Gå til innhold

Ny bil på meg, men som fusker

Ranger emnet


Mad-Ass

Anbefalte innlegg

Da var det Volvo på meg ja...

Var å henta den i romjula nå, 91-mod 740Gl..

Koksgrå metallic, automat, abs, airbag, gått 282000km for 15000 kr..

 

Men forrige eiger hadde vært så smart å lagd hol i taket til mobilantennen sin - men så bestemt seg for å fjerne den, og latt holet være der. Så der har jo rent vann gjennom taket og ned igjennom alle stolpene og ned i gulvet.

Merket ikke før ETTER kjøpet at det luktet muggent i gulvet. Så det første jeg gjorde når jeg kom hjem, var selvfølgelig å kaste ut alt av seter og alt av gulvtrekk i stor frykt for gjennomrustning...

Der såg heldigvis svært bra ut der, så å si ikke noe rust yodude taket ser bra ut innvendig også...

 

Men så til hovedproblemet mitt:

Prøvekjørte bilen før jeg kjøpte den - gikk som ei klokke

Stoppa hos søsteren min på hjemturen - gikk fortsatt som ei klokke

I det jeg kom opp på tunet hjemme - fusker som f*** på tomgang

 

Motoren står og går normalt på tomgang, og så plutselig holder den på å stoppe, men så begynner elektronikken å regulere for fullt for å få opp igjen motorturtallet.. Slik driver den på hele tiden mens den står på tomgang: går fint, holder på å slokne, regulerer seg opp igjen på et høyere turtall, roer seg og går fint, og så holder den på å stoppe igjen. Under kjøring er det ikke noe problem.

 

Tok en diagnosetest på motoren og fikk ut ingen feil...

Noen som kan hjelpe meg?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke fikk noe på diagnosen så er det verdt et forsøk...start opp motoren, og åpne panseret, ta av kontakten til luftmassemåleren som sitter på røret fra luftfilteret, hvis bilen går pent da så er det den. Hvis ikke går det jo ann å sjekke de obligatoriske tinga...plugger, coil, fordeler/fordelerlokk, pluggledninger.

Lykke til, håper du finner feilen!

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke fikk noe på diagnosen så er det verdt et forsøk...start opp motoren, og åpne panseret, ta av kontakten til luftmassemåleren som sitter på røret fra luftfilteret, hvis bilen går pent da så er det den. Hvis ikke går det jo ann å sjekke de obligatoriske tinga...plugger, coil, fordeler/fordelerlokk, pluggledninger.

Lykke til, håper du finner feilen!

 

Var ingen forskjell da jeg tok ut luftmassemåleren... Har tatt ut pluggene og rengjort de, men har tenkt å skifte dem og pluggledningene ganske snart..

 

Skal se om jeg får tak i startgass i morgen så kan jeg prøve med det..

 

takk for alle svar så langt :pray

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke for å være stygg eller noe, men HELT sikker på at du har full tank? :) Kan ikke stole på tankmåleren på noen 740/940... husk det!

 

Ellers kan det være LMM'en din som tukler alvorlig, men dette er bare å prøve med en annen LMM fra en annen F-motor... :) -016 skal bosch-nummeret slutte på som regel.

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke for å være stygg eller noe, men HELT sikker på at du har full tank? :) Kan ikke stole på tankmåleren på noen 740/940... husk det!

 

Ellers kan det være LMM'en din som tukler alvorlig, men dette er bare å prøve med en annen LMM fra en annen F-motor... :) -016 skal bosch-nummeret slutte på som regel.

 

Mvh

 

Tanken er helt full! :???:

 

Prøvde med startgass idag, men ingen lekasje nei.. Men tok i fra slangen på luftfilteret og merket at det ligger olje inn i.. Hvor kan denne komme fra? Der er fylt på for mye olje i fra forrige eiger (jeg skal skifte oljen temmelig snart) Far min snakket noe om at kanskje oljen i luftfilterslangen kunne komme i fra veivhusventilasjonen.. Noen som har erfaring med dette?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veivhusventilasjonen er tett så finner olja andre veier...hvis du vet hvor den sitter (en sort "boks" på venstre side av blokka under innsuget) så er den festa med to skruer og egentlig ikkeno sak å pelle ut. Så kan du rengjøre den osv....men ddette løser vel ikke problemet ditt med fusking. Hvis det ikke hjalp å ta ut kontakten til LMM på tomgang så er det 99% sikkert ikke den, prøvd å nullstille hjernen? Dette gjør du ved den sorte boksen som du brukte til feilsøking, finns masse tråder om det her på forumet så bare søk så finner du alt av info. du trenger å vite om/åssen du gjør det. :)

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veivhusventilasjonen er tett så finner olja andre veier...hvis du vet hvor den sitter (en sort "boks" på venstre side av blokka under innsuget) så er den festa med to skruer og egentlig ikkeno sak å pelle ut. Så kan du rengjøre den osv....men ddette løser vel ikke problemet ditt med fusking. Hvis det ikke hjalp å ta ut kontakten til LMM på tomgang så er det 99% sikkert ikke den, prøvd å nullstille hjernen? Dette gjør du ved den sorte boksen som du brukte til feilsøking, finns masse tråder om det her på forumet så bare søk så finner du alt av info. du trenger å vite om/åssen du gjør det. :)

Olja kan forsåvidt også komme fra ventilasjonen som går inn til luftfilteret, hvis du har det..var det på gamle min, en slange fra toppdekselet og inn i luftfilterboksen..nå var det B21A da menne..

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja kan forsåvidt også komme fra ventilasjonen som går inn til luftfilteret, hvis du har det..var det på gamle min, en slange fra toppdekselet og inn i luftfilterboksen..nå var det B21A da menne..

 

Er ikke slikt på F-motorene, siden olje på glødetrådene til Luftmengdemåleren sender den i den sikre død. Derfor skal man være VELDIG forsiktig når man oljer inn powerfilter etz m olje... noen luringer som klæsjer det rett på og kjører, uten å tenke på LMM :)

 

Oljedampen går rett inn i innsuget på F-motorene... vil tippe at innsuget til trådstarter har alt for mye olje-avleiringer... og det samme med ventiler etz.

Til og med Eksos, for ikke å snakke om katalysator kan slite når motoren går på for mye olje :)

 

Men,men..hehe.. nå kommer jeg med mine "worst case senarios" igjen..hehe.. må ikke la deg skremme Mad_Ass! ;)

 

Edit: Kjøp deg Bremse-rens, eller et annet STERKT rensemiddel, skru av Gass-spjeldet UTEN å røre/skru på giveren på siden der, og rens godt rundt spjeldet innvendig, etz

Dette pleier å hjelpe på tomgangs-problemer på F-motorer, og er et billig sted å starte :)

 

GL!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting.. Det at det er for mye olje på motoren og at oljen kommer i innsuget, kan dette påvirke motoren til at den fusker? Det virker liksom at den trar tungt i det den holder på å slukne..

 

Har ikke fått skifta oljen enda, men det har ikke så mye å si, siden den står i garagen for rustsveising og ikke er i bruk for tiden...

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting.. Det at det er for mye olje på motoren og at oljen kommer i innsuget, kan dette påvirke motoren til at den fusker? Det virker liksom at den trar tungt i det den holder på å slukne..

 

Har ikke fått skifta oljen enda, men det har ikke så mye å si, siden den står i garagen for rustsveising og ikke er i bruk for tiden...

 

Det som er viktig å skille her, er at det helt naturlig skal være olje i selve innsugs-manifolden, men ikke i Slangen fra Luftfilter til Manifold :)

 

Men olje skal ikke ha noe særlig å si.... det gjør bare at motoren går med blårøyk av eksosen, og etterhvert tetter katalysatoren :)

 

Du får prøve noen av triksene, så billig som mulig.. og se om det blir noe bedre! så får du poste resultatene her, så er det lettere å hjelpe deg ;)

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår