Gå til innhold

th-700 kasse eller noe annet?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Berre tullprat? Det vil jeg kategorisere som tullprat :deng

Det er da en kjent sak at kassene ble levert ferdig "preppa" til Camaro og Transam foruten Corvette.

 

her følger litt info: (fra noe sikrere hold enn herværende eksperter :well

 

 

 

There were also a few changes made to the V-8 model 700 to give it the

 

ability and dependability to be installed into the Chevrolet Camaro and

 

Corvette -- and in certain cases the Corvette version received even

 

more enhancements.

 

 

 

http://hotrodders.com/kb/transmission-rearend/articles/TH-700R4_basics.html.'>http://hotrodders.com/kb/transmission-rearend/articles/TH-700R4_basics.html.

 

 

 

 

http://hotrodders.com/kb/transmission-rearend/clusters/TH-700R4.html'>http://hotrodders.com/kb/transmission-rearend/clusters/TH-700R4.html

 

 

 

http://hotrodders.com/kb/

 

Har tatt feil før jeg. Har heller ikke problemer med å inrømme det når så er tilfelle :well

Men det du henviser til i linkene her er jo et forum.

Bare et spørsmål før jeg bøyer meg i støvet :pray

 

Hva er forskjellen?

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det dere sier begge to.

4L60, eller TH-700R4 som den kalles på folkemunne, er i prinsippet en TH-350 med overdrive. Denne kassen på sitt laveste kvalitetsnivå ble levert på biler fra starten i 83 til 86. De forsterket kassene modellåret 86-87, og det hjalp noe.

Etter den kommer 4L60-E, som i grunn er mye av samme opplegget, men elektronisk styrt. Den senere har man også forsterket deler av, blant annet clutcher. Og på de fleste av disse kassene ble de også satt inn hindringer for overdriven slik at den ikke kunne aktiveres under full gass. Unntaket er igjen Corvetten, som er ytterligere forsterket fra f-body.

I 96 ble 4L60-E kassene forsterket enda en gang for å imøtekomme kraftigere motorer som hadde blitt utviklet siden midten av 80-tallet.

 

Så har man 4L80-E, som i prinsippet er en TH-400 med overdrive. Gullkasse hvis man skal satse på endel power og vil ha noe som holder. Selvfølgelig er det begrenset hva den er stand og.

Denne kassen ble kun levert med elektronisk styring, og er dermed lite egnet til hobby byggere hvis man ikke bruker motor og ledningsnett fra samme bil og blander inn en liten porsjon el. kunnskap. Diesel hjernen til disse er forresten programerbare, noe som kan føre til en VELDIG tilpasningsdyktig kasse for de som gjerne kombinerer dragrace og cruising uten å ville ofre noe på noen punkter.

Det finnes selvsagt standalone kit el. styringen på dem, men det koster dollars.

Forskjellen i holdbarhet på en TH-200 4R (Nei, ikke R4) og en 4L60(-E) er marginal.

Og ser man på det faktum at begge kan forsterkes til tilsvarende kvalitet med tilsvarende deler, gjør det TH-200 til et bedre valg ettersom den ikke har den gedigne avstanden mellom girene som 4L60 kassene har, i tillegg til at TH-200 4R veier mindre.

 

Her finner du div. data om utvekslinger og maks toleranse på krefter.

Vet ikke om de har fått med seg alle versjonene der, det fantes et utall av kombinasjoner pr. kasse. Så å si at den og den kassen suger vil være litt feil ettersom de fleste er forskjellige.

Hvilket nummer man vil ha på kassen sin for å få den man vil ha vet jeg ikke, men det er sikkert ikke umulig å finne ut av.

 

Noe lærer man jo av å jobbe så tett på Halden Automatgir og å surfe littegrann på intrawebben.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kane: Enig, enig og enig.

 

Å si at en 4L60 er bedre enn en TH700R4 blir litt feil, når eneste bedringen er normal utvikling og forbedring fra fabrikantens side som man jo uansett regner med ved videreutviklingen av drivverket. 4L60E ble oppgradert, og den nye som du bl.a. finner i bensin Tahoe/Sub (Ikke 8.1L) heter 4L65E, og har blant andre ting fått 5 planethjul i planetgir satsene. Uklart? Se her:

T_60E_5not4.jpg

 

Som nevnt tidligere (Have your cake and eat it too), er mangelen på OD og lockup noe som jeg mener gjør TH350 og TH400 kasser kun egna til dragrace eller rene cruising biler. Vil man ha litt av begge deler (aks/økonomi eller ytelse/rolig på landeveien) må man over på en annen kasse. Nødløsning er en TH350C kasse (har lockup), eller å bygge om en TH400 til lockup (RATS har kit), og henge en ekstern/GV overdrive bakpå. Om det regnestykket lønner seg er noe helt annet.

 

Ellers om TH700R4 kassene, om de er original-preppet eller ikke har ikke mye å si mener jeg, da sprekeste V8 i Corvette levert med TH700R4 er L98 TPI på 245hk. (LT1 levert i '93 hadde 4L60). Skal du ha noe mer seriøst av motor må det forsterkes uansett. Fullgass giring opp i OD var det ikke bare Corvette som fikk, men også samme kasse i 4x4 utgave levert i Syclone/Typhoon.

 

Trådstarter:

Hvis bilen allerede har en 700-kasse, ville jeg fortsatt beholdt det videre, ettersom det eneste du kan bytte til uten å måtte forlenge mellomakselen igjen er en TH350 med langt endehus (tidl. fullsize/truck). Andre problem med TH2004R og TH400 er girkasse feste som er mye lengre bak. Husker delvis tråden din om problemene du hadde, sikker på at det ikke er problemer med gulvskifteren/giroverføring? Få den du har sjekka hvertfall, og sjekk opp muligheten med en ferdig forsterket kasse fra statene.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det enklest og rimeligst så hadde jeg sett på den kassa som står på bilen. Fant du ut hva som feilte den?

Var det ikke slik den plutselig ikke virket lenger?

Kan vere en bagatell som er fikset på noen timer uten å ta ned kassa.

 

det skjedde slik:

jeg var på aker brygge i sommer og skulle kjøre hjemover til nesodden igjen. jeg hadde bilen i første og ga normalt med gass. når jeg skulle legge'n i andre skjedde det ingenting utenom at motoren gikk opp i turtall så det holdt!

jeg fikk bilen inn på en parkeringsplass. hvis jeg prøvde å legge bilen i gir merket jeg at det ikke var noe "hakk" lenger, hvis dere skjønner hva jeg mener. som om at girspaken ikke var kobla til noe.

det hele endte med å kjøre til nesodden fra oslo i 1 gir! noe som tok over 2 timer!

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There were also a few changes made to the V-8 model 700 to give it the ability and dependability to be installed into the Chevrolet Camaro and Corvette -- and in certain cases the Corvette version received even more enhancements.

 

Og hva ligger egentlig i dette?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There were also a few changes made to the V-8 model 700 to give it the ability and dependability to be installed into the Chevrolet Camaro and Corvette -- and in certain cases the Corvette version received even more enhancements.

 

Og hva ligger egentlig i dette?

 

Vil tro det går ut over pumpe, lameller og planetgir som nevnt ovenfor.

 

Og Syclone/Typhoon hadde forresten TH-200 4R med fordelingskasse, så helt ubrukelig kan ikke den kassa være...

For ikke å snakke om at det er den eneste GM girkassa som passer på noe annet en SBC. TH-700 har bare hus som passer på SBC.

Og 4L60 kassa ER mekanisk TH-700 R4, den har bare to betegnelser. 4L60-E er bare en elektronisk styrt versjon av den girkassa.

 

Har du forresten sjekket om det ikke er wiren som har røket på girskifteren din da?

Legg deg under bilen og finn armen den er festet i og få noen til å gire mens du ser om det skjer noe.

Automat kasser er ikke avhengig av at armen er på et bestemt sted for at stag skal hanve på riktig sted slik som en manuell kasse er. Den er kun avhengig av om wire/strømpe er lang nok til å nå fram dit den skal i begge ender.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Syclone/Typhoon hadde forresten TH-200 4R med fordelingskasse, så helt ubrukelig kan ikke den kassa være...

For ikke å snakke om at det er den eneste GM girkassa som passer på noe annet en SBC. TH-700 har bare hus som passer på SBC.

Og 4L60 kassa ER mekanisk TH-700 R4, den har bare to betegnelser. 4L60-E er bare en elektronisk styrt versjon av den girkassa.

 

Nja, Syclone/Typhoon hadde TH700R4, som har løst endehus (Som 350 og 400), og en annen utgående aksel pga fordelingskasse - TH200 4R hadde helt hus, støpt i ett stykke, og fungerer derfor ikke med 4x4. Lurer på om du blander med Buick V6 turbo (GN og "familie"), som brukte 200 4R og helt rett har dobbelt boltmønster og passer både Chevy og BOP.

 

4L60, 4L80E osv er bare den "nye" måten å betegne kassene, og 700'n bytta bare navn. Første siffer er antall gir, Andre er drivverkstype/motorplassering - L=på langs/konvensjonelt og T=på tvers/FWD. 60/65/80/osv er "momentklasse" de tåler, ergo lastebils 4L80E tåler mer enn 4L60E, og E, eller mangelen på en E tilslutt skjønner vel de fleste. :well

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst litt kunnskap om de girkassene her. happyhappy

 

Kan så den Bleke Rytter fortelle forskjellen på en 700 i en Camaro i forhold til i en annen bil med V8 ????

 

Eller er det bare forbedringene som kom på alle kassene ca -87 det er snakk om her.

 

Kane:

Vil tro det går ut over pumpe, lameller og planetgir som nevnt ovenfor.

Det har jeg ivertfall tungt for å tro. Prove me wrong please :crazysant

 

Hmmm Ser ut til det er andre som er "OWNED" istedet :pray aneglsmili

 

Mr Transam: Kom deg opp av godstolen og under bilen. Blir gjort lite fra sofaen. Bonusen er jo at du kansje lærer noe nytt. Det er snart Vår og da skal Trans Am`s rulle.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Syclone/Typhoon hadde TH700R4, som har løst endehus (Som 350 og 400), og en annen utgående aksel pga fordelingskasse - TH200 4R hadde helt hus, støpt i ett stykke, og fungerer derfor ikke med 4x4. Lurer på om du blander med Buick V6 turbo (GN og "familie"), som brukte 200 4R og helt rett har dobbelt boltmønster og passer både Chevy og BOP.

 

4L60, 4L80E osv er bare den "nye" måten å betegne kassene, og 700'n bytta bare navn. Første siffer er antall gir, Andre er drivverkstype/motorplassering - L=på langs/konvensjonelt og T=på tvers/FWD. 60/65/80/osv er "momentklasse" de tåler, ergo lastebils 4L80E tåler mer enn 4L60E, og E, eller mangelen på en E tilslutt skjønner vel de fleste. :well

 

4L60-E og 4L80-E har ingenting til felles med hverandre annet enn deler av navnet. 4L60 er basert på TH-350 og 4L80 er basert på TH-400.

Og ja, må rette meg selv der, Syclone hadde 4L60-E kassa, men Buick GN-X Turbo og Trans Am Turbo hadde TH-200 4R (Samme drivverk generelt) ettersom den, på den tiden, var den eneste bakhjulstrekk kassen som passet flere merker enn Chevy.

 

Og til trådstarter, her er endel info på de forskjellige kassene som kan være nytting for deg.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4L60-E og 4L80-E har ingenting til felles med hverandre annet enn deler av navnet.

Nei, men det har jeg heller ikke sagt - jeg bare sa tallene beskrev hva de tåler, men kunne selvsagt lagt til at de hører til forskjellige girkasser. 4L60E og 4L65E har mye mer til felles, da 65'n er en oppgradert/redesign'et 4L60E. Man ser det er store endringer, også i girkassehuset, som har blitt modul-oppbygget med løst "converter-hus" som en manuell girkasse. Den planetgirsatsen med 5 planetdrev er en del fra 4L65E, men kan brukes i de eldre kassene. Om det er mye som må byttes eller bygges om vet jeg ikke, den blir hvertfall montert.

 

Vet du året de gikk over til den måten å betegne girkassene? Sy/Ty ble jo laget tidlig i 90-årene, fikk vel med seg navnebyttet, men el.styrte var de ikke. '7730-styreenhetene de hadde klarte ikke å styre automat, kun lockup.

 

Ellers tror jeg at jeg lar denne diskusjonen være, har kanskje sklidd ut litt vel mye fra hva Mr. TransAm var ute etter. Vi snakkes ute på nyåret!

Godt nyttår!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe bombesikkert, men jeg tror det var rundt 96. Det var en eller annen stor forandring da, og jeg lurer på om ikke det var det.

 

Nå synes jeg vi har svart godt nok på Mr. T/A sitt spørsmål ja, og har sannsyneligvis bare gjort valget værre. :D

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mr Transam: Kom deg opp av godstolen og under bilen. Blir gjort lite fra sofaen. Bonusen er jo at du kansje lærer noe nytt. Det er snart Vår og da skal Trans Am`s rulle.

 

bilen står "litt" utilgjengelig nå. men bilen skal opp og rulle til våren! vil forøvrig takke alle som har delt info i denne tråden! har nok og sitte å reflektere over fremover! hehe

 

GODT NYTTÅR!

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår