Gå til innhold

turbotrøbbel?

Ranger emnet

einsereier

Anbefalte innlegg

passaten min gjorde et stunt i en lang bakke idag, drog på som vanlig å plutselig ga den bare halv effekt, stoppa å fikla litt med lmm å div kontakter men ingenting var løst. skrudde så av innsugslangen til turboen å kjente om turboen gikk rundt, den kjentes skikkelig treig ut ( var tung å snurre på) men "løsnet" litt etter hvert, skrudde på slangen igjen starta biln å prøvde videre opp bakken å da gikk som før igjen.

er det disse skovle greiene på turboen som begynner å bli slitte?

går det an å overhale turboen selv eller er det bare å få en ny (bytteturbo)?

07 touran exclusive

mk2 2.9 VR6 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er akkurat det som skjer når disse skovlene til turbotrykkjusteringen sitter fast, turbon lader for høyt trykk og motoren går i nødfunksjon.... dette blir nullstilt neste gang du slår av tenningen.....

Noen ganger går det å løsne skovlene, andre ganger må man bytte hele snurra!

-05 Skoda Octavia

-96 Ford Exploder

-89 Jeep Cherokee Limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min forrige 115 tdi blei den gradvis svakere, fikk et tips hos en "gammelpeis".. Belaste bilen over litt tid, 6 gear og la den jobbe skikkelig tungt, gjerne mye bakker.. Varme er stikkordet.. Virka som skovlene løsnet etter dette.. Bilen blei som ny igjen..

-Terje-

-Terje-

99 Passat TDI, Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..Den æ hadde var en 115 tdi.. Ikke sikker på om det er samme turbo, mener å vært borti at skovlene vrir seg etter hvor mye den ladder på 115 tdi og ikke på 110 tdi.. Prøv å dra av den pluggen som står på luftmassemåleren.. Blir bilen konstant like lat som når du får feilen?? Dra evt til vw forhandler å få dem til å lese ut feilkoder.. Kan være den jævelen som fusker..

-Terje-

-Terje-

99 Passat TDI, Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...
Er jo veldig sjelden turbotrøbbel på disse bilene hvis de er helt orginale.

Ikke tenk så vanskelig da.Sjekk vakum fra turbotrykksbryter og sjekk om klokka på trurboen ikke sitter/virker. Men som sagt er det jo LMM som er gjengangerproblemet.....

Hei

Jeg har en 2001 130 tdi som har gått 80 tkm nå. Problemet på min er kanskje litt ulikt, men ville ikke starte en ny tråd...(nykommer på forumet). Min bil går som et uvær fra 1600 til 1900 omdr., så "mister den pusten, så kommer den igjen kanskje ved 2100, men så dabber det av igjen (omtrent som helt uten turbo) ved kanskje 2400. Sånn holder den på 2-4 ganger oppover i turtallsregisteret. Problemet er verst på lave gear. Jeg har hatt en trimchip-fyr til å se på den fordi jeg ville chippe motoren, men han kunne ikke gjøre det hvis ikke motoren fungerte helt 100. Men han registrerte at motorstyringen gikk i "nødmodus" eller hva han sa, pga at turbotrykket ble for stort, sa han. Han hadde mer avansert testeutstyr enn Møller i Bergen, som ikke fikk noen feilmeldinger på bilen i det hele tatt. Men de tilbød meg å feilsøke på den en dag eller to...(sikkert billig...). Noen som vet hva som er galt, evt. hvordan det kan fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ekspert på TDi, men jeg kan jo synse litt :) Det høres ut som om ventilen (N75) som styrer turbotrykket ditt har tatt kvelden. Om det er denne skal du få opp en feilkode på motorstyringen din, kanskje noen i nærheten av deg har VAG-COM og kan sjekke feilkoder for deg? Uansett er ikke denne delen spesiellt dyr: http://www.dieselgeek.com/Detail.bok?no=351

Lenke til kommentar
Del på andre sider