Gå til innhold

245 vifter med hekken

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

Min bror sin 245 vifter med hekken i lav fart. Snakker om at den går noen cm frem og tilbake når bilen kjører. Pleier å gi seg når farten kommer opp i ca 50..

Noen som har hatt samme problemet og vet ka som må gjøres?

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente bakdelen av bilen ja :P

Glemte jo å nevne at det er uavhengig av hvilke hjul som står foran/bak eller i vedskjulet.. I følge min bror då, eg har ikkje prøvd noe sjøl..

Men vil ikkje det slå/dunke i bilen med dårlige foringer?

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...la bilen stpå på bakken! og så dytter du bilen til sida...stå og dytt på ene baksjermen! sorry litt mongo forklaring!

Ellers kan du legge deg under bilen,bakfra..da skal det gå en jern stag tvers over..fra gulvet og ned mot andre hjulet på en måte, ta og riv i det staget, skal ikke flytte seg mye!

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vanligvis foringen i bærearm som går først, men vil absolutt tatt en kjikk under bilen og inspisert foringene, kan være at foringene i momentstagene er dårlig på den ene siden, slik at bakakslingen har mere slingrinsmonn på ene sida..

Skal til å skru på min lsd bakaksling nå, hvordan ser egentlig ei hydraulisk presse ut, er det mye jobb å bytte uten? evt tips? sitter som faen de foringene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foringene som betyr mest for ei stabil bakstilling er de store, bakre bærearmsforingene. De lever også et tøft liv, siden det er disse som er hovedforbindelsen mellom bakakselen og resten av bilen. Som Naila sa, det er vanligvis disse som ryker først. Hvis disse foringene er dårlige (og ved vanlig kjøring begynner det å merkes etter 150.000 km), vil bakenden virke veldig laus i svinger ved lav hastighet, og om du dreier rattet fram og tilbake på rett vei.

De framre bærearmsforingene holder mye, mye lenger, ofte hele bilens levetid. Panhardstagforingene utsettes heller ikke for allverdens slitasje, men foringene i momentstagene må byttes i blant. Det er disse stagene som hindrer bakakselen i å vri seg ved aksellerasjon og nedbremsing.

Hvis du skal erstatte bærearmsforingene med polyuretanforinger, brenner du ut den gamle gummien og presser inn de nye med ei tvinge, dvs. du gjenbruker metallhylsa til de gamle foringene (altså uten å fjerne hylsa). Hvis du skal ha poly-foringer i momentstagene må også metallhylsa ut.

Hvis du skal bytte bærearmsforingene med originale foringer, trenger du ei presse. Den trenger ikke være hydraulisk, jeg lagde min av 2" rørdeler og en bit av ei gjengestang:

Tool.jpg

Foringene i momentstagene kan greit fjernes med en luftdrevet meiselhammer. Jeg presset inn nye originale ved hjelp av ei stor skrustikke.

Torquerod3.jpg

Torquerod2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror sin 245 vifter med hekken i lav fart. Snakker om at den går noen cm frem og tilbake når bilen kjører. Pleier å gi seg når farten kommer opp i ca 50..

Noen som har hatt samme problemet og vet ka som må gjøres?

Skru av hjula og sjekk om at de er blitt orunde eller kul

på de.. Er det Viking?

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider