Diablito Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Dette kan ha mange årsaker. Min bil(96 Tdi 90hk) hadde samme type problem. I mitt tilfelle var feilen en sprekk i slangen fra innsug til styreenhet slik at styreenheten ikke målte riktige trykkverdier, dette førte til at motoren ikke oppnådde ønsket ladetrykk over lengre tid og dermed gikk i nødmodus. Andre feil kan være at det mekaniske rundt ladetrykkstyringen(i ditt tilfelle er vel det noe skovlegreier), sprekker i slanger til trykkreguleringen. N75 ventilen som styrer den mekaniske reguleringen av ladetrykk kan lage denne typen problemer. Luftmengdemåleren kan også lage denne typen problemer. En avlesing av feilmeldinger vil kunne hjelpe deg videre på vei. Du kan f.eks kjøpe deg en OBD-kabel og bruke Vag-com til å avlese og logge verdier fra motorstyringen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Har samme problem på en passat 1,9tdi 4motion 02. 130hk Turboen lader avåtil, og andre ganger helt dau.. Noen som hvet om det er variable eksos skovler på turboen på denne? Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atley Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Alle VW/Audi fra ca '98 med 4 sylindret TDi har variable skovler....... Siter -05 Skoda Octavia -96 Ford Exploder -89 Jeep Cherokee Limited Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Okey...Hadde blitt glad om noen kan forklare meg nøyaktig hvordan disse skovlene fungerer? :) Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atley Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 oppbygning eller funksjon? skovlene forandrer vinkelen eksosen treffer turbinen med, slik at turboen kan lade mer på lave turtall og begrense trykket på høyt turtall uten å slippe eksosen forbi som ved en wastegate. Siter -05 Skoda Octavia -96 Ford Exploder -89 Jeep Cherokee Limited Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 okeei. Men hvordan styres denne endringen på vinkelen? Automatisk av eksostrykket? Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atley Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 Det er en utvendig trykklokke lik den som brukes til wastegate, denne blir styrt av styreenheten som aktiviserer en ventil som slipper trykk til denne klokka, nå skovlene er ubetjent står de i stilling for å gi mest mulig trykk på lavt turtall..... og siden en ganske stor andel av dieseleiere i norge ikke bruker noe særlig turtall er det i denne stillingen skovlene setter seg fast..... Grunnen til at bilen kutter ved pådrag er at turbotrykket blir for høyt og motoren går i nøddrift for at den ikke skal bli overbelastet..... håper dette hjalp litt!! Siter -05 Skoda Octavia -96 Ford Exploder -89 Jeep Cherokee Limited Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potato Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 Okei..ja, takk det hjalp ;) men et lite spm til.. Hva er det styreenheten gjør når den går i nødmodus? Sku jo tru at den ikke kunne regulere turbotrykket hvis skovlemekanismen sitter fast? Men i dette tilfellet, er det snakk om en turbo som er forholdsvis ny..Så synes det sku være rart at skovlene har satt seg fast allerede..Staget fra vakumklokka på snurra går lett og fint. kan fint suge det opp ved å koble på en slange og suge i andre enden.. -Og, ja har sjekket og tilogme prøvd å bytte ut de to n75 ventilene, samt gått over alle slanger og rør for lekkasje.. Siter For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LotZo Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Nå er ikke jeg ekspert på TDi, men jeg kan jo synse litt :) Det høres ut som om ventilen (N75) som styrer turbotrykket ditt har tatt kvelden. Om det er denne skal du få opp en feilkode på motorstyringen din, kanskje noen i nærheten av deg har VAG-COM og kan sjekke feilkoder for deg? Uansett er ikke denne delen spesiellt dyr: http://www.dieselgeek.com/Detail.bok?no=351 Jeg hadde samme problemt med min passat 1.9 tdi 2002.. Turboen var ikke med i det hele tatt.. Vag-Com fikk feilmeldinger fra magnetventilen til turbotrykket, bytta den og bilen blei frisk igjen.. Hadde også en kjølevæske temp føler som var defekt som blei bytta, vet ikke det hadde noe med det å gjøre.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lindurt Skrevet November 11, 2006 Rapporter Share Skrevet November 11, 2006 Jeg plages også med turboen på min... den kutter noen ganger og fungerer litt når den vil det selv.. veldig irriterende! Spesielt i forbikjøinger.....! :doh Har ikke sjekket ut det enda jeg heller, men må seriøst gjøre det snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Passelat Skrevet Mai 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2007 Nå fikk jeg Møller til å teste luftmassemåleren min konkret, denne ga feilmeldinger, og ble byttet. Dette resulterte i "ny bil"! Den går som ei kule igjen, og alt er vel! PS: Kan anbefale biodiesel, den får vi her i Bergen hos noen engelskmenn som kaller seg "Milvenn", de holder til i Gildes anlegg i Eidsvåg. Pris: 8,10 kr/liter! VWs TDI-motorer kan kjøre på 100% biodiesel, og det funker som bare juling på min bil! Motoren slites visstnok mindre også, og forbruket går ned. I tillegg kjører du CO2-fritt! Merker ikke noe effekttap engang, det lukter bare litt pommes frites bak bilen :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.