Gå til innhold

basselement ledningene smelter? hva skjer

Ranger emnet

PrOxY

Anbefalte innlegg

jeg lurte på hvis strømledningene på teminalen inne på bassen smelter, hva skjer da? blir noe ødelagt av det eletriske eller er det liksom bare å sette i en ny strømkabel? jeg vet jeg spørr litt fucka men jeg kan ikke så mye innenfor elektriske ting..

mvh krister

Mistubishi Colt GLi 1,3 75HK 12Ventiler

Volvo 940 GL 2,3 131hk xVentiler

Vamp dc-12", plad3300d, plad412, 2x 6x9" magnat 4veis, panasonic spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de smelter hadde jeg vurdert å finne årsaken til at de smelter. Det skal igrunn ikke forekomme med mindre kablene er veldig tynne.

Mvh Tony

det skjønner jeg, men hvis det skjer.. blir noe av det andre elektriske delene ødelagt av at ledningen smelter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, med mindre + og - ledningen kommer i kontakt med hverandre er det ingenting som vil skje. hvis de kommer i kontakt med hverandre Kan forsterkeren i værste fall ryke pga kortslutting.

men for at dette skal skje under normale forhold skal du ha så små kabler at du bør høre det på lyden når du skrur opp. så det er ikke noe fare tror jeg.

å så lenge du bruker normale kabler er dette noe som aldri vil skje. har selv kjørt over 2500W igjennom 1mm tykke høyttalerledninger uten at de ble varme, så dette problemet er ikke noe du behøver å tenke så mye på. det er værre om du bruker for tynne strømkabler inn til forsterkeren.

men ikke missforstå. for lyden sin skyld er det veldig viktig med gode høyttalerledninger også. jo større jo bedre. det er ikke noe i veien for å bruke 2x 25mm kabler om du har det liggendes, for å si det sånn. grunnen til dette er at du opperettholder dempingsfaktoren til forsterkeren, noe som gir forsterkeren bedre kontroll ved at den er i stand til å dempe resonanser i elementet.

la oss si forsterkerens belastningsimpedans er 4 ohm, og forsterkerens utgangsimpedans er 0,01 ohm. da blir dempingsfaktoren 400, som er veldig bra. hvis du da for eks bruker så tynne kabler at de begynner å bli varme kommer du fort opp i over 0,5 ohm i bare kablene. å hvis vi da sier at kablene blir på så mye som 0,5 ohm, så faller forsterkerens dempingsfaktor fra 400 til stakkars 7,84. altså faller forsterkerens kontroll på elementet fra veldig bra til tilnermet lik 0 kontroll.

så ikke spar penger på noen av sidene til forsterkeren. både strøm inn og høyttalerkabler ut er viktig. kjøper du 4mm+ høyttalerkabler burde du klare deg lenge om de bare er toppen noen få meter. å de få meterene koster deg kanskje 50,-, så det er ikke værd å spare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, med mindre + og - ledningen kommer i kontakt med hverandre er det ingenting som vil skje. hvis de kommer i kontakt med hverandre Kan forsterkeren i værste fall ryke pga kortslutting.

men for at dette skal skje under normale forhold skal du ha så små kabler at du bør høre det på lyden når du skrur opp. så det er ikke noe fare tror jeg.

å så lenge du bruker normale kabler er dette noe som aldri vil skje. har selv kjørt over 2500W igjennom 1mm tykke høyttalerledninger uten at de ble varme, så dette problemet er ikke noe du behøver å tenke så mye på. det er værre om du bruker for tynne strømkabler inn til forsterkeren.

men ikke missforstå. for lyden sin skyld er det veldig viktig med gode høyttalerledninger også. jo større jo bedre. det er ikke noe i veien for å bruke 2x 25mm kabler om du har det liggendes, for å si det sånn. grunnen til dette er at du opperettholder dempingsfaktoren til forsterkeren, noe som gir forsterkeren bedre kontroll ved at den er i stand til å dempe resonanser i elementet.

la oss si forsterkerens belastningsimpedans er 4 ohm, og forsterkerens utgangsimpedans er 0,01 ohm. da blir dempingsfaktoren 400, som er veldig bra. hvis du da for eks bruker så tynne kabler at de begynner å bli varme kommer du fort opp i over 0,5 ohm i bare kablene. å hvis vi da sier at kablene blir på så mye som 0,5 ohm, så faller forsterkerens dempingsfaktor fra 400 til stakkars 7,84. altså faller forsterkerens kontroll på elementet fra veldig bra til tilnermet lik 0 kontroll.

så ikke spar penger på noen av sidene til forsterkeren. både strøm inn og høyttalerkabler ut er viktig. kjøper du 4mm+ høyttalerkabler burde du klare deg lenge om de bare er toppen noen få meter. å de få meterene koster deg kanskje 50,-, så det er ikke værd å spare. ;)

jeg brukte kabler som var dobbelt så store som terminalhullet hehe. for å være sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det her snakk om så tynne kabler at enhver med litt mer enn 2 i IQ ville brukt noe tykkere da! :)

For å ta et mer relevant, men likevel ekstremt, eksempel - med ca. to meter høyttalerkabler i tykkelsen 0,5mm2 (veldig tynne kabler, omtrent på størrelse på de man finner i esken når man kjøper billige sett med koaxial-høyttalere) vil man få en dempingsfaktor på ca. 26 om man har samme forsterker som den over.

Rundt 25 i dempingsfaktor er der noen begynner å høre tydelig forskjell med noen høyttalere, og 20 regnes som et absolutt minimum og representerer et dårlig oppsett. Men med en subwoofer hører man forvrengning mye senere enn med diskanter, f.eks. Altså er det lite trolig at en dempingsfaktor på 25 er plagsomt for "vanlige folk", på en subwoofer, i en bil...

Når det er sagt - har man 5mm2 kabler i samme eksempel, får man 166 i dempingsfaktor. Dette er godt over det man regner som bra!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, selvfølgelig, men har man så mye som 2 i IQ bruker man ikke så tynne kabler at de smelter heller. jeg svarte bare konkret på akkurat hva som ville skjedd i det tilfellet hvor kablene faktisk Var så tynne... :)

personlig har jeg hørt det er ved rundt 50 i dempingsfaktor det begynner å bli hørbart. men det kommer vel sikkert helt an på person til person. men jeg ville i allefall aldri kjøpt eller lagd en forsterker med stort lavere enn 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Øret som hører, ja! :)

Jeg tenker ikke så mye på tall og specs når jeg kjøper. Jeg kjøper så bra/dyre komponenter jeg gidder å ta meg råd til, jeg. Det skal spille dobbelt så bra om det koster dobbelt så mye - ikke bare "litt bedre", sånn sett er jeg vel kanskje litt for kravstor i forhold til pris :)

Tror min forsterker har 120 i dempingsfaktor, og det er ikke særlig imponerende. Det låter knall på moderat til høyt volum. Men når man nærmer seg maks... så låter det jaggu bæsj også, og det kan vi ikke ha noe av. Skal jaggu prøve å bytte til jumbokabler på frontsettet også, kanskje det hjelper litt. Har jo ikke tenkt på sytråd-sammenhengen før nå, og man må jo gi forsterkerne de beste forutsetningene for å fungere ordentlig før jeg vraker dem for noe større! :)

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider