Gå til innhold

B230FT høy tomgang

Ranger emnet


AudiA4RS

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Har holdt på i noen mnd er å satt inn en B230FT i min 244. Fikk den i gang i dag, men tomganger er veldig høy. Merket og at "tomgangs motoren" blir litt varm, jeg er Audi mann så jeg har lite erfarin med disse motorene... er det noen som har vært borti dette? er muligens denne tomgangs reguleringen koblet feil? Jeg har laget nytt ledningsnett til motoren, den går bra ellers

Audi R4R 2.7 bi turbo 2001

BMW 320d 150tdi 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens

 

Har holdt på i noen mnd er å satt inn en B230FT i min 244. Fikk den i gang i dag, men tomganger er veldig høy. Merket og at "tomgangs motoren" blir litt varm, jeg er Audi mann så jeg har lite erfarin med disse motorene... er det noen som har vært borti dette? er muligens denne tomgangs reguleringen koblet feil? Jeg har laget nytt ledningsnett til motoren, den går bra ellers

 

Jeg tror du fint kan ta vekk hele motoren hvis jeg ikke tar helt feil.

Den sitter der kun for å "gi litt mer gass" når AC-pumpa står og går... og den regner jeg med ikke er der lenger? :)

 

Isåfal, så skal det bare være å fjerne den. eventuelt få tetta igjen alle hulla den måtte etterlate.

 

Men, kommer sikkert noen som "mer" om dette enn meg... men jeg mener at du kan gjøre det :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomgangsmotorens oppgave, er å gi en jevn og stabil tomgang via en luft-ventil/sluse som sitter i tomgangsmotoren... denne styrer luft/vacum som da regulerer tomgangens turtall, etter som hva som f.eks blir brukt av strøm som f.eks bruk av fjernlys og varmetråder i bakruta, på tomgang... ved bruk av dette, vil som regel bilen gå litt tyngre pga mer strømforbruk, og da er det tomgangsmotorens oppgave og sørge for å ha en jevn og stabil tomgang uansett, siden den justerer luftmengden igjennom en ventil som igjen regulerer turtallet til motoren på tomgang...

 

Hvis du sliter med høy tomgang ville j ha prøvd følgende:

 

Ta ut tomgangsmotoren og rengjør den med forgasser-rens eller lignende, deretter smører du den opp med litt tynn olje.

 

Så justerer du inn grunn instillingen for tomgangsmotoren.

 

Rens gass-spjeldhuset og bytte pakningen som sitter der.

 

Mange ganger så er det ofte også tomgangsmotoren som er skitten, men det finner du fort ut.

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man montere UTEN diode-tester'n? jøss, jaja, lærer noe nytt hver dag :)

 

Det er bare motorene med AC som har tomgangsmotor ser det ut som på bildelsbasen.se

 

Når man ser på det fra min annen vinkel, så ville det jo vært logisk å bare kunne fjerne denne, siden ac (og masse motstand) faktisk ikke er der lenger. Tomgangsmotor ettermonteres også om man kjøper AC i ettertid ;)

 

Men, er jo bare å prøve å rense den, som R_style sa :) Funker det ikke, så kan man prøve å ta den vekk. Ingenting tar skade av det uansett ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man montere UTEN diode-tester'n? jøss, jaja, lærer noe nytt hver dag :)

 

Det er bare motorene med AC som har tomgangsmotor ser det ut som på bildelsbasen.se

 

Når man ser på det fra min annen vinkel, så ville det jo vært logisk å bare kunne fjerne denne, siden ac (og masse motstand) faktisk ikke er der lenger. Tomgangsmotor ettermonteres også om man kjøper AC i ettertid ;)

 

Men, er jo bare å prøve å rense den, som R_style sa :) Funker det ikke, så kan man prøve å ta den vekk. Ingenting tar skade av det uansett ;)

 

Har rengjort tomgangsmotoren på 3 volvo`er, både uten turbo og AC, så det har ikke noe å si...

 

Men som sagt, prøv å rens den først, billigst og lettest :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rengjort tomgangsmotoren på 3 volvo`er, både uten turbo og AC, så det har ikke noe å si...

 

Men som sagt, prøv å rens den først, billigst og lettest :)

 

hæ? du tuller!?

 

Men..

Hva er vitsen med tomgangsventil på feks en B230F-motor med M47-kasse, 75A dynamo, servo og den lille vannpumpa? Jeg har hvertfal ingen sånn tomgangsmotor på F'en min.. :op hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ? du tuller!?

 

Men..

Hva er vitsen med tomgangsventil på feks en B230F-motor med M47-kasse, 75A dynamo, servo og den lille vannpumpa? Jeg har hvertfal ingen sånn tomgangsmotor på F'en min.. :op hehe

 

Tuller ikke nei :)

 

Hvorfor, tja, si det du... Som nevnt ovenfor, for å gi en jevn og stabil tomgang, alt etter som hva som blir brukt som gjør at motoren vil få en lavere tomgang, så vil tomgangsmotoren regulerer tomgangen via en ventil i tomgangsmotoren (øker/minker vacum/luft)

De bilene j har rengjort på, utenom min 93 mod 940 med B230FT er:

2 stk B230F (uten AC)

1 stk B230ET (uten AC)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat stått å rengjort den tomgangsmotoren nå, det ser jo ut som det er en "kran" på en måte. at den kun vrir på et spjeld inni der for å åpne og stenge luft tilførselen..

 

Den var ganske rein inni der, men skal sette den på i ettermiddag...

 

Har en annen styreenhet som jeg skal prøve og...

 

Motoren er fra 87 740

Audi R4R 2.7 bi turbo 2001

BMW 320d 150tdi 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat stått å rengjort den tomgangsmotoren nå, det ser jo ut som det er en "kran" på en måte. at den kun vrir på et spjeld inni der for å åpne og stenge luft tilførselen..

 

Den var ganske rein inni der, men skal sette den på i ettermiddag...

 

Har en annen styreenhet som jeg skal prøve og...

 

Motoren er fra 87 740

 

da burde det vel heller være en ET-motor? Trudde ikke FT kom før i sene 88 modeller, som måtte ha catalysator...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står B230FT på blokka... mulig årsmodell er nyere enn 87...

 

Fikk blendet begge slangene nå, og den går normalt nå... men virker som den er litt "seig" akkurat som at den får litt mye suppe... den er chippa... er vel ikkje justering på tenningen?

 

Må kanskje prøve nye plugger... er forsåvidt Audi KKK26 turbo og tial wastegate.. 1 bar ladetrykk nå

Audi R4R 2.7 bi turbo 2001

BMW 320d 150tdi 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står B230FT på blokka... mulig årsmodell er nyere enn 87...

 

Fikk blendet begge slangene nå, og den går normalt nå... men virker som den er litt "seig" akkurat som at den får litt mye suppe... den er chippa... er vel ikkje justering på tenningen?

 

Må kanskje prøve nye plugger... er forsåvidt Audi KKK26 turbo og tial wastegate.. 1 bar ladetrykk nå

jeg spør deg igjen:

kan du lese feilkoder?

har du uttak for å lese feilkoder?

 

det er en sort liten boks. Du tar å slår av tenningen, flytter ledningen i uttak nr.2.

etterpå, tar du tenningen på det steget der alle instrumentpanel lysene lyser.

så går du frem til motor-rommet og holder inne knappen i 2-3 sekunder (ikke mer).

 

så leser du av feilkoder!

1-1-1, betyr ingen feilkoder.

etter en feilkode, trykker du nok engang på knappen, i 3 sekunder.

etter du har gått igjennom alle feilkodene, holde rdu inne knappen i 10 sekunder.

 

etter du har sluppet den, begynner det å lyse konstant. Da holder du den nok igjen inne i 10 sekunder.

 

Så prøver du en gang til med 3 sekunder, deretter skal den vise 1-1-1.

dog, må du notere ned feilkodene!

 

ps. dette gjelder ikke om du ikke har uttak for feilkoder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår