Gå til innhold

Lyd i bare halve anlegget!

Ranger emnet

quack

Anbefalte innlegg

Originally posted by Flasher

du kan kjøpe 2 stk Y skjøter, og bruke de linjeutgangene dine som virker.. slik som jeg skjønner det, så funker 2 av de dårlig, enten de 2 venstre, eller de 2 høyre..

Det var det som ble problemet... signalet blir da for svakt..

er litt dritt tenker jeg når stereo'n blir borte.. Jeg hadde blitt gal med mono i bilen

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Var nede i bilen og sjekka litt nå, fikk lyd i begge subberne etter litt knoting, men høytalerne er rare.

Jeg bytta om på signalkablene på høytalerforsterkern. Det ene settet ga lyd uansett hvor jeg satte det, mens det andre settet var stille (litt susing/spraking) begge steder (på forsterkern altså). Det som er snodig er at de er jo delt opp med en y-kobling, så spillern skulle jo gi signal til forsterkern uansett. Tyder kanskje litt på at forsterkern er delvis føkka?

Men det som også var rart, er at når jeg tok ut spillern for å sjekke at pluggene satt ordntli i, blei lyden i den ene høytalern borte.. det må jo være dårlig kontakt? Når jeg dytta spillern på plass igjen blei det lyd i to stykk igjen.

Mulig det kanskje er spillern da. Skal prøve å få tak i en annen spiller og sjekke om det funker da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

høres ut som ISO pluggen har fått seg en trøkk....

Men på ISO-kontakta er det jo bare +, - og signal? Forsterkerne lyser jo (har signal da) hele tida..

Prøvde akkurat å koble to og to høytalere sammen, bare bruke to kanaler liksom, og da fikk jeg lyd i alle, men bare mono-lyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spilleren har 2 fukskjoner den (somregel).

1: gi singnaler til forsterkeren, altså musikken...

2: fungere som av/på knapp til forsterkeren... (styrestrøm)

så vist lyden i den ene høytaleren da forsvinner når du tar ut spilleren, så er har du nok fått ødelagt den ene, eller begge phonoutg... jeg fikk gjort det på den gamle spilleren min, og da bare suste og spraka det i høytalerene!!!!

prøv med en annen spiller du, tror d er der løsningen ligger... og IKKE press spilleren inn i hullet, er d ikke plass, må du gjør plass - istedet for og pakke det sammen til en halv kilo med ledninger... :p

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at jeg ikke må mose inn kabler sånn da. Det er god plass der, spillern sitter i ei diger kasse mellom to høytalere. Men siden signalet tuller når jeg dytter den inn må det vel ligge no der..

fikk som sagt lyd i alt i går, ved å koble to og to 6x9"ere i paralell, men da blei det mono-lyd. Høres helt dust ut på stereo-låter. Noen Metallica-låter feks, hvor de har gitarriff på venstre, så høyre, så venstre osv, blei speisa. Fikk bare venstre-lyden liksom.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe;) det som du kan gjøre er og lee litt på kontaktene da, når du har spilleren ute... for og se om lyden forsvinner eller ikke.. det gjorde jeg på min... har en gammel audi 80, og bak der var det trangt!!!

vist d er tilfelle, så må du sende den spilleren på repp, slik at de får loddet det sammen igjen, vist ikke bruke en annen...

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kjerra og undersøkt litt mere nå. Kobla det til slutt som på skjemaet under, og endte opp med stereolyd i alle fire høytalerne og bass i begge subberne (har riktignok ikke vært noe problem med basserne:))

Synes sjøl det er en forferdelig harry måte å koble på, dessuten skjønner jeg ikke åssen jeg får stereolyd. Som dere ser har jeg brukt kun den ene av de to kablene på stereokablen til høytalerforsterkern. Ved CD-spillern splitta jeg den i to og kjørte dem inn på en linjeutgang (en på rød og en på hvit). På forsterkern splitta jeg den også i to, som jeg satte på left og right på den ene kanalen..

Så vidt jeg kan forstå er det rart at dette resulterte i stereolyd, men i den grad vi bare har monolyd og stereolyd på markedet må dette være stereo. I går mangla som sagt en del av riffa som gikk fra høyre -> venstre fram og tilbake..

post-1668-13804851258758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det du skulle ha hatt var egentlg en spiller m 3 utg... front, rear og sub... for da splitter du sub signalet til subforsterkeren, og bruker front og rear på 6x9 forsterkeren... da blir d ikke like jalla... hehe. men men.. koster og være kar!! funker jo det der også da... prøv og brokople den da.. bare for og se om det hjelper noe, også kan du koplet på høytalrene slik du har dem nå... kan bli enda litt bedre lyd vist d går.. men funker d, så ere ikke sikkert forsterkeren din er ødelagt...

haru prøvd og bytte sub og 6x9 forsterkeren da???

hehe, ble litt mye detta her;)

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider