Gå til innhold

Viktig med volum i bass kassen ???

Ranger emnet

Mrdreamer

Anbefalte innlegg

Dette stemmer over hodet ikke!

At bassen henger etter er et faseproblem og ikke et resultat av feil kassevolum!

Mvh

Pål

Han har P3-elementer, som har relativt svær spole. Store spoler med høy reaktans er vel ikke særlig gunstig for transientrespons, er det vel?

Tenk over hva en spole gjør med energi, og hva som skjer når man forsøker å endre energien.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lite rom ville det vel kunne være en god idè å kjøre en push/pull løsning?

Denne løsningen åpner for lite volum i kasse, men om du skal ha plass til 2 ellementer mot værandre eller fra værandre. Og en 10" blir nok 15 - 20cm dyp (innbyging) Og da kan han like så godt legge til like mye i kasse dybde og da vill ikke kasse volum bli noe problem mer.

Ellers så syns jeg push/pull er en meget god løsning i sub kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har P3-elementer, som har relativt svær spole. Store spoler med høy reaktans er vel ikke særlig gunstig for transientrespons, er det vel?

Tenk over hva en spole gjør med energi, og hva som skjer når man forsøker å endre energien.

:)

At bassene hans har LE på 5,4mh (og derfor høy Reaktans) kan nok være en årsak.

Men å påstå at det skyldes elementenes store spoler (hele 2,5") blir feil

Som et eksemplel kan jeg nevne at jeg har 12" basser liggende med 4" spoler, de har LE på bare 2,0mh.

Jeg har også et par 6,5" midbasser med 3" spole, de har LE på bare 0,19mh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan du fikse at det at bassen 'henger' da?

At bassen "henger etter" er et tegn på at bassen ikke er i fase med frontsystemet.

Dette er en velkjent utfordring for mange bilstereoentusiaster, men kan fort løses!

En forsterker med trinnløs justeringsmulighet av fasen hadde vært optimalt i dette tilfellet, men den jeg tenker på koster ca. kr.8698,- og ligger kanskje over budsjettet?!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bassene hans har LE på 5,4mh (og derfor høy Reaktans) kan nok være en årsak.

Men å påstå at det skyldes elementenes store spoler (hele 2,5") blir feil

Som et eksemplel kan jeg nevne at jeg har 12" basser liggende med 4" spoler, de har LE på bare 2,0mh.

Jeg har også et par 6,5" midbasser med 3" spole, de har LE på bare 0,19mh

Hehe. Sorry, mente jo seff ikke at diameteren på spolen var avgjørende for reaktansen! :)

Takk for rettelsen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider