BoomBoxx Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Dette stemmer over hodet ikke!At bassen henger etter er et faseproblem og ikke et resultat av feil kassevolum! Mvh Pål Han har P3-elementer, som har relativt svær spole. Store spoler med høy reaktans er vel ikke særlig gunstig for transientrespons, er det vel? Tenk over hva en spole gjør med energi, og hva som skjer når man forsøker å endre energien. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Med så lite rom ville det vel kunne være en god idè å kjøre en push/pull løsning? Denne løsningen åpner for lite volum i kasse, men om du skal ha plass til 2 ellementer mot værandre eller fra værandre. Og en 10" blir nok 15 - 20cm dyp (innbyging) Og da kan han like så godt legge til like mye i kasse dybde og da vill ikke kasse volum bli noe problem mer. Ellers så syns jeg push/pull er en meget god løsning i sub kasser. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Han har P3-elementer, som har relativt svær spole. Store spoler med høy reaktans er vel ikke særlig gunstig for transientrespons, er det vel? Tenk over hva en spole gjør med energi, og hva som skjer når man forsøker å endre energien. :) At bassene hans har LE på 5,4mh (og derfor høy Reaktans) kan nok være en årsak. Men å påstå at det skyldes elementenes store spoler (hele 2,5") blir feil Som et eksemplel kan jeg nevne at jeg har 12" basser liggende med 4" spoler, de har LE på bare 2,0mh. Jeg har også et par 6,5" midbasser med 3" spole, de har LE på bare 0,19mh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Men hvordan kan du fikse at det at bassen 'henger' da? Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 siden hovedspørsmålet uit ifra topic var om det var viktig med stor nok kasse, så står det jo kanskje noe om det her som kan være intresangt. de fleste er vel allerede klar over det som står der, men. http://www.trueaudio.com/st_trade.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Desember 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2005 Men hvordan kan du fikse at det at bassen 'henger' da? At bassen "henger etter" er et tegn på at bassen ikke er i fase med frontsystemet. Dette er en velkjent utfordring for mange bilstereoentusiaster, men kan fort løses! En forsterker med trinnløs justeringsmulighet av fasen hadde vært optimalt i dette tilfellet, men den jeg tenker på koster ca. kr.8698,- og ligger kanskje over budsjettet?! Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 At bassene hans har LE på 5,4mh (og derfor høy Reaktans) kan nok være en årsak. Men å påstå at det skyldes elementenes store spoler (hele 2,5") blir feil Som et eksemplel kan jeg nevne at jeg har 12" basser liggende med 4" spoler, de har LE på bare 2,0mh. Jeg har også et par 6,5" midbasser med 3" spole, de har LE på bare 0,19mh Hehe. Sorry, mente jo seff ikke at diameteren på spolen var avgjørende for reaktansen! :) Takk for rettelsen! :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg