Gå til innhold

Registrert feil regnr på forsikringen.

Ranger emnet

k_wannebo

Anbefalte innlegg

Hva med alle leasingbiler som er registrert på leasingselskapet mens firmaet står som forsikringsansvarlig?

Når det kommer til leasing så er det vel litt andre regler.

Noe som heter bruker- og eier-forhold

Eksempel: "LURIFAX FINANS" står som eier av et kjøretøy, men "Firma A/S" står som bruker av køretøyet. Derfor kan "Firma A/S" forsikre bilen på seg.

Das Auto

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjeldene forsikring i 14 dager etter salg for å flytte bilen fra A til B. Med andre ord om du bor i Kristiansand og kjøper bil i Oslo så kan du kjøre til Kristiansand med bilen på tidligere eiers forsikring. Deretter skal bilen forsikres på ny eier og omregistrering gjennomføres.

Forsikringsselskapene sender en erklæring til biltilsynet om at regnr bla-bla er forsikret hos dem. Dette gjør da at det ikke blir utstedt noen begjæringer på bilen, men selskapene omregistrerer ikke kjærra for deg. Det er krav om at registrert eier og forsikringstaker er samme person. Ellers kunne du registrert bilen på deg, og forsikra den på far din, sant?

Når det gjelder leasing, om du leaser en bil gjennom Elcon Finans, så er det Elcon som er registrert eier på bilen, mens du blir forsikringstaker. Det legges da inn tredjemanns interesse i forsikringen slik at Elcons rettigheter blir ivaretatt om det oppstår noe med bilen.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle leasingbiler som er registrert på leasingselskapet mens firmaet står som forsikringsansvarlig?

Firmaet legges spesifikt inn som undereier/bruker (eller hva det heter) i AutoSYS ved registrering, derfor er de forsikringstaker.

Står vel også oppgitt i vognkortet under kommenterer..?

Men som han over her sier, så gjelder det litt andre regler ved leasing, og AutoSYS bruker ikke samme prosessene for å koble sammen forsikring med eier/bil.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja marvil. Salgsmelding er underskrevet og sendt inn. Hun på gjensidige sa at hun skulle sende inn forsikringsinformasjon til biltilsynet så skulle jeg få regning og deretter vognkort når omregistreringsavgift var betalt.

Aha, slik ja. Du vil når salgsmelding er levert inn få tilsendt en konvolutt fra Biltilsynet med en giro på omreg.avgift og noen informasjonspapirer.

Denne kan du betale og deretter vente på vognkort, noe som kan ta sin tid.

Det beste og raskeste er uansett å reise innom Biltilsynet med kvittering på betalt avgift, og så få vognkortet med deg, siden bilen iflg Vegtrafikkloven ikke skal brukes når salgsmelding er levert inn og nytt vognkort ikke er skrevet ut.

Men i ditt tilfelle, så vil det også stå i brevet du får tilsendt at du ikke har gyldig forsikring, siden den er registrert på et annet reg.nummer. Det må du derfor ordne opp i, før Biltilsynet får beskjed om at bilen er klar til omregistrering og de sender ut nytt vognkort til deg.

Så om du bruker bilen, og bor i nærheten av et Biltilsyn, så ville jeg tatt de 5minuttene det tar å omregistrere bilen på deg selv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på gjensidige i dag og fikk fixa alt sammen. Det som hadde skjedd var at jeg hadde bedt om tilbud på forsikring på en annen 325 tidligere i høst. Og på et eller annet magisk vis hadde gjensidige fått til å sende i vei det tilbudet. Forsikringen som jeg hadde tegnet 15 des var bare lagret som tilbud(sikkert skjedd en forveksling eller noe). Jeg ringte også biltilsynet som jeg fikk kontonr og kidnr av slik at jeg har fått betalt regavgift nå. Alt ordnet seg jo, men jeg kan tenke meg at det kunne bli trøbbel dersom jeg hadde kræsjet eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fremdeles ikke vognkort i ditt navn.. :)

Ta med kvittering på betalt omreg.avgift og stikk innom dem og hent nytt vognkort.

Men flott at det andre ordnet seg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaet legges spesifikt inn som undereier/bruker (eller hva det heter) i AutoSYS ved registrering, derfor er de forsikringstaker.

Står vel også oppgitt i vognkortet under kommenterer..?

Men som han over her sier, så gjelder det litt andre regler ved leasing, og AutoSYS bruker ikke samme prosessene for å koble sammen forsikring med eier/bil.

Jeg hadde for 2 år siden bilen min registrert på meg og bilen min forsikret på min bror mens jeg bodde i sverige og han disponerte bilen min imens.

Ringte Gjensidge nå og spurte etter tilbud på samme premisser og fikk svar på att det er lov og fikk deretter ett tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for 2 år siden bilen min registrert på meg og bilen min forsikret på min bror mens jeg bodde i sverige og han disponerte bilen min imens.

Ringte Gjensidge nå og spurte etter tilbud på samme premisser og fikk svar på att det er lov og fikk deretter ett tilbud.

Tja, mulig de mener det passer under et av untakene for denne regelen, men registrert eier og fortikringstaker skal være samme person iflg Vegtrafikkloven.

Forsikringsselskapet MÅ uansett sende registrert eier sitt personnummer som eier når de sender forsikringsgarantien, uavhengig av hvem som eier forsikringen i deres navn. Ellers vil ikke AutoSYS finne noe forsikring på kjøretøyet (ja, jeg har prøvd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer i posten.

Ja, men han bør vel fremdeles ha et midlertidig et..?

Fra salgsmelding er levert inn til nytt vognkort i eiers navn er utskrevet, så skal ikke bilen brukes. Ergo bør han vel hente seg et midlertidig et til det endelige kommer (tar 2-5 dager fra noen hos Biltilsynet omregistrerer den) slik at bilen kan brukes..?

Svært så vanskelig det skulle være da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han bør vel fremdeles ha et midlertidig et..?

Fra salgsmelding er levert inn til nytt vognkort i eiers navn er utskrevet, så skal ikke bilen brukes. Ergo bør han vel hente seg et midlertidig et til det endelige kommer (tar 2-5 dager fra noen hos Biltilsynet omregistrerer den) slik at bilen kan brukes..?

Svært så vanskelig det skulle være da.. :)

Det gikk nesten 1 mnd da eg kjøpte bilen min fra eg betalte omreggen til eg fikk vognkortet. De kan jo ikkje forvente at eg ikkje skulle bruke bilen i mellomtiden??? Den var jo registrert på meg, forsikring og omreg betalt og alt registrert i AutoSYS o.l. Da mener eg man kan suse rundt i stedet for å sitte hjemme og se i veggen. Ved ett evnt uhell eller en politikontroll er det jo bare en tlf og 1 min arbeid for å bevise at dine påstander er riktige...

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg bor 15mil unna biltilsynet så kan det være litt vanskelig ja :)

Joda. Du kan jo prøve å få dem til å fakse deg et midlertidig et, men det gis ingen garanti for at det holder i en eventuell kontroll..

Det gikk nesten 1 mnd da eg kjøpte bilen min fra eg betalte omreggen til eg fikk vognkortet. De kan jo ikkje forvente at eg ikkje skulle bruke bilen i mellomtiden??? Den var jo registrert på meg, forsikring og omreg betalt og alt registrert i AutoSYS o.l. Da mener eg man kan suse rundt i stedet for å sitte hjemme og se i veggen. Ved ett evnt uhell eller en politikontroll er det jo bare en tlf og 1 min arbeid for å bevise at dine påstander er riktige...

Kan være forskjellige grunner til at det tar en måned, men det skal ikke det. Det skal ta 2-5 dager fra omregistreringen skjer til du skal ha det endelige vognkortet i posten. Dersom du ikke har mottatt det etter 2 uker skal du melde det tapt.

Jo, de kan nok forvente det siden Vegtrafikklovene setter reglene. Det går helt fint an å få fikset det fort, med mindre man bor laaaaaaangt vekke fra nærmeste Biltilsyn. Du som kunde/eier har faktisk et ansvar for å få ting i orden og ha et gyldig vognkort i bilen.

Når salgsmelding er levert inn så eies ikke lenger bilen av forrige eier, og da gjelder ikke hans vognkort. Og når ikke du har noe vognkort, så kjører man en vognkortløs bil.. :)

Om du blir stoppet uten vognkort, så er det egentlig bot, selv om alt er i orden. Det er jo det samma som førerkort. Tar jo et halvt minutt for politiet å sjekke om man har gyldig førerkort, men det resulterer ofte i bot selv om man bare har glemt det. Klart politiet kan operere utifra skjønn, så mange vil nok la det gå greit, men det betyr jo ikke at man trenger å gamble på det.

Har sett mye rart av slike vognkortsaker.. :)

Uten gyldig vognkort skal man ikke benytte bilen. Så enkelt er det.. :)

Dessverre er det slik at mange må vente på Posten for å få tak i vognkortet, men slik er det bare.

Du får det midlertidige i skranken når du omregistrerer bilen og du skal makulerer det når du får det skikkelige i posten. Var slik hos meg i det minste.

Stemmer, slik er idealløsningen, og det er slik de fleste gjør det. Da får man ordnet hele greia på noen minutter og kan kjøre lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider