Gå til innhold

Stab stag... hvor tykt anbefales? erfaringer?

Ranger emnet


slire_sladd

Anbefalte innlegg

er disse ok(pedersen):

 

240 22 mm kr 1.795,- 18 mm kr 1.795,-

 

er det orginalt? bør jeg kjøpe noe tykkere?

 

noen som har erfaringer med disse? evt noen tykkere?

 

mvh

thomas

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lysakerbil.no

 

kjøp deg ipd-stag, så lenge du har 4-syl!

3000 +mva for fremme og bak.

 

jeg kjører 24mm fremme, originalt bak.

men så har jeg ikke akkuratt din standard 240, med tanke på vekt, effekt, etc.

mange sier man bør ha mykere bak, om man vil ha best grep..

 

det har også med overstyring/understyring å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Fant en side med mye bra info.

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/volvo_sports_handling.htm

 

SWAYBARS: (anti-roll/anti-sway bars)

SWAYBARS and quality front strut inserts are among the first practical improvements 240/740owners can make. The 240 Turbo spec 23 mm Fr/R Set are a good combination for resistance to body roll and offer an improvement over standard 240 sizings. I found the next size up - IPD's popular aftermarket 25 mm Fr/R combination gives the 240 added manoeuvrability in autocross/hillclimb situations as well as flatter front cornering. Volvo still sell new 23mm bars being quite expensive.

A ride trade-off with the big 25 mm bars is the suspension rides harder on bumps due to their rigidity, and with the front bar more resonance/fine vibration can be felt in the steering wheel. The angle on the ends of the IPD 25 mm bar is better suited to lowered suspension than standard bars. Tech note: My Front & rear IPD swaybar diameters measured 25.7 mm or 1.015", being much closer to 26 mm than the advertised 25 mm size. With 27 mm (1 1/16") and larger diameter bars, increased understeer can be an issue. IPD bars are cold formed using 4040 steel.

Polyurethane bushes are recommended for both the two main support bushes and the sets of doughnut bushes on the ends of the bar - Sources: IPD, Noltec, Super Flex, Energy Suspensions. Users' report that the firmer red/black/yellow coloured poly bushes (termed Nolathene in some countries) are better for the bar support bushes and are quite easily adapted.

Swaybars and handling - To quote from Volvo enthusiast Balu Vandor "In general, adding roll stiffness (with stiffer springs and/or swaybars) to the rear end will bring handling closer to oversteer, while adding roll stiffness to the front will bring it closer to understeer. The stiffness of a swaybar increases with the 4th power of diameter, so even a small increase in diameter should bring noticeable results. The handling balance can also be fine-tuned by changing the tire pressures in the front and rear tires in comparison to each other."

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er disse ok(pedersen):

 

240 22 mm kr 1.795,- 18 mm kr 1.795,-

 

er det orginalt? bør jeg kjøpe noe tykkere?

 

noen som har erfaringer med disse? evt noen tykkere?

 

mvh

thomas

 

har de originale, 22 mm. bilen blir i allefall stiver av de, og jeg er fornøyd med de

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaring..

Eg kjører med 23mm både forran og bak,og bilen føles ganske nøytral,

men på vinterføre og på grus da prøvde eg de tynneste originale fremme og uten bak..

overskende men bedre grep på dårlig underlag.

og hvis du kjører uten sperre så kan du gjøre eit forsøk..

krapp sving, og med pådrag slik at du akkurat spinner på innern, med eit tykt stag bake.

og prøv det samme uten stag..

skal garantere at du får bedre grep og mindre hjulspin uten stag.

og hva er grunnen??

men med sperre så er det best med grovt stag.

Bare å prøve og teste..

Fant også ut at 240 liker de mykeste fjærene bak..

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurat montert 25mm stabstag frame og bak og bilen er markant mye bedre i svinger og mer kontant på styringen. Det eneste man mangler nå er seter med bedre sidestøtte

 

er enig med det dusier der..har bilstein dempere i tillegg på min, og merker det er setene som stopper nå.. prøvde også for et par uker siden å se hvor stor fart jeg kunne ha opp e avkjørsel fra motorveien, da først en rimelig hissig "karusell-sving" og så en krapp-krapp 90grader ut på hovedveien, og i den krappe 90graderen var det fremme den slapp, litt småskummelt, men var med vinterdekk og våt asfalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaring..

Eg kjører med 23mm både forran og bak,og bilen føles ganske nøytral,

men på vinterføre og på grus da prøvde eg de tynneste originale fremme og uten bak..

overskende men bedre grep på dårlig underlag.

og hvis du kjører uten sperre så kan du gjøre eit forsøk..

krapp sving, og med pådrag slik at du akkurat spinner på innern, med eit tykt stag bake.

og prøv det samme uten stag..

skal garantere at du får bedre grep og mindre hjulspin uten stag.

og hva er grunnen??

men med sperre så er det best med grovt stag.

Bare å prøve og teste..

Fant også ut at 240 liker de mykeste fjærene bak..

ja, det idèelle er stivt fremme og mykt bak.

Spørsmålet er hvor stivt og hvor mykt.

 

overstyring/understyring påvirkes også av vektplassering, lufttrykk i dekk, o.l.

jeg ville si at det ikke finnes noe fasit for dette..

 

men jo stivere stag du har bak, jo lettere er det å få sladd på bilen.

samme gjelder forsåvidt det å gå ned i profil på dekk (mindre treghet i dekkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er "perfekt", men jeg har lettet bilen med tanke på litt lyddemping, flyttet batteriet til bagasjerommet med tanke på vektfordeling.

så har jeg annen motor enn org, diffbrems, etc.

 

24mm fremme og org bak. men min er sinnsykt digg å kjøre :-)

merker jævlig forskjell på fremme og bak i mykhet, men jeg tror ikke jeg vil ha den noe stivere.... blir bare til at jeg hopper på asfalten og ikke får kontakt med veibanen, om jeg stiver den mer av. (ved humper i sving feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår