Gå til innhold

Double-Clutching

Ranger emnet


Alexxx

Anbefalte innlegg

Vet at det er noe som gjøres med gamle biler for at giringa skal gå mer smooth. Når girkassene på golfene mine er kalde pleier jeg å gjøre det mellom 1. og 2. og mellom 2. og 3.

 

Er ikke helt sikker på hvorfor uttrykket blir brukt i FnF, da det er heller dårlig med eldre biler der.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Jetta mk3 ja (Vento i Europa), men den er ikke "gammel".

 

..men, det er vel ikke akkurat aldern som bestemmer, men tilstanden på girkassa. Er overføringer litt slitne kan det være lurt å gjøre det for å slippe skraping. :)

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeclutching er vel å "løse" bilen i fri mellom girskiftene. Måtte gjøre det på eldre biler. Mamma hadde en boble man måtte gjøre det med. Er vel noe med synkroniseringen på kassen eller??

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeclutching er vel å "løse" bilen i fri mellom girskiftene. Måtte gjøre det på eldre biler. Mamma hadde en boble man måtte gjøre det med. Er vel noe med synkroniseringen på kassen eller??

 

På gamle biler var det fordi det manglet synkronisering mellom girene ja.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

taper ein ikke mye tid på å dobbel clutche da?

 

Ikke så altfor mye når det er innlært.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doublr-Clutching brukes ofte på lastebiler osv. Men da med en mellom gassing. Det er for at når man putter i et nytt gir så har man litt turtall på bilen når man slipper bilen. Hvor mye man henter på det vet jeg ikke.

Er noen bekjente som gjør dette når de kjører, legger inn en ekstra dytt på gassen og clutcher. De sier at det skal hjelpe pga synkroniseringa.

 

Sikkert mange som har kjørt en sliten bil med bad synkronisering. Treffer man rett turtall kan man gire uten clutching.

 

Så det er sikkert for å spare drivererket på trimme biler, mindre belastning mellom skiftene.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjeldent jeg dobbelt clutcher når jeg kjører lastebil, men jeg gir mellomgass når jeg går opp helgir og når jeg rangerer pga da taper man mye turtall. hvis man ikke gir mellomgass så er det en stor belastning på clutchen for da skal den få opp farta igjen omtrent på samme måte som forhjulet på en mc etter at den har vært oppe i friluft en liten tur.

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår