Gå til innhold

Den seriøse tråden om gamle Ladaer - ikkje noe drittpreik her

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom de gamle trådene her i Lada-forumet, men ser at de fleste svar går ut på "noen sier at" (har selv lagt inn sånne svar), "Lada er noe dritt" og "neida, Lada er bra det".. Har dritlyst på en firkantkloss av en Lada, og lurer på noen ting:

 

Kor mange hester får du godkjent en Lada med?

Får du godkjent en Lada med turbo, eller "må" du bygge sugemotor?

Får du plass til en Volvo B21ET f.eks i motorrommet på en Lada?

Ka med Fiat Croma sin 2.0i, med eller uten turbo?

Ka girkasse må brukes til de forskjellige motorene?

Fins det noe bra trim til de originale motorene?

Kor mye veier en Lada type "240-style firkantkloss"?

Boltsirkel?

Passer Volvo 1030 eller 1031 bakaksel?

Passer bremser fra f.eks 240?

 

Drømmer om en sprek og lovlig Lada.. Er det mulighet for det?

 

Håper de som har og har hatt Lada kan svare, evt spørre om mer.. :D

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig å få en sprek og lovlig Lada ja.

Vet det er en gjeng i Alvdal som har byggd opp Lada med Croma Turbo i.e og fått dette godkjent.

Må vel bytte noe bremser sikkert, men vet ikke hva de har måtte gjort alt for å få det godkjent. Kansje noen her som vet?

Fiat motoren er vel det letteste å bruke til å trimme en Lada med, da disse passer rett på girkassen.

Boltsirkelen på min 1500 er 4*98.

Litt ukurant boltsirkel siden det er kun Lada, Fiat, Lancia og Alfa som har levert felger i denne dim.Men det er mulig å bruke 4*100 om du bruker slingrebolter.

Veier vel rundt 1200 kg mener jeg, har ikke hentet vognkortet på min enda, så får ikke sjekket det.

Håper dette ga deg litt svar iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar, 131 Racing =)

 

Håper noen vet med sikkerhet ka som må gjøres for å godkjenne en Lada med f.eks 150 og 200 hester. Utover dette begynner det vel å bli dyrt?

 

Nox, en lett trimmet b23et yter jo fort 230-240 hester, så det skal vel litt til for å godkjenne bilen med en godt trimmet versjon :D

 

Graver litt videre eg, kor mye hester er drivverket godt for? Greit at ting holder lenger med snill kjøring, men når du har over x antall hester så må du tømme 3. giret innimellom, det er enkel fysikk.

 

Hvis noen vet om en Lada i god stand, kan de sende meg en PM.. Har mer penger enn eg kan bruke for tiden, hehe

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er erlig talt ikke sikker på hvor mye drivverket tåler på Lada`n.

Men en kompis av meg hadde en 1500 som gan brukte i bilcross for noen år siden.

Trimmet B20 i den, å han hadde aldri problemer med drivverk iallefall. Selv om den fikk mye juling.

 

Slingrebolter er hjulbolter med løs kon, slik at de setter seg riktig selv om bolthullet ikke er i senter. Brukes en del i Fiat miljøet iallefall uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke vanskelig og trimme en Lada.

Skal kjøpe en ny Lada nå til Lørdag.

Hvor jeg skal sette en Twin Cam Turbo Intrecooler motor i.

Denne motoren følger med.

Men skal ikke koste deg mer enn 3lapper i bra stand.

Det er en fiat uno motor, og passer nesten rett inn.

Men du må bygge om til Waier, i stedet for Stag. (til gassen)

Jeg får den eu-godkjent med orginal motor,

men det skal ikke være no problem og få det godkjent med den motoren.

men ikke med orginale bremser,

tipper du burde gå for fiat bremser.

Det skal passe ganske godt,

uten store modifikasjoner.

Noen flere spørsmål?

Gutta Boyz Racing Team

Lada 1500S 1975 Mod

Ford Escort 1,6 1986Mod

Kjør som Faen

Lada-Mafia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er erlig talt ikke sikker på hvor mye drivverket tåler på Lada`n.

Men en kompis av meg hadde en 1500 som gan brukte i bilcross for noen år siden.

Trimmet B20 i den, å han hadde aldri problemer med drivverk iallefall. Selv om den fikk mye juling.

 

Slingrebolter er hjulbolter med løs kon, slik at de setter seg riktig selv om bolthullet ikke er i senter. Brukes en del i Fiat miljøet iallefall uten problemer.

 

 

En kompis av meg som hadde akurat kjøpt Cosworth driverk.

Tok en titt under bilen min, og ble forbannet.

Han fant ut at driverket i Ladaen er mer solid en Cosworth sitt.

Lover at det ikke skal være no problem der.

Gutta Boyz Racing Team

Lada 1500S 1975 Mod

Ford Escort 1,6 1986Mod

Kjør som Faen

Lada-Mafia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere spørsmål?

Har alltids noen spørsmål på lager :D

 

Selges det grovere stabstag til Ladaene?

Kan du melde tilbake når du evt. har godkjent bilen? =)

 

Ps, lag en prosjekttråd om bilen

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladaen min veier, så vidt jeg kan huske, 1050 kg :cocain:

 

En skal, såvidt jeg vet, kunne bruke motor og drivverk fra en Fiat 132 Abarth. Da får du også med skivebremser på bakakselen og godkjenning for 130-140 gamp...

- '82 Lada 1500S/2103, vinterbilen.

- '68 Ford Mustang HT, hobbyen.

x '87 Lada 1600/2107, Dele-/lekebil (skrotet)

- '76 Lada 1500S (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor fra Fiat Abarth blir nok litt for dyrt, men du kan godt ta fra en 131 Racing eller lignende. 2L Twin Cam som er lett å skremme opp.

132 hadde vel skivebremser bak ja muligens, har en enkel form for sperre og den bakakslingen.

Fiat motoren passer faktisk rett på girkassa til Ladaen også.

Men får du tak i en Racingkasse fra Fiat, får du den jo tettsteget og 5girs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se om eg har misforstått deg rett, er det bare skivebremser bak som må til for å få bilen godkjent med 140 hester?

 

Kor mye yter en turbomotor fra en Croma? Eller er det mer gunstig med en turbo fra Uno?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har blitt fortalt av folk som skal ha peiling er at en må ha skivebremser bak for å få godkjent såpass med effekt, men jeg har ikke sjekket dette med biltilsynet.

 

Dere som har peiling på det...er det vanskelig å få tak i en 2 Liter TC, og hvor mye ville den i så fall koste?

- '82 Lada 1500S/2103, vinterbilen.

- '68 Ford Mustang HT, hobbyen.

x '87 Lada 1600/2107, Dele-/lekebil (skrotet)

- '76 Lada 1500S (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som holder på å sette lancia thema 2l turbo i en 1500 combi. blir bra greier det, men litt ombygging av tenning, vann, eksos og innsug. tror ikke han har planer om å godkjenne noe. han bruker original girkasse som er noe modifisert for å bruke clutch fra thema. t3/T4 turbo, egen sveisa manifold, 200hk klarer han sikkert, så det må funke som faen det!

`04 Skoda Fabia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltids noen spørsmål på lager :D

 

Selges det grovere stabstag til Ladaene?

Kan du melde tilbake når du evt. har godkjent bilen? =)

 

Ps, lag en prosjekttråd om bilen

 

 

Har lagd en prosject tråd om bilen.

Men ingen som var inntresert.

Så har ikke giddi og gjort noe der enda.

Venter til jeg får bilen, og får tatt noen bilder av den.

Gutta Boyz Racing Team

Lada 1500S 1975 Mod

Ford Escort 1,6 1986Mod

Kjør som Faen

Lada-Mafia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår