Gå til innhold

import av veteran/nesten veteran

Ranger emnet


henning_dt85

Anbefalte innlegg

du kan jo se om du finner noe her: http://www.amcar.no/bilpolitisk/index.html

Fant også noe mer info:

30 - årsimport/import av bevaringsverdig motorvogn fra USA

Biler som er 30 år eller eldre kan importeres fra 1. januar i det året årsmodellen fyller 30 år. Ved fortolling (importtidspunktet) må det betales 24% mva. på summen av frakt og kjøpesum for bilen. På registreringstidspunktet må den faste engangsavgiften på kr 3038,- og vrakpant på kr 1300,- betales.

 

Regneeksempel:

 

 

Kjøpesum $ 10000,00 x kurs 6,50 kr. 65000,00

+Frakt til Norge kr. 10000,00

Merverdiavgiftsgrunnlag kr. 80000,00

25% mva. kr. 18750,00

Sum kr. 93750,00

+Engangsavgift/Vrakpant kr 3038,- + 1300,-

Betales ved registrering kr. 4338,00

Total sum kr. 98088,00

 

 

Avgift til staten utgjør kr. 23088,00

 

Før en bil tillates eksportert fra USA må bilens «title», som er beviset på at du eier bilen, fremvises. «Title» kan være kombinert med «Bill of Sale» (salgsmelding) og være samme dokument. Du trenger også en faktura eller kvittering der kjøpesummen er oppgitt. Når bilen kommer til Norge får du en endelig kvittering/faktura på betalt frakt og evt. forsikring til Norge. Disse dokumentene trenger Tollvesenet for å kunne beregne moms. Tollvesenet utsteder et registreringskort som må taes med til trafikkstasjonen når bilen skal registreres. Registreringskortet er et verdipapir, og din eneste dokumentasjon på at du er eier av bilen. Ta godt vare på kortet! Trafikkstasjonene krever at dette registreringskortet er ferdig utfylt med tekniske data for den aktuelle bilen ved innlevering for førstegangs registrering. Dette er AMCAR behjelpelig med for medlemmer. Du behøver også bevis på at det er tegnet trafikkforsikring på bilen. Dette ordner du også hos AMCAR. Det skal ikke betales registreringsavgift og årsavgift på biler som er 30 år eller eldre.

En bil som er 1970 eller eldre kan registreres på to måter. En mulighet er som bevaringsverdig motorvogn, som stiller krav til at bilen er original. Her får du en påskrift i vognkortet om at bilen har brukerbegrensning. Det andre alternativet er å registrere bilen som vanlig bruktbilimport. Du slipper da å få stempel med brukerbegrensning i vognkortet, men bilen må da tilfredsstille de tekniske kravene som gjaldt i Norge for aktuelle årsmodell. Dette medfører at biler registrert i utlandet før 1. januar 1971 i realiteten skal tilfredsstille motorvognforskriftene av juni 1942. Dette var det regelverket som gjaldt i Norge frem til 1. januar 1971. Dette gjør det i dag mulig å importere biler, 1970 eller eldre, som ikke er originale. Den ombygde bilen må likevel tilfredsstille vanlige tekniske krav som stilles her i Norge. Fra 1. januar 1971 kom det en del nye tekniske krav. Hvis bilen skal registreres som vanlig bruktimport må denne da tilfredsstille disse kravene. Dette innebærer krav som e-merkede bilbelter foran, e-merkede nærlys, e-merkede sideblinklys, e-merkede reflekser bak og e-merket horn. Varmkjøringskrav på bremser kom 1. januar 1972. For å slippe unna ombygging av bilen når det gjelder lys, bilbelter osv. er alternativet for 1971 modell og nyere, å registrere den som en bevaringsverdig motorvogn i original stand. Da kan det gis unntak fra kravet om at bilen skal godkjennes etter de norske tekniske krav som gjaldt for aktuelle årsmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på å importere en gammal golf fra sverige, sikkelig mange gamle golfer der borte, mange under 10.000,- også. takk for info`n

 

Jasså, fra rud skade/lakk altså, gikk der i fjor jeg, bare spør bjørn om hvem jeg er, jeg er gærningen som kjører/kjørte beige 78`golf, og er helt frelst ;)

 

MVH Henning

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har en veteran bil forhånd nå, en 74 mod. Alt av avgifter osv er betalt, trenges visstnok bare å vise den på biltilsynet får å få skilter på den. Den er import fra USA i desmber ca.

 

Høres dette riktig ut? Skal biltilsynet godkjenne bilen? Den er nok noe ombygd/overhalt osv, så er ikke i helt orginal stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

bilen må vises hos biltilsynet når den skal førstegangsreg.. jeg tok inn Opel Gt i fjor og de gikk gjenom hele bilen, begynte til og med å krangle om at det var to endepotter. Kommer seff ann på hvem som ser på bilen, men de som så på min var veldig nøye på at alt skulle være orginalt. Og jeg fikk en hel del små piss som måtte fikses. Tar du inn fra usa må du også evt bytte parklys ect for å få den til å passe inn i eu regler...Er bilen veteran betaler du KUN mva av kjøpesum og frakt! så koster ikke akkurat shorta :D

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys er bygget om å satt på oranse blinklys på siden.

 

Har pratet med selger og spurt om han kunne få biltilsynet å sjekke over bilen og se hva som eventuelt måtte fikses på. Men orka han ikke å styre med, er jo snart vår, så den bilen blir nok solgt snart allikavel..

 

Vurdere om jeg skal bestille en time på biltilsynet i Drammen får så å sjekke bilen, men alt er så mye styr når jeg sitter oppi nord og bilen er i sør. men snart perm, så skal se hva jeg får til :)

 

Må prøve å finne orginal bilder/specs osv på bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok inn Opel Gt i fjor og de gikk gjenom hele bilen, begynte til og med å krangle om at det var to endepotter.

 

Kommer seff ann på hvem som ser på bilen, men de som så på min var veldig nøye på at alt skulle være orginalt.

 

 

Nok et bevis på Biltilsynets udugelighet på enkelte bilmodeller. Opel GT har jo to enderør som standard.......

87/89 Sierra Cosw sedan (Solgt)

nå Toyota HiAce i påvente av noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg ikke husker feil så har vel også ganske mange i biltilsynet fått sparken etter at det ble oppdaget juks med import biler(tar forbehold om feil). Så er vel ikke letteste tiden å få den igjenom. men skal jo gi biltilsynet litt creds også da, hvis bilen ikke er orginal så skal den jo sånnsett ikke gå igjenom heller. selv om vi ikke liker det :P vet du hvordan modifikasjoner som er gjort dA?

personlig er jeg veldig skeptisk til sånne eiere, mange sånne som kommer med mye lave priser på bilene og til og med oppgir hva avgiftene er, bare jeg som lurer på hvorfor personen ikke bare får den regga og selger den for vanlig pris? er jo ikke mye arbeid for eiern å vise den til biltilsynet...men seff, sikkert mange som går lei av prosjekter osv og bare vil bli kvitt det...

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det lenger blir aktuelt, fikk litt flere bilder her om dagen. Var endel mere uorginalt en beregnet på den bilen, ikke godkjent hevet, ikke org. seter, litt større dekk,hi-lift. Har sendt en mail angående dette, om han har orginal delene er det jo greit, men hvis ikke blir det bare styr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå har jeg faktisk kjøpt en importert veteranbil. toll betalt. Den er ikke tidligere registrert i Norge, da må jeg altså betale en reg.avg. på 3038,- og vrakpant på 1300,- samt vise den til biltrangsynet så er kan den registreres? Er forresten en 75`golf :D

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du inn fra usa må du også evt bytte parklys ect for å få den til å passe inn i eu regler.[/Quote]

 

Det er ikke nødvendigt om du importerer bil fra USA, så skal lysa være slik som den kom fra fabrikken originalt, Dvs ikke nødvendigt med E merkede lys, parklys kan fortsatt være orange, blinklys bak kan fortsatt være røde og hovedlysa kan fortsatt være DOT merket

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår