt høy egenandel på faste prøveskilt som bla.a. bilfirmaer har.. Der tror jeg det er 7.000, derfor gjettet jeg samme for engangs-prøveskilt også.

dette gjelder kaskoforsikring. årsprøvekjennemerke har innebygd kaskoforsikring. egenandel på 10 000kr.

Ansvar og egenandel har forsåvidt ikke noe med hverandre å gjøre.

Egenandel og skylddeling derimot, men det er en annen sak.

Nei, skylddeling er bare å fordele skyld. egenandel er kun ved bruk av kaskoforsikring til å dekke skade på eget kjøretøy

ps. det kan være jeg tar feil nå, men jeg er positivt overrasket om prøveskilter gir null egenandel, så lenge de er engangs.

ansvarsforsikring koster ingen ting å bruke, men i et vanlig forsikringsselskap mister man jo opparbeidet bonus. spørsmålet er om det samme skjer hos vegvesnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. jeg synest det er rart om du kan ta prøveskilt på bilen din, kræsje den i naboen din sin bil og ikke betale noe.

Det ville vel gjort at mange brukte dette som forsikringssvindel, om de ikke fikk solgt bilen sin, så bare leide de prøveskilt og tok en drittbil som de da kondemnerte den andre bilen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens har nesten helt rett da. Egenandel betalen man selv om man benytter seg bare av ansvarsforsikring og ikke av kaskoskade. Men blir man påkjørt, og er uten skyld, så er det den andre part som må dekke hele greia.

Og så tilbake til spørsmålet: Er det egenandel eller bonustap på skader man pådrar seg ved kjøreing med dagprøvekjennemerke? NEI! Les på papiret som du signerer, der står det at det er INKLUDERT ansvarsforsikring i gebyret, og ingen egenandel kommer i tillegg dersom man skulle vøre så uheldig å forårsake skade.

Men du vil aldri få dekket en kaskoskade på eget kjøretøy, det er KUN ansvarsforsikring ovenfor skade på annen manns eiendom.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. jeg synest det er rart om du kan ta prøveskilt på bilen din, kræsje den i naboen din sin bil og ikke betale noe.

Det ville vel gjort at mange brukte dette som forsikringssvindel, om de ikke fikk solgt bilen sin, så bare leide de prøveskilt og tok en drittbil som de da kondemnerte den andre bilen med?

Tror du ikke de er litt obs på nettop slike ting??

Det er blitt gjort, OG det er blitt oppdaget... Mer enn EN gang kan man si....

Du må huske på at det er Forsvindels-selskaper det er snakk om her, de går jo over LIK for å tjene penger.. Det er en råtten bransje! Hadde det ikke vært for at det er lovpålagt, så skulle jeg ikke sponset de med EN krone engang!

JA til flere forsikrings-svindler! Penga tilbake til folket!! :ex_machin VÆPNA REV'LUSJON! knock

(Rolig nå...rolig nå.. sitte ned og ta medisinen sin.. sånn ja..) :???:

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens har nesten helt rett da. Egenandel betalen man selv om man benytter seg bare av ansvarsforsikring og ikke av kaskoskade. Men blir man påkjørt, og er uten skyld, så er det den andre part som må dekke hele greia.

Feil. Ansvarsforsikring:

du kjører på en bil. det er din feil. forsikringsselskapet betaler alt. de straffer deg eventult med et bonustap.

Unntak: ex. ved uaktsom kjøring: ruspåvirka, uten førerkort osv. så kan forsikringsselskapet kreve regress (at du betaler selskapets utlegg i saken)

men men flott.. da skal naboen få lov å kjøre på meg alikavel.. :) han har et vrak han hadde lyst å knuse en volvo med. greit sa jeg. men du betaler :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider