Gå til innhold

Registrert feil regnr på forsikringen.

Ranger emnet

k_wannebo

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg her og er litt frustrert. Før jul kjøpte jeg meg en e30 325 og bestemte meg for å forsikre den hos gjensidige siden de ble billigst.

Uansett så fikk jeg papirene fra gjensidige nå i romjulen, så jeg satte meg ned for å se gjennom dem da jeg kom hjem fra jobb i kveld. Da ser jeg at regnr på bilen jeg har forsikret er CEXXXXX. Regnr på bilen min er BNXXXXX. Altså har jeg forsikret en bil jeg ikke eier. Jeg er helt sikker på at jeg ga dem rett regnummer. Hva slags rettigheter har jeg nå egentlig? Jeg får ikke kontakt med gjensidige siden telefonen deres er stengt i helgene. Teoretisk står jeg uten forsikring og jeg er avhengig av bil i hele helgen. Selv om sjangsen for at jeg får et uhell er jo liten, men det ville vært kjipt dersom jeg kjørte på noen og sto der uten forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er advokat eller noe:

Dersom du skulle være uheldig, og totalvrake bilen eller noe. Det blir vel påstand mot påstand, og dersom det blir rettsak, kunne nok Gjensidige droppet hele saken, pga dårlig PR. Tror jeg iallfall.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke påbudt att eier av bilen skal være forsikringstaker.

Nei. Når du stikker å kjøper en bil privat så er det ofte at den gamle eieren ikke er interesert i at du skal rundt på hans forsikring. Du kan allerede før du henter bilen ringe til forsikringsselskapet og tegne forsikring på bilen, selv om du da ikke har skrevet under kjøpskontrakt, meldt ifra til biltilsynet eller fått nytt vognkort i ditt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Når du stikker å kjøper en bil privat så er det ofte at den gamle eieren ikke er interesert i at du skal rundt på hans forsikring. Du kan allerede før du henter bilen ringe til forsikringsselskapet og tegne forsikring på bilen, selv om du da ikke har skrevet under kjøpskontrakt, meldt ifra til biltilsynet eller fått nytt vognkort i ditt navn.

Mener du også har automatisk forsikring i 14 dager ved bruktbilkjøp sålenge det var gyldig forsikring på bilen ved kjøpet. Men att ved evt. skade så går ikke det utover bonus på forrige eier allikevel. Dette har jeg blitt fortalt av en som jobber med forsikringer, ikke lest det noen steder selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du også har automatisk forsikring i 14 dager ved bruktbilkjøp sålenge det var gyldig forsikring på bilen ved kjøpet. Men att ved evt. skade så går ikke det utover bonus på forrige eier allikevel. Dette har jeg blitt fortalt av en som jobber med forsikringer, ikke lest det noen steder selv.

Mye mulig det der, men man får hvertfall tegnet forsikring uten å stå som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her og er litt frustrert. Før jul kjøpte jeg meg en e30 325 og bestemte meg for å forsikre den hos gjensidige siden de ble billigst.

Uansett så fikk jeg papirene fra gjensidige nå i romjulen, så jeg satte meg ned for å se gjennom dem da jeg kom hjem fra jobb i kveld. Da ser jeg at regnr på bilen jeg har forsikret er CEXXXXX. Regnr på bilen min er BNXXXXX. Altså har jeg forsikret en bil jeg ikke eier. Jeg er helt sikker på at jeg ga dem rett regnummer. Hva slags rettigheter har jeg nå egentlig? Jeg får ikke kontakt med gjensidige siden telefonen deres er stengt i helgene. Teoretisk står jeg uten forsikring og jeg er avhengig av bil i hele helgen. Selv om sjangsen for at jeg får et uhell er jo liten, men det ville vært kjipt dersom jeg kjørte på noen og sto der uten forsikring.

Om det stemmer det du sier, så har jeg et lite spørsmål;

I hvilket navn står vognkortet på bilen..?

Når du omregistrerer bilen på deg (eller den som skal stå som eier), så får Biltilsynet oversendt forsikringsgaranti elektronisk fra forsikringsselskapet ditt, som kobler seg sammen med registreringen via registreringsnummer/personnummer.

Dvs at om reg.nummeret er feil, så vil det ikke bli samsvar, og det vil ikke være mulig å få registrert bilen.

Det vil igjen si at du mest trolig kjører på gammel eier sitt vognkort, noe som igjen er ulovlig iflg Vegtrafikkloven dersom det er levert inn salgsmelding til Biltilsynet på den aktuelle bilen. :)

Skyt meg om jeg tar feil eller har oversett noe. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke påbudt att eier av bilen skal være forsikringstaker.

Lykke til med å prøve ut den der (det vil ikke gå).

Registrert (hoved)eier må være den samme som forsikringstaker på bilen for at Biltilsynet skal kunne gjennomføre omregistreringen.

Selvsagt kan forsikringsselskapet sende "feil" informasjon til Biltilsynet (ved å sende et annet personnummer enn den som eier polisen), men det er bare lov i spesielle tilfeller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stemmer det du sier, så har jeg et lite spørsmål;

I hvilket navn står vognkortet på bilen..?

Når du omregistrerer bilen på deg (eller den som skal stå som eier), så får Biltilsynet oversendt forsikringsgaranti elektronisk fra forsikringsselskapet ditt, som kobler seg sammen med registreringen via registreringsnummer/personnummer.

Dvs at om reg.nummeret er feil, så vil det ikke bli samsvar, og det vil ikke være mulig å få registrert bilen.

Det vil igjen si at du mest trolig kjører på gammel eier sitt vognkort, noe som igjen er ulovlig iflg Vegtrafikkloven dersom det er levert inn salgsmelding til Biltilsynet på den aktuelle bilen. :)

Skyt meg om jeg tar feil eller har oversett noe. :)

Der har du helt rett. Siden dette er første gang jeg registrerer en bil på meg selv, er jeg litt grønn på dette. Så da jeg nevnte dette for hun jeg snakket med i gjensidige sa hun at hun kunne ordne alt med biltilsynet. Derfor tror jeg heller ikke at bilen har blitt registrert på meg. Jeg har ikke fått nytt vognkort med mitt navn i. Har heller ikke hørt noe fra biltilsynet. Jeg trodde først at dette hadde noe med at de var trege nå som det er jul og greier. Men det spørs om dette også er blitt feil. Uansett skal jeg snakke med gjensidige i morgen å få ordnet opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjensidige kan ikke omregistrere bilen din. De kan heller ikke ordne det for deg.

Du må ha en salgsmelding underskrevet av både deg og tidligerere eier(e), som må leveres inn til Biltilsynet.

Deretter må du betale en omregistreringsavgift, samt sørge for at forsikring er tegnet.

Når alt det er ordnet, og bilen ikke har noen mangler hengende over seg (årsavgift osv, EU-OK, osv), så kan bilen registreres i ditt navn.

I teorioen, så låner bare du bilen hans nå, så om du passerer noen bomringer eller fotobokser (osv), så går alt til tidligere eier.

Ville har fått ordnet opp i dette fortest mulig igrunn.

Det forsikringsdama har ment, er nok at hun ordner det med å få oversendt forsikringsgarantien til Biltilsynet, noe dem gjør elektronisk med noen tastetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å prøve ut den der (det vil ikke gå).

Registrert (hoved)eier må være den samme som forsikringstaker på bilen for at Biltilsynet skal kunne gjennomføre omregistreringen.

Selvsagt kan forsikringsselskapet sende "feil" informasjon til Biltilsynet (ved å sende et annet personnummer enn den som eier polisen), men det er bare lov i spesielle tilfeller. :)

Hva med alle leasingbiler som er registrert på leasingselskapet mens firmaet står som forsikringsansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider