Gå til innhold

Flamme ut av luftfilter!!

Ranger emnet

trygvleo

Anbefalte innlegg

Asså.. det slo tilbake.. Det gikk liksom feil vei istedte for og gå ut eksosen så tok det fyr mens innsugs ventilene var åpene og bensin dampen ble antent og måtte komme ut noe sted siden det utvided seg.. kan ha med timinga de på kammen, må nesten får vite mer, hvorfor den plutselig startet og fusket. Ellers har jeg null peiling på snø scooter motorer, de skiller seg vel litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså.. det slo tilbake.. Det gikk liksom feil vei istedte for og gå ut eksosen så tok det fyr mens innsugs ventilene var åpene og bensin dampen ble antent og måtte komme ut noe sted siden det utvided seg.. kan ha med timinga de på kammen, må nesten får vite mer, hvorfor den plutselig startet og fusket. Ellers har jeg null peiling på snø scooter motorer, de skiller seg vel litt ut.

Totaktere har ikke verken ventiler eller kam... Kan muligens vere knekt sporkile på svinghjulet, eller at veitappen har vridd seg i veivskinka, slik at du har fått vesentlig feil tenning.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totaktere har ikke verken ventiler eller kam... Kan muligens vere knekt sporkile på svinghjulet, eller at veitappen har vridd seg i veivskinka, slik at du har fått vesentlig feil tenning.

oki, tank you for hjelpa. det kan ikke vere f.eks reed ventilen som ikke har lukka godt nok så bensindamp har godt ut i gasseren og blitt antent under forbrenning???eller er det usansynelig.

lettere å trykke på noen taster en å få møkk på fingrene. :bump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har skjedd her, er det samme som skjedde hos meg, og min Suzuki TS 125 ER 1987-modell. Jeg hadde et elendig tennings-system, med Stift og kondensator, som ødela alt.

Det som skjedde med meg, var at når stempelet skulle slippe ut eksosen, så kommer den lett antennelige bensin/luft-blandingen inn via sylinderveggene, og legger seg over stempelet, akkurat slik som det skal.

Du kan da TENKE deg hva som skjer når du får en feiltennings-GNIST i tennpluggen i det stempelet er i bånn! du får det som kalles en ukontrollert forbrenning, også kalt "eksplosjon", hvor lufra ekspanderer i alle retninger.

hos meg gikk mesteparten av trykket ut eksosen, heldigvis! Men det samme trykket presset seg nedover i kanalene i sylinderveggene igjen, og inn ved råden, som skal ligge å duppe i lett anntennbar Bensin-damp.

Da eksploderte jo dette og, og siden jeg hadde en såkalt "Reed-ventil", som er enveis inn mot forgasseren, måtte trykket ut et annet sted.

Resultatet for meg ble at begge pakningene på veiv-akslingen ble sprengt ut, og jeg måtte overhale hele motoren min.

Jeg byttet også tennings-anlegg..til elektronisk..turte ikke stift og kondensator lenger! koster masse penger gjør det og..!

Nå vet jeg ikke oppbyggingen av motoren din, men du har nok ingen "Reedventil", og da vil denne "eksplosjonen" gå den letteste veien ut av motoren, nemlig gjennom Forgasseren.

Det er ikke såå farlig, siden trykket ikke møter særlig motstand, men tennings-anlegget ditt sliter nok stort, så vurder fullstendig overhaling av det, eventuelt utskifting.

Her kan dere alle lese og lære litt om totakts-motorer :)

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider